Skip to main content
Sinds enkele maanden heb ik de nieuwe Experiabox v10A. De verbinding met mijn mobiele telefoon Motorola Moto G is traag, vooral bij het laden van video's. Met andere mobiele telefoons (ook bij oudere android versies) doet zich dit niet voor. Wat te doen? Wachten op een update van de Experiabox, zoals ik lees op het forum? Of ergens instellingen aanpassen?
Hoi Gerard, welkom op het forum! Omdat je dit probleem op een specifiek apparaat hebt, neig ik ernaar om daar eerst naar te kijken. Je geeft aan dat het een Moto G is. Nu zie ik dat dit toestel al iets ouder is. De wifi op de Experia Box werkt op twee frequenties, 2,4 en 5 Ghz. Jouw Moto ondersteunt alleen de 2,4 GHz. Ik vermoed dat dit de kern van het probleem is. Wifi op de 2,4 Ghz frequentie is namelijk de meestgebruikte. Het heeft een lang bereik, maar is daardoor ook gevoeliger voor storing door de omgeving en andere wifinetwerken.



Merk je ook verschil als je met de telefoon dichter in de buurt bent van de Experia Box?
Ha Erik, dank voor je reactie. Dichterbij of verder weg maakt niet uit. Bij de vorige Experiabox v8 werkte het als een zonnetje, ook 2.4 GHz. Daar ligt het niet aan. Wat is het dan wel?
Hmm, je zou nog eens de frequenties kunnen splitsen (dat kan met deze servicetool), en dan uitproberen of het stabieler wordt als je op die manier je verschillende apparaten expliciet met de 5Ghz of de 2,4 Ghz laat verbinden.



Je kunt ook kiezen om het nog even aan te zien. Als het ligt aan de DHCP dan moet het met de komende update verholpen zijn. We verwachten die in basis deze maand. Maar precieze datum hebben we nog niet.
Inmiddels is de update voor de V10A afgelopen week uitgerold. Mocht je hem nog niet hebben, reset even je Experia Box. Ik ben benieuwd of je dan ook verschil merkt met de Moto.