Skip to main content

Sinds een paar jaar hebben wij thuis internet via KPN. Ik ben tevreden met de stabiliteit hiervan, storingen komen echt zelden voor. Op ons adres is theoretisch tot 31Mbps down en 9Mbps up beschikbaar, echter ontvangen we in de praktijk slechts 21 downloadsnelheid (bekabeld), en nog een stuk lager via WiFi. De uploadsnelheid is wel prima. Mijn vraag is: wat kan de lage internetsnelheid verklaren?

Nu kan ik begrijpen dat het aan fysieke beperkingen (kabels etc.) kan liggen. Als dat zo is, zou ik dan geen recht hebben op “snel internet buitengebied” wat jullie aanbieden voor mensen die de komende mensen maximaal 30Mbit of lager ontvangen? Er zijn ook geen plannen kenbaar gemaakt om hier in de buurt glasvezel aan te leggen, vandaar mijn vraag.

De huidige snelheid is echt heel erg laag, wanneer we met z'n tweëen willen streamen raken we regelmatig in de problemen.

 

Alvast bedankt voor de hulp!

Iemand misschien enig idee hoe ik dichter bij de theoretisch haalbare snelheid kom?


Goedemiddag @Merijn van Leeuwen, welkom op het forum. Ik heb meteen even met je meegekeken. De lijn meet inderdaad wel netjes en stabiel en eigenlijk ook snel genoeg. 20MBit/s is inderdaad wel krap voor met z'n 2en. Wat je nog zou kunnen proberen is een andere kabel tussen je computer en experiabox en eventueel tussen je experiabox en het aansluitpunt.
Sneller internet buitengebied is helaas niet mogelijk op dit adres omdat je niet in een buitengebied woont.


Goedemorgen Thomas, dankjewel voor je antwoord! Wij hebben echt best wel last van het trage internet, helemaal nu we allebei moeten thuiswerken.

In de voorwaarden voor Snel Internet Buitengebied staat dat het beschikbaar is voor mensen “waar de komende 6 maanden niet meer dan 30 Mbit/sec downloadsnelheid bereikt kan worden via het KPN netwerk” . Hier vallen wij in ieder geval zeker onder. We wonen dan wel in Amsterdam, maar het internet is hier alles behalve up to date. Is er echt niks mogelijk? Anders moeten wij misschien op zoek naar een 4G internet voor thuis provider om normaal thuis te kunnen werken.


Ik snap heel goed dat 20Mbit/s te weinig is. Helaas heb ik daar simpelweg geen oplossing voor tot KPNNetwerkNL glasvezel aan komt leggen bij jou in buurt
Jullie aansluiting valt helaas ook niet onder de andere twee voorwaarden voor Sneller internet Buitengebied. Dit bieden we echt alleen aan buiten de stad.
 

Wanneer heb ik recht op Sneller Internet Buitengebied?

Sneller Internet Buitengebied is beschikbaar voor iedereen die in een gebied in Nederland woont:

  • waar de komende 6 maanden niet meer dan 30 Mbit/sec downloadsnelheid bereikt kan worden via het KPN netwerk;
  • dat in het buitengebied ligt met voldoende capaciteit op het 4G netwerk;
  • dat in het buitengebied ligt waar voldoende 4G binnenshuisdekking is.

Bovenstaande punten verschillen per woning. Daarom kan het voorkomen dat jij wel Sneller Internet Buitengebied kunt bestellen en je buurman niet.