Skip to main content
Antwoord

Time-out bij de PPP-onderhandeling elke avond

• February 1, 2025
  • 5 reacties
  • 145 keer bekeken

Sinds enkele weken valt soms 's avonds de PPP sessie even weg. Het is vrij onregelmatig. Soms 10 keer per avond, andere dag niets.

De Fritzbox meldt dan:
  Time-out bij de PPP-onderhandeling
De Box 12 (toen nog oude firmware met log) zegt:
  Error PPPOE Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.
De gateway is te pingen, de rest van het internet niet.

Mijn setup:
Glasvezel - NT - Fritzbox of Box12 - switch - Computers etc

Onderzoek door diverse monteurs toont aan dat de lijn intact is. Demping normaal.
Het ONT is al vervangen, zonder effect.
Om de oorzaak is in overleg met de monteur de Box 12 er weer aan gezet. Daar zit nu een nieuwe firmware in zonder log functie dus die kan ik niet meer uitlezen.

De uitval is wel afgenomen maar niet weg. Het gebeurt zeer onregelmatig, meestal tussen 18 en 01 uur met een piek tussen 21-22:30.

Ik heb het forum al afgezocht naar vergelijkbare verhalen maar de verhalen stoppen zonder duidelijk oplossing.

Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@Vincuntur, welkom op onze community! Wat een raadsel zo, we zien soms wel dat bepaalde apparaten wat roet in het eten gooien, bijvoorbeeld omvormers van zonnepanelen, een externe schijf die een backup draait of andere netwerkapparatuur die iets op het netwerk doet. De makkelijkste manier om zoeits te vinden is door dingen eens ontkoppeld te laten of uit te sluiten waar de oorzaak zit.
We denken graag even met je mee, wat voor apparatuur gebruik je zoal?

Om de lijn uit te lezen of een probleem in de KPN apparaten vast te stellen is waarschijnlijk toch bellen het handigst.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

5 reacties

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 3, 2025

Hoi ​@Vincuntur, welkom op onze community! Wat een raadsel zo, we zien soms wel dat bepaalde apparaten wat roet in het eten gooien, bijvoorbeeld omvormers van zonnepanelen, een externe schijf die een backup draait of andere netwerkapparatuur die iets op het netwerk doet. De makkelijkste manier om zoeits te vinden is door dingen eens ontkoppeld te laten of uit te sluiten waar de oorzaak zit.
We denken graag even met je mee, wat voor apparatuur gebruik je zoal?

Om de lijn uit te lezen of een probleem in de KPN apparaten vast te stellen is waarschijnlijk toch bellen het handigst.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 3, 2025

Beste Thomas, bedankt voor je reactie en het meedenken.

Er zijn geen zonnepanelen actief op de momenten van de storingen aangezien het dan donker is.
Er zijn geen harde schijven of andere randapparaten actief behalve de NAS die 24/7 aan staat.
Er is hardware matig niets veranderd in de afgelopen weken.
Er gaan maar 2 kabels het modem uit. 1 Voor de TV en 1 naar de switch. Van daaruit gaat het naar de diverse pc's/laptops/iot apparaten etc. De meeste kabels zijn cat6a, enkele uitgezonderd.

Ik ga sws in de komende weken dingen uitsluiten net zolang ik er een patroon in herken.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

De omvormer van zonnepanelen (ongeacht of de zon schijnt) en NAS zijn wel dingen die dit soort errors kunnen veroorzaken. Evenals de switch misschien. Ik ben benieuwd wat er uit komt!

• Nieuwkomer
  • May 23, 2025

Ik ben een zakelijke gebruiker van KPN en was op zoek op dit forum naar “PPP Errors”. Omdat ik een zakelijk abonnement heb (met meerdere IP-adressen) en een Service Level Agreement, wordt mijn bedrijf niet afgescheept met een verhaal over zonnepanelen en harde schijven. Het blijkt namelijk een veel ingewikkelder probleem te zijn dat ligt in het actieve gedeelte van de infrastructuur bij KPN, en dat is mij uitgelegd door de technische dienst van KPN. Op dit moment wordt er gewerkt aan een oplossing. Vele zaken zijn door lijntesten en het vervangen van de ONT (het kastje in jouw meterkast) uitgevoerd. Lijnen zijn goed, het zit fout in één van de verdeelkasten. Success Vincuntur!

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ik heb je reactie aangepast ​@RKE1963 en wil je vragen op je taalgebruik te letten. Deze community is een plek waar klanten elkaar kunnen helpen.

Hierboven schrijf ik ook dat als het met het uitsluiten blijkt dat de oorzaak niet in de randapparatuur zit dat bellen de beste optie is.