Skip to main content
Beantwoord

TP-Link Deco E4 + KPN Box 14: netwerk valt steeds 5 seconden weg

• November 20, 2025
  • 7 reacties
  • 58 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo,

Sinds mijn overstap naar KPN (ongeveer een week geleden) heb ik last van korte netwerkstoringen.

Ik gebruik een KPN Box 14 met een TP-Link Deco E4 mesh-set (4 stuks):

• 1 Deco beneden, bekabeld aangesloten op het modem

• 1 Deco op de 2e verdieping (draadloos)

• 2 Deco’s op de 3e verdieping (in verschillende kamers, draadloos)

Mijn pc op de 3e verdieping is met een ethernetkabel verbonden aan de TP-Link Deco die in mijn kamer staat.
Alle Deco’s staan ingesteld op Access Point-modus.

Het probleem is dat mijn netwerk meerdere keren per dag ongeveer 5 seconden wegvalt en daarna vanzelf weer terugkomt.
Dit gebeurt op alle verdiepingen en bij alle apparaten (wifi én bekabeld).
Met mijn vorige Ziggo-aansluiting had ik dit probleem niet.

Wat ik al heb geprobeerd: modem herstart, Deco’s herstart, kabels gecontroleerd en instellingen gecheckt.

Mijn vraag: komt dit door een probleem met de glasvezelverbinding van KPN of door de samenwerking tussen de Box 14 en mijn TP-Link Deco mesh-systeem?

Alvast bedankt!

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi ​@SamuelOlisaeke en welkom bij de KPN Community. Ook welkom bij KPN! 💚 Bedankt dat je voor ons gekozen hebt. 

Netwerkstoringen zijn niet de bedoeling, dus goed dat je hier een topic voor aanmaakt. Als de gehele verbinding volledig wegvalt ben ik benieuwd of het hem niet in de verbinding zelf zit. 
Heb je glasvezel toevallig? Zo ja, zou je het glasvezelpunt dan ook eens twee minuten stroomloos willen maken en daarna weer aan willen sluiten? Ik ben benieuwd of het dan wel stabiel blijft. 

Zo niet, wat als je de Deco's dan loskoppelt tijdelijk? Puur om te kijken of het dan wel goed blijft draaien. 
Als het ook dan weg blijft vallen raad ik je aan om een belafspraak met ons te maken. Dan moeten we je verbinding namelijk doormeten en dat kan mijn collega telefonisch met je doorlopen. 🙂

Laat je weten hoe het gaat? Ik ben benieuwd!

7 reacties

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 21, 2025

Hi ​@SamuelOlisaeke en welkom bij de KPN Community. Ook welkom bij KPN! 💚 Bedankt dat je voor ons gekozen hebt. 

Netwerkstoringen zijn niet de bedoeling, dus goed dat je hier een topic voor aanmaakt. Als de gehele verbinding volledig wegvalt ben ik benieuwd of het hem niet in de verbinding zelf zit. 
Heb je glasvezel toevallig? Zo ja, zou je het glasvezelpunt dan ook eens twee minuten stroomloos willen maken en daarna weer aan willen sluiten? Ik ben benieuwd of het dan wel stabiel blijft. 

Zo niet, wat als je de Deco's dan loskoppelt tijdelijk? Puur om te kijken of het dan wel goed blijft draaien. 
Als het ook dan weg blijft vallen raad ik je aan om een belafspraak met ons te maken. Dan moeten we je verbinding namelijk doormeten en dat kan mijn collega telefonisch met je doorlopen. 🙂

Laat je weten hoe het gaat? Ik ben benieuwd!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 16, 2026

Hi Sanne,

Bedankt voor je reactie en het meedenken!

Het is misschien goed om te verduidelijken wat het probleem precies is. De verbinding valt soms volledig wegmaar wat ik ook ervaar is dat tijdens gamen of het kijken van video’s de verbinding heel vaak 3–5 seconden vastloopt (lag spike) en daarna direct weer normaal verdergaat. Dit gebeurt ong 25x in 15 minuten

Ik heb inmiddels al ongeveer 6 keer contact gehad met de klantenservice en sinds mijn bericht hier (ongeveer een maand geleden) heb ik:

• De KPN Box 14 meerdere keren gereset

• Het glasvezel kastje (ONT) ook al tientallen keren stroomloos gemaakt en opnieuw aangesloten

Helaas heeft dit het probleem niet opgelost.

Ik heb inderdaad glasvezel. Doordat de lag spikes ook optreden terwijl de verbinding technisch “online” blijft, ben ik bang dat het probleem lastiger te meten is dan een volledige uitval.

Ik hoor graag wat de beste vervolgstap is.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Samuel

• January 16, 2026

Heb je de Deco's ook gereset naar fabrieksinstellingen en geïnstalleerd als nieuw uit de doos? Staan ze in router modus of als accespoints? 

Staat WiFi van de KPN Box 14 uit?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 16, 2026

@Marlon92 Bedankt voor je reactie!

Ja ik heb ze helemaal naar fabriekinstellingen gezet, naar AP gezet en ook de wifi op de modem uitgedaan. Ik heb ook lopen spelen met sommige instellingen zoals: 5ghz, fast roaming etc. Helaas niks geholpen. Het zijn trouwens de decos m4r en niet e4. Dit moet ik even aanpassen in de forum.

Groeten,

Samuel

• January 16, 2026

Heb je het probleem ook als alleen de bekabelde Deco aan staat? En de andere 2 uit?

Zit de bekabelde Deco aangesloten op een gele 1 gbit poort op de KPN Box 14?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 16, 2026

De bekabelde deco zit aangesloten aan de 2de 10gbps poort. De andere 2 uit kan ik niet testen want mijn computer zit namelijk aangelsoten aan de 3rde deco op de 3rde verdieping.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Jammer dat het nog niet opgelost is ​@SamuelOlisaeke, goed dat je dit meldt. 

Ik weet niet wat verder nog gedaan is in je contact met mijn collega's, maar heb je ook de verbinding al eens getest zonder de deco's? Is er bijvoorbeeld een apparaat dat rechtstreeks bekabeld op je Box 14 is aangesloten en valt de verbinding daarop dan ook weg? 

Puur om uit te sluiten dat het hem niet daarin zit. Als er ook verbindingsproblemen zijn met alleen KPN apparatuur aangesloten dan kunnen we dit onder de loep nemen.