Skip to main content
Vraag

Terug bij KPN, proces van aansluiten op glasvezel gaat moeizaam

• July 7, 2026
  • 4 reacties
  • 77 keer bekeken

MusicIsMyLife
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2

Sinds kort weer eens een abonnementje KPN Glasvezel aangevraagd, mooi 6 maanden korting pakken, altijd fijn.

Nu hebben we in het verleden al eerder KPN Glasvezel gehad en de aansluiting zit er nog, dus dat zou Appeltje - Eitje moeten zijn… maar helaas niet…

Fouten tot dusver :

Aflevering materialen begin July .

Ik krijg enkele dagen ervoor een grote lange doos met onderdelen.
Omdat ik graag vooruit werk met dit soort zaken meteen de ONT erbij gepakt.
Die bleek alleen geschikt voor positie B ( rechts ) terwijl alle instructies aangeven dat je A ( links ) moet hebben. 

Dus maar gebeld met 0800-0402. Eerst die fijne :( AI bot die niets begrijpt en je frustratie alleen meer vergroot, voordat je eindelijk een persoon aan de lijn krijgt.

Situatie uitgelegd, “ ja daar moeten we een monteur voor sturen, maar omdat uw aansluiting nog niet is opgeleverd kost dat 99 Euro !”  

Pardon ? Ik ben een nieuwe klant en jullie hebben de verkeerde onderdelen toegestuurd.

Ja sorry meneer, ik kan u een set andere ONT’s sturen, daar moet er dan een bij zitten die past, maar ik kan pas een monteur inplannen na de oplevering” 

Ik hang maar op en wacht af of , met montage. van de ONT op positie B het misschien toch gaat werken..

Opleverdatum 6 Juli 

Controle na ontvangst van SMS.
Geen lampjes op de NOKIA ONT behalve POWER en ALARM ?!

Weer bellen met 0800-0402 :
Situatie uitgelegd en gevraagd welke kant geactiveerd wordt. Doorgaans kant A , links dus.

Ik probeer nog eens om de ONT die ik heb middels een kabel die uit de wanddoos hangt te koppelen. Hmm, groene kabel aansluiting en blauwe input connector, dat kan niet goed zijn.
Testen… idd, werkt niet. Lijkt wel alsof er geen signaal op staat.

Testen via Online Installatie ( ook zoiets onhandigs ) en daar tot 2 keer toe de santenkraam doorlopen voordat je een monteur kunt benaderen. Nu kan dat wel zonder die 99 Euro.

Monteur, ziekte, vakantie, weinig personeel, kortom pas vanaf de 15e een monteur beschikbaar. Niet blij mee. Toch voor de zekerheid maar geboekt voordat het nog langer moet duren.

Weer bellen met 0800-0402.

Verhaal uitgelegd, stelt voor nieuwe ONT’s op te sturen.
- Ja ok, stuur die ONT’s dan maar, wanneer zijn die er  ?
“ Morgen meneer, dan kunt u het opnieuw proberen “ 

Volgende dag
ONT’s binnen, een goeden en een voor een totaal andere aansluiting.
De juiste ( Nu Genexis ) links gemonteerd conform instructie.
Zit goed en stevig op zijn plaats. Spanning erop, Ja POWER lampje.
Nu GLAS Lampje nog…. geen GLAS lampje…
Power cycle… nog eens proberen…. nope nog geen GLAS lampje.

Weer power cycle , nu 1 minuut wachten …. nope nog geen GLAS lampje.

Staat er wel signaal op ???

Bellen maar weer met 0800-0402.
“ De levering is uitgesteld vanwege de monteursafspraak op 15 Juli “ 

Dus jullie hebben het signaal er weer vanaf gegooid ? Is dat het ? Zit ik hier dus al die moeite voor jan l*l te doen ?

“ euh… ja sorry “ 

KPN wanneer halen jullie je kop eens uit het zand en zorgen dat je hetzij bijhoudt welke aansluiting er ergens zit, hetzij overal dezelfde aansluiting maakt. Dit maakt de boel er niet leuker op…

Dus voorlopig nog geen KPN internet, mag nog even duur Ziggo blijven betalen.

:(

4 reacties

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@MusicIsMyLife . 

Dat klinkt allemaal niet fraai.  Als ik het goed lees een ongelukkige samenloop .   Ons leversysteem werkt doorgaans prima, maar als er ergens een fout is opgetreden, kost het vaak wat meer tijd om het allemaal weer op de rails te krijgen.  

In dit kennisbank artikel wordt van A-Z uitgelegd hoe onze z.g. leverstraat werkt .     Daar heb jij nu niet zoveel aan maar is wellicht voor meelezers interessant.  Ik ben blij dat je nog Ziggo hebt, dan zit je iig niet zonder.

Ik heb er vertrouwen in dat 15-7 alles netjes aangesloten kan worden. 

MusicIsMyLife
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 14, 2026

Hoi ​@MusicIsMyLife . 

Dat klinkt allemaal niet fraai.  Als ik het goed lees een ongelukkige samenloop .   Ons leversysteem werkt doorgaans prima, maar als er ergens een fout is opgetreden, kost het vaak wat meer tijd om het allemaal weer op de rails te krijgen.  

In dit kennisbank artikel wordt van A-Z uitgelegd hoe onze z.g. leverstraat werkt .     Daar heb jij nu niet zoveel aan maar is wellicht voor meelezers interessant.  Ik ben blij dat je nog Ziggo hebt, dan zit je iig niet zonder.

Ik heb er vertrouwen in dat 15-7 alles netjes aangesloten kan worden. 

Nadeel hiervan is dat ik een maand langer het hoge tarief van Ziggo moet betalen, wordt dat nog gecompenseerd ?

Overigens wil ik aan mijn bestelling wat aanpassen, het KPN TV deel mag eruit, maar in mijn KPN omgeving staat de levering nog niet actief dus kan ik er nog niets in aanpassen en ik vrees dat wanneer ik de klantenservice daarvoor moet bellen, de levering weer uitgesteld gaat worden…
Hoe regel ik dit het beste en veiligste ?

MusicIsMyLife
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 14, 2026

Hoi ​@MusicIsMyLife . 

@Erwin van KPN , wij schakelen jaarlijks tussen providers, puur omdat dit voordeliger is. Dat doen denk ik veel mensen. Nu hebben we dus die Glasvezel aansluiting maar elke keer dat we die weer aanvragen moet er een glasvezel kastje aangesloten worden. De NT unit met name. Is het nou niet handiger en efficiënter om dat ding tussen abonnementen in, gewoon te laten zitten in plaats van steeds weer een nieuwe te moeten plaatsen wat - in ons geval - steeds weer problemen oplevert terwijl ik echt wel zo’n ding kan plaatsen maar niet als ik de verkeerde ontvang. Als er standaard een kastje in de meterkast aanwezig is wat effectief gewoon klaar is voor gebruik, wat alleen remote geactiveerd hoeft te worden, lijkt mij dat zoiets veel tijd en kosten bespaart. Ook overal hetzelfde kastje monteren lijkt mij zinvoller dan elke woning aan andere aansluiting. Moderne woningen hebben een klein wit vierkant kastje, oudere woningen zoals de mijne een plaat waar er twee op kunnen… niet efficient in mijn perceptie...

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@MusicIsMyLife 

Op dit moment zou ik niets meer aan de bestelling laten aanpassen. Je aansluiting staat eindelijk ingepland voor oplevering en iedere wijziging in de order kan ervoor zorgen dat de leverstraat de bestelling opnieuw moet verwerken. Gezien alles wat er al mis is gegaan, lijkt me dat een onnodig risico. Eerst maar zorgen dat de aansluiting morgen daadwerkelijk werkend wordt opgeleverd. Daarna is het veel veiliger om eventuele wijzigingen, zoals het verwijderen van KPN TV, door te voeren.

Wat betreft compensatie zou ik daar eerlijk gezegd niet teveel op rekenen. De extra kosten die je maakt voor Ziggo zijn een gevolg van het later opleveren van de aansluiting, maar KPN vergoedt in de praktijk doorgaans alleen de periode waarin je voor hun eigen dienst betaalt zonder deze te kunnen gebruiken. Een vergoeding voor een abonnement bij een andere provider wordt normaal gesproken niet gegeven.

Mijn advies zou dus zijn: eerst de installatie afronden, controleren of alles goed werkt en pas daarna de bestelling aanpassen. Dat voorkomt de kans dat de levering opnieuw vertraging oploopt.