Skip to main content

Hallo kpn,

Wanneer ik thuis ben en ik zit op mijn mobiele internet dan merk ik dat hij soms terug springt van 5g naar 4g. Maar wanneer die dat doet dan is de 4g snelheid heel traag (5mbps met geluk) terwijl ik op 5g 200mbps haal, dat is eigenlijk hoge 4g snelheden zijn en geen 5g snelheden van 500mbps+.

Volgens de dekkingskaart van kpn zit ik in het 4g++ gedeelte dus zou ik 500mbps moeten halen.

Kunnen jullie mij helpen met dit probleem?

Goedemorgen @AaronK en welkom hier :)

Klinkt alsof de 'wifi assistentie' op je telefoon actief is. Deze functie zorgt ervoor dat je telefoon automatisch overschakelt op het datanetwerk wanneer dit signaal sterker is dan het wifi signaal waar je gebruik van maakt. Welk type toestel gebruik je precies?

 


@JanZ_ Ik heb een Iphone 13 Pro Max. Ik heb de wifi assistentie nu uitgezet. Kijken of dit beter gaat.

Bedankt voor de tip, ik zal laten weten of dit het heeft opgelost of niet.


@JanZ_ Ik heb een Iphone 13 Pro Max. Ik heb de wifi assistentie nu uitgezet. Kijken of dit beter gaat.

Bedankt voor de tip, ik zal laten weten of dit het heeft opgelost of niet.

Ben benieuwd, minder zal het waarschijnlijk sowieso niet worden nu de wifi assistent is uitgeschakeld! Zie je bevindingen uiteraard graag tegemoet. 


@JanZ_ Ik heb een Iphone 13 Pro Max. Ik heb de wifi assistentie nu uitgezet. Kijken of dit beter gaat.

Bedankt voor de tip, ik zal laten weten of dit het heeft opgelost of niet.

Ben benieuwd, minder zal het waarschijnlijk sowieso niet worden nu de wifi assistent is uitgeschakeld! Zie je bevindingen uiteraard graag tegemoet. 

Na wat langer testen is het probleem wel wat minder maar nog steeds niet helemaal opgelost. Toch bedankt voor je gedeeltelijke oplossing want het is al een stuk minder irritant.


@JanZ_ Ik heb een Iphone 13 Pro Max. Ik heb de wifi assistentie nu uitgezet. Kijken of dit beter gaat.

Bedankt voor de tip, ik zal laten weten of dit het heeft opgelost of niet.

Ben benieuwd, minder zal het waarschijnlijk sowieso niet worden nu de wifi assistent is uitgeschakeld! Zie je bevindingen uiteraard graag tegemoet. 

Na wat langer testen is het probleem wel wat minder maar nog steeds niet helemaal opgelost. Toch bedankt voor je gedeeltelijke oplossing want het is al een stuk minder irritant.

Dat is op zich goed om te horen @AaronK; wat voor snelheden haal je nu dan?


@JanZ_ Ik heb een Iphone 13 Pro Max. Ik heb de wifi assistentie nu uitgezet. Kijken of dit beter gaat.

Bedankt voor de tip, ik zal laten weten of dit het heeft opgelost of niet.

Ben benieuwd, minder zal het waarschijnlijk sowieso niet worden nu de wifi assistent is uitgeschakeld! Zie je bevindingen uiteraard graag tegemoet. 

Na wat langer testen is het probleem wel wat minder maar nog steeds niet helemaal opgelost. Toch bedankt voor je gedeeltelijke oplossing want het is al een stuk minder irritant.

Dat is op zich goed om te horen @AaronK; wat voor snelheden haal je nu dan?

De snelheden zijn nog steeds het zelfde ik heb alleen nj wat minder last dat hij naar 4g gaat en ik dan maar 5mbps max haal.


Heb je al geprobeerd netwerk-instellingen te resetten? En daarna Background Apps Refresh op Off, in Appstore automatic downloads/updates ook op Off en Low Data Mode op standard/5G


@JanZ_ Ik heb een Iphone 13 Pro Max. Ik heb de wifi assistentie nu uitgezet. Kijken of dit beter gaat.

Bedankt voor de tip, ik zal laten weten of dit het heeft opgelost of niet.

Ben benieuwd, minder zal het waarschijnlijk sowieso niet worden nu de wifi assistent is uitgeschakeld! Zie je bevindingen uiteraard graag tegemoet. 

Na wat langer testen is het probleem wel wat minder maar nog steeds niet helemaal opgelost. Toch bedankt voor je gedeeltelijke oplossing want het is al een stuk minder irritant.

Dat is op zich goed om te horen @AaronK; wat voor snelheden haal je nu dan?

De snelheden zijn nog steeds het zelfde ik heb alleen nj wat minder last dat hij naar 4g gaat en ik dan maar 5mbps max haal.

 

 

Hoi @AaronK 

Een belangrijke (mogelijke) oorzaak van jouw probleem, kan ook liggen aan andere factoren.
Denk hierbij aan:

  • Hoe verder je van een zendmast (4G & 5G) van KPN af woont, hoe zwakker het signaal wordt, maar ook de downloadsnelheid wordt lager.
  • Is je woning goed geïsoleerd (nieuwbouw of HR+ dubbel glas) dan houdt dat het mobiele signaal ook voor een belangrijk deel tegen.
  • Staan er tussen jouw woning en de dichtstbijzijnde zendmast van KPN hoge gebouwen, flats en bomen, dan houden die ook voor een deel het signaal en snelheid tegen.
  • Die 500 Mbit/ps downloadsnelheid via 4G+ en 5G is een theoretische snelheid, die je alleen in bepaalde en zeer gunstige situaties kunt behalen.
  • De gemiddelde praktische snelheid ligt tussen de 100 Mbit/ps en 250 Mbit/ps, deze downloadsnelheden worden het vaakst gemeten (via de Okla Speedtest app) en ook behaald, afhankelijk van het toestel dat gebruikt wordt en de afstand tussen jouw en de dichtstbijzijnde zendmast.
  • Dus de illusie dat je die 500 Mbit/ps gaat halen, kun je echt vergeten, dit is een downloadsnelheid die je theoretisch zou kunnen halen, maar in de praktijk meestal nooit zult gaan halen.
  • Op de dekkingskaart van KPN, worden dus theoretische snelheden vermeld.
  • Het verspringen van 5G naar 4G komt waarschijnlijk, omdat het 4G netwerk op meerdere frequenties werkt dan het 5G netwerk, waardoor het signaal van 5G zwakker is bij jouw in huis dan het signaal van het 4G netwerk, je smartphone zoekt altijd naar het sterkste signaal wat beschikbaar is.

Wel zou ik in elk geval, wat ook @TDN jouw adviseert, de netwerkinstelling van jouw iPhone 13 Pro Max resetten, dit is alleen maar goed en zorgt er ook voor dat alle netwerkinstellingen weer goed komen te staan.

De netwerkinstellingen opnieuw instellen:

Ga naar 'Instellingen’ > 'Algemeen' > 'Zet over of stel eapparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'. Hierdoor worden niet alleen wifinetwerken en -wachtwoorden opnieuw ingesteld, maar ook mobiele instellingen en eerder gebruikte VPN- en APN-instellingen.