Skip to main content

Hallo,

 

Sinds ik glasvezel van KPN heb is bij mij het volgende aan de hand:

Sinds Corona werk ik veel thuis.

Zodra ik een videoconferentie van mijn werk heb (Jabber) wordt mijn VPN verbinding zeer traag.
Alle Citrix, VNC en fileshares worden enorm traag.
De video en audio is erg schokkend en haperend, Scherm delen is vrijwel niet te lezen.
 

Geen enkele van mijn collega's die ook thuis werken hebben datzelfde probleem. Bij hun blijft alles haarscherp.

 

Wat heb ik allemaal al geprobeerd? You name it, I've done it

  1. Mijn camera uitzetten.
  2. Niet op zolder via de Wifi , maar via een bekabelde aansluiting.
  3. Niet op zolder via Wifi punt 2, maar beneden via Wifi punt 1
  4. Beneden via de Wifi van de router
  5. Beneden rechtstreeks als enig apparaat bekabeld op de router.
  6. Mijn NAS uitgeschakeld. .
  7. De router gereset
  8. De FTU (glasvezelkastje) uit/aan gezet
  9. KPN probleemoplosser uitgevoerd
  10. Al het bovenstaande meerdere keren geprobeerd

Het resultaat blijft dat de Video conferentie met meerdere personen via Jabber over de VPN zéér traag is en de verbinding eveneens zeer zwaar belast.

 

Wat helpt wel?

Boven op zolder zitten en verbinden via de hotspot van mijn Samsung A33 telefoon met KPN simkaart. Haarscherpe video conferentie. Ondanks een glasvezel verbinding, blijkt de hotspot van mijn mobiele telefoon zelfs beter te performen.

 

Let wel, het gaat dus voornamelijk om Jabber Video conferentie met meerdere personen over een VPN verbinding. Voor de rest doet Internet het prima. Speedtest geeft aan 199,9Mbps download en 229 Mbps upload. Lijkt me toch wel voldoende….

 

Welke poorten Jabber video conferentie gebruikt is mij niet bekend. Ik kan ook geen netstat uitvoeren op mijn werk pc, aangezien die volledig dicht getimmerd is qua toegang.

 

Binnenkort komen ze van Ziggo langs die nu ook hier in Arnhem glasvezel ondersteunen en zeggen goedkoper te zijn. Maar ja, ik hoop eigenlijk dat KPN dit kan oplossen, aangezien ik niet zit te wachten op weer een overstap.

 

Graag hulp van een gekwalificeerd persoon, die niet eerst voorstelt om de probleemoplosser eens te runnen ….

Een heleboel ports voor Jabber

 

https://www.cisco.com/c/en/us/td/docs/voice_ip_comm/jabber/12_6/cjab_b_planning-guide-for-cisco-jabber-12-6/cjab_b_planning-guide-for-cisco-jabber-12-6_chapter_010.html#reference_4E62DC7251D527BB31B4D5C25A77ED7A


Bedankt voor deze lijst @TDN .

Maar mochten nou bepaalde Video poorten van Jabber geknepen worden in mijn KPN glasvezel verbinding dan blijft het vreemd dat zelfs een simpele file download over de VPN verbinding dan ook heel erg traag wordt. Of mijn openstaande VNC verbinding of Citrix omgeving in een browser. 
Waarom wordt ALLES dan traag.

 

En stel dat die poorten juist volledig open staan en de Video conferentie mijn verbinding op een of andere manier overbelast. Dan blijft het vreemd dat dit effect niet optreedt wanneer ik verbindt met mijn mobiele hotspot. Die wordt er niet door overbelast.
 

Dus ja, zeg t maar….


Als jij een VPN-tunnel naar je werkgever hebt, dan is die niet begrensd/geknepen/poorten dicht door KPN, maar door iets in die tunnel. Die tunnel ligt tussen je laptop en de hardware/software bij je werkgever. Alles wat jij doet op je laptop is onafhankelijk van iets van KPN. Ga naar de IT-afdeling van je werkgever. Je zult niet de eerste zijn, waar iets in je werknemer-profiel(en) niet deugt. Geef aan dat collega "Pietje" geen probleem heeft, zodat ze jullie VPN/Firewall/AD-profielen kunnen vergelijken. Laat desnoods "Pietje" het bij jou thuis eens proberen. In extreme gevallen kan het zelfs je laptop zijn, waar hardware/software het niet goed doet. En ik spreek als ex-IT'er met meer dan 10 jaar ervaring met zowel Ziggo-coax, KPN-glasvezel en KPN-DSL en veelvoudig thuis werken via VPN. Zelfs perfect via wifi in mijn werkruimte in de tuin.

En Ziggo is en blijft coax in je huis. Hun glasvezel stopt in het kastje op straat en je deelt dat glas met de hele straat. Je krijgt echt geen Ziggo op je huidige glasvezel aansluiting.


Maar zijn laptop heeft geen probleem via de WIFI-hotspot opgezet door smartphone. Dus het probleem ligt of in zijn modem of  bij KPN


Bedankt voor de terugkoppeling. Het probleem treed inderdaad *alleen* bij mij thuis via mijn glasvezel verbinding op.

Zou er iets mis met mijn modem zijn? 

@kpn lezen jullie mee? 


Oh ja, mijn laptop is onlangs ook opnieuw ingespoeld. Heeft ook niets geholpen.... 


Als je bij de Experia alle WAN/LAN kabels los kopeelt een 4G USB Dongle in de USB-Poort  insteekt en 4G-bakup activeert, kan je zien waar het probleem ligt. Krijg je goede WIFI met de experia, dan is of de verbinding tussen experia en glasvezelunit niet goed, of de glasvezelunit kapot of de verbinding naar wijkcentraal niet goed … Als de WIFI met experia ook niet goed is, dan is de modem kapot. De 4G USB Dongle van KPN is volgens mijn een Huawei Dongle. De kan je kopen (zonder provider lock) op marktplaats/ebay/aliexpress voor 2 tientjes ...


Als je bij de Experia alle WAN/LAN kabels los kopeelt een 4G USB Dongle in de USB-Poort  insteekt en 4G-bakup activeert, kan je zien waar het probleem ligt. Krijg je goede WIFI met de experia, dan is of de verbinding tussen experia en glasvezelunit niet goed, of de glasvezelunit kapot of de verbinding naar wijkcentraal niet goed … Als de WIFI met experia ook niet goed is, dan is de modem kapot. De 4G USB Dongle van KPN is volgens mijn een Huawei Dongle. De kan je kopen (zonder provider lock) op marktplaats/ebay/aliexpress voor 2 tientjes ...

Hallo @TDN en @O.Corten je kunt ook gewoon je mobiel als hotspot aansluiten op je modem om te testen.

 


@TDN  Hmmm, klinkt inderdaad als een plan.

Maar lijkt me dan meer iets voor een KPN monteur om uit te zoeken.

Maar ja, probleem is natuurlijk dat het alleen zo slecht werkt in deze hele specifieke situatie (Jabber Video conferentie met meer dan 2 personen). Bij alle andere tests zal het waarschijnlijk prima functioneren.

Feit is wel dat onze buren ook al weer terug gegaan zijn naar Ziggo omdat die ook niet tevreden waren met de KPN glasvezel. Zij hadden last van een instabiel snelheid. Meerdere keren modem vervangen. Monteur langs geweest. FTU vervangen. En op een gegeven moment maar opgegeven.

Dat zou dan toch meer wijzen op een probleem in de buurt van de wijkcentrale ….
 


Ja, natuurlijk als je het modem kan uitsluiten, kan alleen KPN meten en zien waar te repareren is. Anders kan je proberen laptop een vast ip te geven en via portforwarding in modem de jabber porten direct naar laptop te sturen. 

 

Een smartphone via USB-tethering op USB-poort van modem gaat niet lukken, volgens mij moet daar een modem (4G-Dongle) en niet een netwerkkaart (USB-tethering)


Hallo @TDN dat werkt perfect met een smartphone is mijn persoonlijke ervaring met een V10, met een KPN Box12 kan het ook. 


@TDN @JanD 

Bedankt voor jullie tips.

Vanochtend alles afgesloten en mijn router mee naar zolder genomen.

Daar mijn Samsung A33 met USG Tethering AAN en Wifi UIT aangesloten op de V10 router en mijn laptop rechtsreeks op de router aangesloten.

Router gestart.

Even wachten tot ie een groene led had en vervolgens laptop gestart en VPN connectie met het werk gemaakt.

Vervolgens had ik mijn dagelijkse standup via Jabber Video Conferentie.

Resultaat: Perfect beeld. Super scherp! Geen enkel probleem.

 

Dan mogen we hier toch wel uit concluderen dat het probleem echt ligt in de glasvezel connectie of een of andere setting in de centrale?


 

En Ziggo is en blijft coax in je huis. Hun glasvezel stopt in het kastje op straat en je deelt dat glas met de hele straat.

Dat is bij glasvezel in huis niet veel anders.
En daar bij, de snelheid is hier en zo vaak het probleem niet.

 


@TDN @JanD 

Bedankt voor jullie tips.

Vanochtend alles afgesloten en mijn router mee naar zolder genomen.

Daar mijn Samsung A33 met USG Tethering AAN en Wifi UIT aangesloten op de V10 router en mijn laptop rechtsreeks op de router aangesloten.

Router gestart.

Even wachten tot ie een groene led had en vervolgens laptop gestart en VPN connectie met het werk gemaakt.

Vervolgens had ik mijn dagelijkse standup via Jabber Video Conferentie.

Resultaat: Perfect beeld. Super scherp! Geen enkel probleem.

 

Dan mogen we hier toch wel uit concluderen dat het probleem echt ligt in de glasvezel connectie of een of andere setting in de centrale?

Altijd door die benamingen van KPN uit de tijd dat de NOS verslaggevers zeiden over schaatsers “Hij geeft ze de sporen” krijg je deze misverstanden. Nu zeggen die moderne Nos jongens van duidelijk uit het 2tact bromfietstijdperk. Hij geeft gas. De experiabox is geen modem. Het is een router met ingebouwde DSL modem functionaliteit. 

 

De primaire router achter de glasvezel en de DSL aansluiting is jouw Experiabox. Daaraan moet je dus in het goede advies van Jan jouw laptop verbinden om te proberen of het echt aan de glasvezel ligt. 

Jouw bewijs zegt helemaal niets.  


@dommeke 

Hier en daar zijn de woorden modem en router wat verwisseld denk ik.

Mijn glasvezel kastje (FTU?) is met  een netwerkkabel verbonden aan mijn Experia Box V10a

De Experia Box V10a heb ik vervolgens helemaal los gekoppeld en via de USB poort daarop mijn mobiele telefoon verbonden met USB tethering aan. en Wifi uit.

Daarop getest en de Jabber Video conferentie verliep prima.

Tussen mijn glasvezel kastje en mijn Experia box zit geen ander apparaat en op de FTU zit geen USB aansluiting.

Dus ja, dichter dan dit kan ik niet bij het glasvezel netwerk komen.

N.B. Inmiddels de boel weer teruggezet en vanmiddag bij een Jabber video call was het weer abominabel.

 

Probleem ligt dus in de glasvezel, zou ik zeggen


 


Bel even met 0800-0402, ze kunnen de glasvezel aansluiting dichtknijpen. Misschien staat het te dicht en waar gehakt wordt vallen nu eenmaal spaanders. Misschien is het bij jou wel verkeerd ingesteld. 


@O.Corten het enige dat ik nog niet lees, is je laptop rechtsteeks met de FTU verbinden. Zonder Experiabox dus. Dat kan met de netwerkkabel. Je krijgt dan het externe ip-adres van je verbinding dus het is wel raadzaam om dit voor korte tijd te doen en te zorgen dat je Windows firewall actief is (wat standaard wel zo is op openbare netwerken).

Dan kun je misschien vaststellen of de Experiabox een rol speelt of dat het echt alleen de FTU/verbinding is.


Dit gaat niet eenvoudig, je moet op laptop een PPPoE verbinding op VLAN6 opzetten om en IP van FTU te krijgen. Niet ieder netwerkaart ondersteunt vlan (sommige intel en realtek wel)


Anders een ander “modem”/router-kastje gebruiken voor de test.


Bedankt voor alle tips. 

Ik ga de helpdesk bellen met dit hele verhaal en zorgen dat ze een monteur sturen of in de centrale eens gaan kijken naar de instellingen. 

En anders wordt het toch maar weer terug naar Ziggo.... 


Welk modem/router type gaat het hier om in dit verhaal en welke software versie draait hierop. En zijn er evet ook superwifis bij betrokken?

 


Ik loop tegen hetzelfde probleem aan.

Heb je al een oplossing voor dit probleem gevonden?

 


Nou, niet echt. 

Maar het probleem is wel minder geworden aangezien ze van mijn werk overgestapt zijn van Jabber naar Microsoft Teams. Die heeft een veel betere performance. 

Al dat testen kostte me teveel tijd. Met Teams is het wel te doen. 


Reageer