Skip to main content

Hallo allemaal. Ik heb een vraag over het verbinden van twee apparaten via UTP op de Experiabox. In mijn netwerk zijn veel apparaten via UTP verbonden met de Experia, die krijgen allemaal keurig een IP-adres binnen DHCP. Alle apparatuur is verbonden via Unify Switches (2x4 Ports en 2 x 8 Ports) 

Echter, er zijn twee apparaten waarbij dat niet lukt. Die krijgen van de Experia geen IP-adres. Als ik die apparaten aansluit op een Ziggo-netwerk, lukt alles wel goed en krijgen ze direct een IP-adres. Ook als ik de apparaten aansluit op het netwerk hier bij de NOS, verbinden de apparaten direct en krijgen ze automatisch een IP-adres. 

Het gaat om een Playstation 3 (die via WiFi prima werkt) en een codec waarmee ik een voice-over-IP-verbinding maak naar de NOS, mijn werkgever. Als ik de codec een vast IP-adres geef, dan werkt alles wel (direct) naar behoren. 

Kan dit forum (waar ik mij voor het eerst als nieuwe KPN-klant begeef) mij hierbij helpen? Ik wil deze apparaten graag te allen tijde via UTP aan kunnen sluiten zonder gedoe te hebben met het instellen van vaste IP-adressen. 

Als laatste: ik heb ook alle Unify-switches losgekoppeld en de twee niet-werkende apparaten rechtstreeks op de Experia aangesloten. Maar ook dat zorgde niet voor een werkende verbinding via UTP. 

Hoi @hendriksmj, welkom! Wat een raar probleem, dit zou ook gewoon moeten werken. Krijgen ze helemaal geen IP-adres toegewezen, of krijgen ze een verkeerd IP-adres toegewezen?

 

@wjb, wil jij hier ook eens over meedenken?  


Verkrijgen die apparaten hun IP adres wel via DHCP of is het IP adres wellicht hard ingesteld op die apparaten zelf?


Ha @Erik_ , ze krijgen (helaas) helemaal geen IP-adressen toegewezen… 

De codec krijg ik aan de praat door een vast IP-adres te geven. Eentje die hoog in de range zit: 192.168.2.250. 

In de settings van de DHCP-pool (via de settings in de router) staat de IPv4 Pool Start op .1 en de end op .200, zodat er geen conflicten voordoen. 

Maar automatisch IP-adres krijgen lukt niet. 

De PS3 heb ik via UTP en met een vast IP-adres nog niet aan de praat gekregen, wel via WiFi. En uiteraard ook met verschillende kabels geprobeerd. 


Ha @wjb. Dank voor je antwoord. Nee, ze staan zeker op automatisch (en dus niet op ‘hard’). Behalve dus, zoals hierboven vermeld, bij de codec, die krijg ik wel werkend als ik ‘m een vast adres geef. Maar dat lost het probleem dus niet helemaal op. 


Krijgen die apparaten een 169.254.x.x IP adres?

Welke Experia Box heb je?

Heb je op de PS3 wellicht handmatig een DHCP server ingesteld staan.

Bron.


Nee, ze krijgen helemaal niks. Zo dood als een pier. 

Behalve als ik ze dus zelf iets geef. 


Nee, ze krijgen helemaal niks. Zo dood als een pier. 

Behalve als ik ze dus zelf iets geef. 

Zie mijn vorige bericht nog even.

Kan je toch het IP adres van jouw PS3 controleren als je deze thuis hebt aangesloten.


@wjb Ga ik vanavond - als ik thuis ben en kids op bed liggen - meteen checken. 


Sorry, ben ik weer. Iets later dan gepland. 

Ik heb een ‘KPN Box 12’, weet niet of je daarmee geholpen bent. Kan je eventueel ook het serienummer geven. Dat is LK20196MEXXXXXX. 

Heb geprobeerd via UTP een IP-adres uit de PS3 te krijgen, maar dat blijft steken op het volgende:

 

Bij het verbinden via WiFi gaat alles soepel en krijg ik deze gegevens nadat de verbinding werkende is. 

 


Heb je ook al een keer een andere netwerkkabel en/of LAN poort van de V12 gebruikt?


Ja. Bij beide apparaten. Andere poorten op de UniFi. Andere kabels. Andere poorten op de V12. Alle opties gehad. Helaas.