Skip to main content
Antwoord

Tevreden (domme) klant, hogere prijs

• June 17, 2025
  • 6 reacties
  • 159 keer bekeken

“Daar komt het wel op neer, ja…” antwoordde hij na 39 minuten bellen. Een rood oor en een jengelende dochter naast mij rijker maar een illusie armer.

Want ik had geleerd van veel advertenties maar ervaar ook, dat KPN ‘blij’ is met haar vaste klanten. Daarom zijn er stapelkortingen en combivoordeel. Echter blijkt dat altijd de beste deal voor een vaste klant geen zekerheid is. Jarenlang heb ik een mobiel abonnement, TV en internet via KPN. Dus toen ik glasvezel kon krijgen via andere leveranciers heb ik altijd vertrouwen gehad en gewacht op KPN. Mijn geluk kon niet op toen ik het twee weken geleden kon bestellen. Helaas is dat geluk snel vervlogen na mijn interactie gisteren met de klantenservice.

Qua snelheid en met name consistentie ben ik er nog niet echt op vooruit gegaan t.o.v. internet via het oude koper. De modem staat ergens anders dan voorheen wat resulteert in een snelheid die te wensen over laat op andere verdiepingen. Tijd om te bellen met KPN.

Na eerst 10 minuten in verschillende bewoording uit te leggen wat mijn situatie is (want deze KPN expert begreep maar niet wat een Bis woning was) viel het kwartje eindelijk. “Aha, dat verklaart het. Ja, u kunt nog een internet abonnement afnemen.” Nou, ik was niet van plan twee abonnementen af te nemen, hoe enthousiast ik tot dan toe ook nog over KPN was. We kwamen erop uit dat ik een extra wifi versterker aan ging schaffen die het probleem op zou moeten lossen. Elke verdieping heeft straks 1 versterker. Daarbij wilde ik ook de snelheid verhogen, want glasvezel. “Dat kost u dan €81-zoveel per maand meneer”. Hé?! Op jullie website geven jullie €35,- per maand aan. Dat is voor nieuwe klanten meneer. En dat is overigens ook een actie. Klopt inderdaad, de maandelijkse kosten daarna zijn €65,- per maand en dan zou ik ook nog 1GB internet snelheid hebben. Dit is een vervijfvoudiging van de snelheid (!) en een verlaging (!!) van mijn maandelijkse kosten van ruim €15! Hoe kan dat dan? Mijn KPN expert gaat snel eens even kijken, daar lijkt inderdaad ruis op de lijn te zitten. Na meerdere vragen en een tijd zoeken is de uitkomst iets met een oud internet en TV abonnement, stilzwijgend verlengen (klopt, want tevreden!), continue inflatie correctie, oude prijzen en nieuwe pakketten. “Begrijp ik dan goed dat een tevreden klant meer betaalt, omdat hij zijn contracten stilzwijgend verlengt en daarvoor een inferieure service ontvangt ten opzichte van een nieuwe klant?” Nou ja meneer, u heeft wel altijd alle kortingen gekregen… “Wacht even, dus omdat ik te dom ben om mijn contracten te checken van een aanbieder waar ik zeer tevreden mee ben, betaal ik nu meer voor minder?” De lijn is in ieder geval kraakhelder wanneer de expert antwoordt: “Ja daar komt het wel op neer meneer”.

Via deze weg wil ik aandacht voor hopelijk alleen mijn vaste klant situatie. Niet op de laatste plaats vanwege de gelaten reactie en het geenszins mee willen denken in een oplossing. Sterker nog, bij het afronden van het gesprek werd terloops nog even nagegaan of het klopt dat ik het goedkopere contract niet wilde en hoe het zit met de wifi versterker? Ik annuleer nu alles even.

Beste mensen van KPN. Prachtig hoor, alle combideals en vaste klant voordelen. Is het te veel om begrepen te worden? Is het zo moeilijk om mijn situatie direct in de kiem te smoren, wanneer een call-center medewerker mijn stijgende verbazing hoort? Kortom wat mag ik verwachten als domme, te veel betalende, tevreden klant die een uitdaging heeft met zijn internet?

Ik sta er graag even voor in de wacht…

Beste antwoord door Vulpen

ik heb:

• hussel, en ooit eens overgestapt omdat iemand van KPN toen al zei, u kunt beter een nieuw pakket nemen want uw pakket is behoorlijk verouderd. 
  • tv decoder Arris?
  • lopend contract 

Hoi JW KPN werkt door de jaren heen met verschillende abbonnementen/proposities Zo ben ik ooit bij alles in 1 begonnen en was ik “Compleet”, daarna naar de hussel, en daarna naar de huidige vorm.

Elke variant zal op een gegeven moment in prijs stijgen ten opzichte van de “nieuwste” variant vanwege de inflatie correctie. Dus hoelanger je bij 1 vorm blijft hoe duurder hij word. Helemaal omdat technieken ook veranderen en de “Nieuwste” functionaliteiten lang niet altijd op oude vormen te verkrijgen zijn zal een (in jou geval) hussel elk jaar duurder worden en technisch minder uitgebrueid zijn/worden

Dit is wel afhankelijk van wat je daadwerkelijk afneemt natuurlijk maar over het algemeen is dat zo. Maar opletten blijft belangrijk want eventuele voordelen die je van je oude abbonnement had kunnen verdwijnen bij een overgang. Denk bijvoorbeeld aan zaken als het gratis opnemen omdat je 2 of meer ontvangers hebt is in de nieuwe vorm anders waardoor je bij 2 ontvangers en opnemen duurder uit bent.

Natuurlijk moet je altijd wel een zuivere vergelijking blijven maken dat de “Welkoms Korting”. die elke provider geeft om nieuwe klanten binnen te krijgen niet meegerekend kan worden. Die zal een bestaande klant nooit 1 op 1 krijgen. 

Afhankelijk van je lopende contract kun je overstappen op het moment dat die afgelopen is. en bij overstappen krijg je op dit moment de TV+ ontvanger wat een Android TV box is (dus de Arris word dan vervangen. en voor een meer prijs kun je ook kiezen voor de Soundbox variant waardoor je ook een speaker systeem erbij krijgt (op het forum zijn voldoende ervaringen met deze producten te vinden. Zowel positieve als negatieve 

• modem experia box v10
  • 200/200 maar haal 50/70 bij volgende verdieping. 

De v10 word door velen nog steeds gezien als een van de beste modem/routers die KPN levert en aangezien KPN graag ook duurzaam wil zijn worden apparaten die nog prima voldoen niet nutteloos vervangen voor een apparaat met een hoger nummertje. Natuurlijk bij storingen/problemen word het een ander verhaal maar de v10 is geen device die perse vervangen moet worden.

200/200 zou je overal in huis bedraad nagenoeg moeten kunnen halen. Via wifi is daar nooit een garantie op te geven en is van een heleboel variabelen afhankelijk. Je zou daar mogelijk een nieuw topic voor kunnen aanmaken zodat we als medeklanten daarbij met je mee kunnen denken en van advies kunnen dienen (kan je ook in dit topic doem maar waarschijnlijk gaan verschillende zaken dan een beetje door elkaar lopen en onoverzichtelijk worden.

Mocht je hulp willen, geef dan iig aan hoe je apparaten nu allemaal verbonden zijn qua bekabeling/wifi eventuele switches en accesspoints met de v10 en hoe je getest hebt

6 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 17, 2025

Beste ​@JW_86 , wat is kort en bondig je vraag?

Wat wil je en/of wat wil je niet (meer)?

Welk KPN-abo heb je concreet, Hussel of nog ouder?

Kijk je TV via KPN, zo ja, welk merk en type tv-decoder?

Hen je nog een lopend contract of ben je contractvrij?

Welk merk en type modem heb je met welke firmware?

Welke abo-snelheid heb je, 100/100, 200/200, 500/500, 1000/1000 ?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 17, 2025

Ha ​@JanD ik wil:

• niet het gevoel hebben dat ik ‘opgelicht’ word (in mijn wereld horen vaste klanten  niet meer te betalen dan nieuwe klanten onder dezelfde voorwaarden)
  • Gehoord en begrepen worden (en niet “U bent verbaasd dat u meer betaalt? Wilt u dan dit nieuwe pakket en een product aanschaffen?”)

ik heb:

• hussel, en ooit eens overgestapt omdat iemand van KPN toen al zei, u kunt beter een nieuw pakket nemen want uw pakket is behoorlijk verouderd. 
  • tv decoder Arris?
  • lopend contract 
  • modem experia box v10

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 17, 2025

Nederland is echt een kortingsland, net zoals met drogist prijzen vergeleken Belgie/Duitsland. Hierdoor loont het inderdaad om met regelmaat over te stappen of te verlengen. Dit is ook een advies van ACM als je goedkoper uit wilt zijn: https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-strenger-toezicht-op-informatieplicht-telecombedrijven-en-nader-onderzoek-prijzen-budgetsegment-internetdiensten

Doordat je nu een Hussel contract hebt, zou je nog over kunnen naar de laatste nieuwste contractvorm met nieuwe TV+ ontvanger. Zover ik begreep bespaard dat ook al weer een boel. 

200/200 maar haal 50/70 bij volgende verdieping. 

Voor dit probleem kan inderdaad SuperWifi punten helpen. Misschien heb ik het niet goed gelezen, maar waarom is dat uiteindelijk telefonisch niet doorgezet?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 17, 2025

@ikheetjeff niet doorgezet want ik had in dat gesprek nu niet de mentale ruimte.

Vulpen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Medewerker
  • Antwoord
  • June 17, 2025

ik heb:

• tv decoder Arris?
  • lopend contract 

Hoi JW KPN werkt door de jaren heen met verschillende abbonnementen/proposities Zo ben ik ooit bij alles in 1 begonnen en was ik “Compleet”, daarna naar de hussel, en daarna naar de huidige vorm.

Elke variant zal op een gegeven moment in prijs stijgen ten opzichte van de “nieuwste” variant vanwege de inflatie correctie. Dus hoelanger je bij 1 vorm blijft hoe duurder hij word. Helemaal omdat technieken ook veranderen en de “Nieuwste” functionaliteiten lang niet altijd op oude vormen te verkrijgen zijn zal een (in jou geval) hussel elk jaar duurder worden en technisch minder uitgebrueid zijn/worden

Dit is wel afhankelijk van wat je daadwerkelijk afneemt natuurlijk maar over het algemeen is dat zo. Maar opletten blijft belangrijk want eventuele voordelen die je van je oude abbonnement had kunnen verdwijnen bij een overgang. Denk bijvoorbeeld aan zaken als het gratis opnemen omdat je 2 of meer ontvangers hebt is in de nieuwe vorm anders waardoor je bij 2 ontvangers en opnemen duurder uit bent.

Natuurlijk moet je altijd wel een zuivere vergelijking blijven maken dat de “Welkoms Korting”. die elke provider geeft om nieuwe klanten binnen te krijgen niet meegerekend kan worden. Die zal een bestaande klant nooit 1 op 1 krijgen. 

Afhankelijk van je lopende contract kun je overstappen op het moment dat die afgelopen is. en bij overstappen krijg je op dit moment de TV+ ontvanger wat een Android TV box is (dus de Arris word dan vervangen. en voor een meer prijs kun je ook kiezen voor de Soundbox variant waardoor je ook een speaker systeem erbij krijgt (op het forum zijn voldoende ervaringen met deze producten te vinden. Zowel positieve als negatieve 

• modem experia box v10

De v10 word door velen nog steeds gezien als een van de beste modem/routers die KPN levert en aangezien KPN graag ook duurzaam wil zijn worden apparaten die nog prima voldoen niet nutteloos vervangen voor een apparaat met een hoger nummertje. Natuurlijk bij storingen/problemen word het een ander verhaal maar de v10 is geen device die perse vervangen moet worden.

200/200 zou je overal in huis bedraad nagenoeg moeten kunnen halen. Via wifi is daar nooit een garantie op te geven en is van een heleboel variabelen afhankelijk. Je zou daar mogelijk een nieuw topic voor kunnen aanmaken zodat we als medeklanten daarbij met je mee kunnen denken en van advies kunnen dienen (kan je ook in dit topic doem maar waarschijnlijk gaan verschillende zaken dan een beetje door elkaar lopen en onoverzichtelijk worden.

Mocht je hulp willen, geef dan iig aan hoe je apparaten nu allemaal verbonden zijn qua bekabeling/wifi eventuele switches en accesspoints met de v10 en hoe je getest hebt

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@JW_86, jammer om te lezen dat de hele situatie voor zo veel frustratie zorgt. Zoals je ziet denken we hier in de Community graag met je mee!

Ik heb er eigenlijk niets meer aan toe te voegen, vooral het laatste antwoord van ​@Vulpen omschrijft heel mooi hoe het werkt en wat voor opties er zijn. Als je op basis daarvan vragen hebt of als je bereid bent om de vragen over je thuisnetwerk te beantwoorden, zodat we je hier verder op weg kunnen helpen, dan lezen we dat natuurlijk graag.