Skip to main content

Ik heb momenteel een AON aansluiting  (Gof). Ik had een NTU TK-01 met experiabox v10.

Heb zelf de experiabox vervangen door een Fritzbox 5590 fiber. Heb de NTU-TK01 verwijderd, en een glasvezel cover kitje geplaatst zodat de fritzbox met sfp module aangesloten kan worden.

Ik zou willen upgraden van 200 Mb (Hussel abo) naar 1 Gb.  de aansluiting blijft dan toch wel GoF  ??

Als KPN de aansluiting gaat veranderen naar XGS-PON moet ik een andere sfp module kopen en serienummer aanmelden bij KPN.  Of wordt de huidige AON techniek gehandhaafd ?

Hoi @Rob6 

De aansluiting blijft onveranderd, als je jouw internet snelheid verhoogd van 200 Mbit/s naar 1 Gbit/s.
Het blijft dus gewoon een GOF aansluiting, met de AON techniek.

Zelf heb ik ook de Fritz!Box 5590 Fiber direct (met de Cover Patch) op het glasvezelnetwerk van KPN aangesloten, en ook in mijn woonwijk heeft iedereen een AON aansluiting.

Zodra KPN in de toekomst het glasvezelnetwerk in jouw wijk gaat upgraden van AON naar XGS-PON wordt je daar ruim van te voren van op de hoogte gesteld door KPN.

Maar voor nu kun je jouw internetsnelheid zonder gevolgen upgraden naar het 1 Gb abonnement.

Ok enig idee hoe lang zo'n upgrade duurt ?  Sommige hier zitten al maanden te wachten. of is het gewoon aanvraag indienen, schietgebedje doen, en pray that it's going to work ?

Ok enig idee hoe lang zo'n upgrade duurt ?  Sommige hier zitten al maanden te wachten. of is het gewoon aanvraag indienen, schietgebedje doen, en pray that it's going to work ?

Het kan ook tientaal jaren duren als je niet in stad woon, waar KPN geen concurrenten op glasvezel heeft.

Hoi @Rob6 

Ik woon in Arnhem, en dat is een grote stad in Gelderland.
Mijn gehele woonwijk zit nog op het KPN glasvezelnetwerk met een GOF aansluiting met de AON techniek, en dit is nog steeds niet ge-upgrade naar de XGS-PON techniek.
Er zijn ook nog geen signalen dat dit op korte termijn gaan gebeuren, terwijl Arnhem een grote stad is met veel KPN klanten.

Zover ik weet, zijn ze wel bezig met het omzetten van gebieden met een AON naar de XGS-PON techniek, maar hoever ze hiermee zijn en wat de precieze planning hiervan is, kan niemand tegen je zeggen, ook omdat KPN de voorrang geeft aan het aanleggen van glasvezel in gebieden met alleen koperlijn.

Reageer