Skip to main content
Antwoord

Tv trekt 29Mb en daardoor is internet is erg traag

• October 10, 2025
  • 14 reacties
  • 128 keer bekeken

Kenny Willems
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Aangezien deze pagina over het zelfde probleem gaat als bij mij, kan het mooi hier plaatsen.

Mijn snelheid is niet meer toereikend tot de apparaten die op internet verbonden zijn.

Sterker nog ver onder de maat, ik zou 100mbit moeten hebben en betaal hier ook voor maar krijg net de helft download. 

Upload zo'n 10% er van.

En aangezien er verlopig nog geen glasvezel ligt alleen van jullie concurrent, vraag ik mij af wat ik nog kan doen. 

TV geeft ondermaatse beeld kwaliteit bekabeld en via wifi. 

Meerdere apparaten tegelijk is vaak helemaal een ramp. 

Hardware is mediabox v10 

Admin: afgesplitst en nieuw topic voor je vraag aangemaakt 

Beste antwoord door Maja van KPN

Het kijken naar 4K streams via een 70Mb verbinding, is in theorie te doen. Maar als je de verbinding tegelijkertijd voor meer zaken gebruikt, wordt het toch wat krapjes in de praktijk en dat lijkt hier de problemen te veroorzaken. Hier is niet echt een oplossing voor te vinden, omdat dit helaas een technische beperking betreft. 
Kijken via full HD in plaats van 4K op het moment dat er iets anders in het netwerk gedownload wordt, lijkt mij hier dan ook de meest logische ‘work around’. 

14 reacties

• October 10, 2025

... vraag ik mij af wat ik nog kan doen. 

Doe op de homepage van KPN even net alsof je een nieuw abwilt afsluiten als nieuwe klant. Dan kan je zien welke snelheid er volgens KPN beschikbaar is op jouw adres. Meer dan dat word het niet. Daar is echt niets aan te doen.

Je schrijft tv kijken. 57 mbit is ruim voldoende om tv te kunnen kijken. Als dat via WiFi niet gied werkt, dan sluit je de tv(ontvanger) bekabeld aan.

Kenny Willems
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 10, 2025

... vraag ik mij af wat ik nog kan doen. 

Doe op de homepage van KPN even net alsof je een nieuw abwilt afsluiten als nieuwe klant. Dan kan je zien welke snelheid er volgens KPN beschikbaar is op jouw adres. Meer dan dat word het niet. Daar is echt niets aan te doen.

Je schrijft tv kijken. 57 mbit is ruim voldoende om tv te kunnen kijken. Als dat via WiFi niet gied werkt, dan sluit je de tv(ontvanger) bekabeld aan.

Klopt helemaal, ook daar krijg ik minder dan op de site en app staat. 

Maar kan geen Playstation download of stream te gelijk op een normale manier uitvoeren. 

TV trekt met een beetje zin 29Mbit 

Playstation en pc heh Ik moeten terug schroeven. 

Loop de laaste maanden steeds vaker tegen problemen met de verbinding aan. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 10, 2025

Dit is echt onjuist, als je een speedtest doet op je tv ontvanger (Mogelijk op tv+) geeft hij ook aan dat je zo'n 10mb nodig hebt voor de tv. Geen idee waar je 29 vandaag haalt.

Als de website van KPN aangeeft dat je minder dan 57 kan halen en je haalt 58 om 13 heb je een goede verbinding. Verder betaal je voor een abonnement tot 100mb en niet voor een abonnement van 100mb. Zoals eerder in dit draadje vermeld kan KPN niks toevoegen aan de snelheid. Dit heeft te maken met de kwaliteit en lengte van de kabel onder de grond evenals de apparatuur buiten in de kast.

Kenny Willems
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 10, 2025

Dit is echt onjuist, als je een speedtest doet op je tv ontvanger (Mogelijk op tv+) geeft hij ook aan dat je zo'n 10mb nodig hebt voor de tv. Geen idee waar je 29 vandaag haalt.

Als de website van KPN aangeeft dat je minder dan 57 kan halen en je haalt 58 om 13 heb je een goede verbinding. Verder betaal je voor een abonnement tot 100mb en niet voor een abonnement van 100mb. Zoals eerder in dit draadje vermeld kan KPN niks toevoegen aan de snelheid. Dit heeft te maken met de kwaliteit en lengte van de kabel onder de grond evenals de apparatuur buiten in de kast.

De TV trekt 29Mbit en volgens de site 67 Mbit/s 18 Mbit/s moeten kunnen ontvangen,

Dus kom sowieso te kort. 

Maar merk dat het probleem steeds vaker voorkomt dat alles begint te haperen op de verbinding.

Beeld kwaliteit of streams die vast lopen bijvoorbeeld. 

• October 10, 2025

De TV trekt 29Mbit...

Hoe kom je daarbij? Waar haal je dat getal vandaan?

Dus kom sowieso te kort. 

Hoe dan ook: er gaat niets aan veranderen zolang er geen glasvezel legt. Als Ziggo beschikbaar is, of glasvezel van Delta/Odido ofzo, dan kun je overstappen. 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • October 15, 2025

Hi ​@Kenny Willems,

De door jou gemeten snelheid van 57Mb is ruim voldoende voor tv kijken, aangezien daar 10Mb voor wordt gebruikt. Het is mij ook niet duidelijk waar jij 29Mb vandaan haalt, zou je eens een foto kunnen plaatsen hier, van waar je dat ziet staan? 

Verder is de snelheid die getoond wordt op de site (bij jou dus 67Mb / 18Mb) de vermoedelijke maximale snelheid die op een adres geleverd kan worden. Bij een volledige koperlijn, of een lijn die deels uit glasvezel maar ook uit koper bestaat, kan echter door meerdere redenen snelheidsverlies optreden. Zo maakt het bij een koperlijn bijvoorbeeld nog uit hoe ver je jouw modem van het hoofdaansluitpunt hebt staan. En ook via wat voor kabel je het modem daar op aan hebt gesloten,

Wij raden altijd aan om hiervoor een ronde kabel te gebruiken, van maximaal 2 meter lang. Als er meer dan 2 meter kabel tussen het aansluitpunt en je modem zit, dan kan dat er al voor zorgen dat de snelheid een stuk lager uitpakt. Hoe zit dat precies bij jou? 

Kenny Willems
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 19, 2025

Hi ​@Kenny Willems,

De door jou gemeten snelheid van 57Mb is ruim voldoende voor tv kijken, aangezien daar 10Mb voor wordt gebruikt. Het is mij ook niet duidelijk waar jij 29Mb vandaan haalt, zou je eens een foto kunnen plaatsen hier, van waar je dat ziet staan? 

Verder is de snelheid die getoond wordt op de site (bij jou dus 67Mb / 18Mb) de vermoedelijke maximale snelheid die op een adres geleverd kan worden. Bij een volledige koperlijn, of een lijn die deels uit glasvezel maar ook uit koper bestaat, kan echter door meerdere redenen snelheidsverlies optreden. Zo maakt het bij een koperlijn bijvoorbeeld nog uit hoe ver je jouw modem van het hoofdaansluitpunt hebt staan. En ook via wat voor kabel je het modem daar op aan hebt gesloten,

Wij raden altijd aan om hiervoor een ronde kabel te gebruiken, van maximaal 2 meter lang. Als er meer dan 2 meter kabel tussen het aansluitpunt en je modem zit, dan kan dat er al voor zorgen dat de snelheid een stuk lager uitpakt. Hoe zit dat precies bij jou? 

Ik zou hier nog op terugkomen.

Tijdens streams van 4k 60fps trek ik tot 29Mbit is niet continu maar 29Mbit is geen uitzondering.

Dus als je wat download op een pc of update van de ps5 merk je direct heel de verbinding is dan eigenlijk nagenoeg weg.

Daarom heb ik alle apparaten gecapt. 

De modem zit 45cm van het centrale punt en de kabels zijn Cat.6A dus dat mag het probleem niet zijn.

Dit probleem is eigenlijk pas de laaste half jaar ontstaan. 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • October 21, 2025

Heb je het 4K pakket bij ons en kijk je naar het 4K aanbod van je tv-ontvanger ​@Kenny Willems? Dat kost inderdaad zo’n 26Mb, en kan daarom al geruime tijd niet worden aangeboden op verbindingen waar minder dan 100Mb beschikbaar is. Daarom is dit niet iets waar ik direct aan heb gedacht aangezien je op 67Mb uitkomt. In het verleden is het echter mogelijk geweest om 4K te bestellen bij een ‘Hussel 50Mb’ abonnement. Heb jij wellicht op die manier het 4K pakket kunnen bestellen?

Of kijk je via een andere weg dan je tv-ontvanger naar 4K streams?

Vulpen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Medewerker
  • October 21, 2025

± 70 Mbps is gewoon krap voor 4K streams. 1 stream doet wat je zegt rond de 26Mbps dus als je daarnaast dan ook uncapped gaat downloaden zul je al snel de lijn voltrekken. Dus ik vind het niet raar dat je alle devices in je huis capped. 

Op een koper verbinding tot 100 Mbps een 70 Mbps halen is niet top, maar ook niet slecht. het probleem is dat je niet heel veel meer gaat halen. 
FullHD trekt zon 5 tot 10 Mbps dus die zou een betere match zijn voor jou bandbreedte

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

± 70 Mbps is gewoon krap voor 4K streams. 1 stream doet wat je zegt rond de 26Mbps

Meer dan genoeg. Volgens Netflix rond 15Mbs, andere streamingsdienste vergelijkbaar, alleen Apple TV 4k stream kan tot 25Mbs

Door Netflix aanbevolen internetsnelheden

Als je films, series of live-events wilt kijken op Netflix met de beste beeldkwaliteit, raden we een stabiele internetverbinding aan (zoals weergegeven in de onderstaande tabel).

Beeldkwaliteit

Resolutie

Aanbevolen snelheid

High Definition (HD)

720p

3 Mbps of hoger

Full High Definition (FHD)

1080p

5 Mbps of hoger

Ultra High Definition (UHD)

4K

15 Mbps of hoger

Vulpen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Medewerker
  • October 21, 2025

Meer dan genoeg. Volgens Netflix rond 15Mbs, andere streamingsdienste vergelijkbaar, alleen Apple TV 4k stream kan tot 25Mbs

Youtube/Googkle geeft 20Mbps aan, Amazon Prime geeft Minimaal 15 maar geadviseerd 25, Disney geeft 25 aan dus de streamingsdiensten geven over het algemeen 20 a 25 aan met mogelijk een minimum van 15. Dus wil je zonder bufferen/haperen 4K hebben is het handig om die 26 aan te houden. (dr zijn genoeg andere bronnen die zelfs 25 als minimum aangeven en tot 50 als advies geven)
Dan nog houd je nog wel ruimte over voor andere dingen, maar als je tijden het tv/stream kijken andere devices ook lustig laat downloaden dan kom je al rap op het punt dat er een bottleneck ontstaat.

Dus ja , 70 Mbps is genoeg en theoretisch meer dan genoeg, (in theorie kun je 2 a 3 verschillende 4K streams tegelijk op verschillende devices moeten kunnen bekijken) Maar in de minder ideale wereld met net niet optimale lijnen en meerdere devices die van allerlei andere zaken over diezelfde verbinding willen doen is het goed om de verschillende devices te cappen, iig als je een avond ongestoord een 4K stream wil bekijken vanaf de bank.

en natuurlijk wat Marlon ook al aangaf. Wifi omzetten naar bekabeld is dan helemaal verstandig om niet ook nog eens met andere stralingsbronnen rekening te hoeven houden

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

Youtube/Googkle geeft 20Mbps aan

Het gaat om 4k, geen 8k video

• October 21, 2025

Lees nu op dit moment mijn Fritzbox uit, de online monitor draait gewoon met 20Mbps op YouTube op dit moment. HBO max draait ook met gemak 25Mbps. En de streamingsdienst van Sony zelf genaamd, Bravia Core. Knalt een Pure stream film gewoon met 80Mbps je woonkamer in 😅

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 3, 2025

Het kijken naar 4K streams via een 70Mb verbinding, is in theorie te doen. Maar als je de verbinding tegelijkertijd voor meer zaken gebruikt, wordt het toch wat krapjes in de praktijk en dat lijkt hier de problemen te veroorzaken. Hier is niet echt een oplossing voor te vinden, omdat dit helaas een technische beperking betreft. 
Kijken via full HD in plaats van 4K op het moment dat er iets anders in het netwerk gedownload wordt, lijkt mij hier dan ook de meest logische ‘work around’.