Skip to main content

Beste forumleden,

Sinds een paar weken ben ik een tevreden gebruiker van een KPN glasvezel verbinding. Ik neem alleen internet af en maak geen gebruik van het TV platform. 

Bij mijn vorige (kabel) provider maakte ik gebruik van mijn eigen Asus router en ik heb deze met hulp van topics op het forum ook succesvol kunnen installeren op mijn huidige lijn. De router is rechtstreeks aangesloten op het glasvezelkastje en ontvangt daarom ook het publieke IP adres op de WAN poort. 

Wat mij opvalt is dat er naast mijn publieke IP adres nog een 2e IP adres binnenkomt op de WAN poort van de Asus. Omdat ik dit niet gewend ben van mijn vorige providers waar de verbinding via DHCP tot stand kwam vroeg ik me af of dit normaal is bij een PPPoe configuratie of heeft dit misschien een andere oorzaak?

Ik kon hier zelf op het forum niet direct een antwoord op vinden dus ik vroeg me af of er een lezer is die hier een antwoord op heeft.

Alvast dank hiervoor.

Mvg 

Hier weet @wjb in het algemeen veel vanaf 🙂


Kan je eens een screenshot plaatsen van die twee IP adressen die je aan de WAN zijde ziet?

Poets hierbij het laatste stukje van die IP adressen weg.


Goedenavond @wjb ,

 

Zoals gevraagd heb ik een screenshot bijgevoegd.

 

 

Mvg


Gaat dit misschien over het WAN ip adres vanuit het tv vlan?


De asus heeft ergens een tweede interface actief staan waar een adres aanvraag op faalt. Deze valt terug naar een zogenaamd APIPA adres. Dit komt dus niet uit het KPN netwerk.


Dat 169.254.x.x IP adres is een zogenaamd link local IP adres en dat wordt aan een LAN poort gegeven als deze geen DHCP server kan vinden maar dat er wel geconfigureerd is om via DHCP een IP adres te krijgen.

Klopt het dat jij jouw WAN poort ook een IP adres ia DHCP laat opvragen?

Dat is in ieder geval niet de bedoeling.


Goedenavond @wjb

Voor het instellen van de router heb ik exact de stappen gevolgd die in het onderstaande topic beschreven worden. De WAN staat ingesteld op verbinden via PPPoe.

 

 
Nu zie ik bij het vakje, speciale vereisten van ISP, het vakje VPN + DHCP verbinding ingeschakeld staan, deze stond standaard aangevinkt. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

 


mvg


Nu zie ik bij het vakje, speciale vereisten van ISP, het vakje VPN + DHCP verbinding ingeschakeld staan, deze stond standaard aangevinkt. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?
 

 

Dat kan zeer zeker de oorzaak zijn.


@wjb 

 

Dit was het inderdaad, slordig dat ik dit niet eerder had opgemerkt want het is eigenlijk best logisch 🙂.Na het uitschakelen en een reboot van de router is het 2e IP adres verdwenen en alles werkt naar behoren. 
 

Hartelijk dank voor jullie input!

 

Mvg