Skip to main content

Ik gebruik een eigen router gebaseerd op PC hardware, met een 1GB abonnement.

Ik heb in deze router een 10GB WAN ethernetkaart geplaatst als voorbereiding op een upgrade naar 4GB.

Ik zie hiermee nu al de problemen die in deze topic worden geschetst.

Met een 10GB WAN connectie naar de ONT daalt de uploadsnelheid aanzienlijk.

Met Ookla speedtest lijkt dat wel mee te vallen, maar Ookla gebruikt multiple threads, waarmee wordt verhuld dat sommige threads veel langzamer gaan dan andere.

Met iperf3 zie je veel duidelijker wat er misgaat, je ziet namelijk ook het aantal “retries” die worden veroorzaakt door packet loss. En iperf3 gebruikt 1 thread tenzij je anders aangeeft.

Met een 1GB connectie naar de ONT zie ik 0 retries, en strak 920/920 op 1 thread.

Met een 10GB connectie naar de ONT zakt de upload naar onder de 500, en zie ik gigantisch veel retries.

Ik vermoed dat de Genexis ONT dit probleem veroorzaakt.

 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Hi @pimzand, ik denk graag mee. 

Ik heb zelf geen ervaring met het gebruik van een eigen router en in deze samenstelling. Wél hebben hier een topic lopen over het gebruik van een eigen router met veel deskundige leden. Mijn advies is om daar je vraag te posten, ook met vermelding van welke apparatuur je precies gebruikt.


Met een 1GB connectie naar de ONT zie ik 0 retries, en strak 920/920 op 1 thread.

Dan werkt is de glasvezelkast Genexis ONT dus goed @pimzand 

En als je de standaard router van KPN gebruikt, wat voor resultaat krijg je dan?

Bestaan er routers waar je een andere netwerkkaart in kunt plaatsen, ben je niet in de war met een PC?

 


Met een 1GB connectie naar de ONT zie ik 0 retries, en strak 920/920 op 1 thread.

Met een 10GB connectie naar de ONT zakt de upload naar onder de 500, en zie ik gigantisch veel retries.

Je moet geen 10Gbps linkspeed willen gebruiken als de andere zijde een linkspeed van maximaal 1Gbps heeft.

 


Je moet geen 10Gbps linkspeed willen gebruiken als de andere zijde een linkspeed van maximaal 1Gbps heeft.

 

Ook met een 1GB abonnement onderhandelt je ONT een 10GB linkspeed met een 10GB router. Het afknijpen naar 1GB gebeurt in het KPN netwerk. Als dat niet zou kunnen werken dan zou je ook geen 200/200 abonnement kunnen gebruik met een 1GB linkspeed.


@Nomen Nominandum  schreef:

Met een 1GB connectie naar de ONT zie ik 0 retries, en strak 920/920 op 1 thread.

Dan werkt is de glasvezelkast Genexis ONT dus goed@pimzand 

 

Ja de Genexis ONT werkt goed, zolang ik op 1GB blijf. Maar als volgende maand mijn 1GB contract afloopt stap ik over op 4GB, en dan moet ik betrouwbaar een 10GB linkspeed kunnen krijgen met de ONT. Dat ben ik nu aan het voorbereiden, en zie daar nu al serieuze problemen.

En als je de standaard router van KPN gebruikt, wat voor resultaat krijg je dan?

 

Natuurlijk, de standaard router van KPN doet het goed, want die werkt op 1GB link speed.

 

Bestaan er routers waar je een andere netwerkkaart in kunt plaatsen, ben je niet in de war met een PC?

 

Ik gebruik nu eigen router, bestaande uit standaard PC hardware draaiend onder Linux. Dat wil ik blijven doen met 4GB dus ik heb er een 10 GB dual SFP+ netwerkkaart in geplaatst. 1 poort gaat naar een 10GB Ubiquiti switch, de andere poort is voor WAN en gaat dus naar de ONT.

 


Je moet geen 10Gbps linkspeed willen gebruiken als de andere zijde een linkspeed van maximaal 1Gbps heeft.

Ook met een 1GB abonnement onderhandelt je ONT een 10GB linkspeed met een 10GB router. Het afknijpen naar 1GB gebeurt in het KPN netwerk. Als dat niet zou kunnen werken dan zou je ook geen 200/200 abonnement kunnen gebruik met een 1GB linkspeed.

De linkspeed tussen twee apparaten is 10Mbps, 100Mbps, 1Gbps of 10Gbps. De snelheid van het abonnement is een softwarematige cap maar heeft niets te maken met de linkspeed, die blijft gelijk aan wat die apparaten onderling onderhandeld hebben. Zet je een interface echter hard op 10Gbps terwijl de andere kant maximaal 1Gbps aankan dan gat het dus fout.


Hi @pimzand, ik denk graag mee. 

Ik heb zelf geen ervaring met het gebruik van een eigen router en in deze samenstelling. Wél hebben hier een topic lopen over het gebruik van een eigen router met veel deskundige leden. Mijn advies is om daar je vraag te posten, ook met vermelding van welke apparatuur je precies gebruikt.

Hallo @Alex van KPN 

Bedankt voor je reactie. Ik gebruik al bijna een jaar een eigen router die probleemloos werkt. Ik ben die router nu aan het upgraden naar 10GB ethernet, zodat ik volgende maand kan overstappen naar een 4GB abonnement.

Ik zie daarbij problemen die overeen lijken te komen met het onderwerp van deze topic. Ik heb het sterke vermoeden dat die worden veroorzaakt door packet loss op Genexis ONT’s bij 10GB link speed.

Ik heb daarom besloten ook een eigen ONT aan te schaffen. Ik verwacht die volgende week te ontvangen en te kunnen testen.


Je moet geen 10Gbps linkspeed willen gebruiken als de andere zijde een linkspeed van maximaal 1Gbps heeft.

Ook met een 1GB abonnement onderhandelt je ONT een 10GB linkspeed met een 10GB router. Het afknijpen naar 1GB gebeurt in het KPN netwerk. Als dat niet zou kunnen werken dan zou je ook geen 200/200 abonnement kunnen gebruik met een 1GB linkspeed.

De linkspeed tussen twee apparaten is 10Mbps, 100Mbps, 1Gbps of 10Gbps. De snelheid van het abonnement is een softwarematige cap maar heeft niets te maken met de linkspeed, die blijft gelijk aan wat die apparaten onderling onderhandeld hebben. Zet je een interface echter hard op 10Gbps terwijl de andere kant maximaal 1Gbps aankan dan gat het dus fout.

Over deze theorie zijn we het eens. Maar waar is dit van toepassing? De ONT onderhandelt automatisch 1GB link speed als de andere kant niet sneller kan, en onderhandelt 10GB link speed als de de andere kant dat wel kan. Ongeacht wat voor abonnement je hebt.

Mijn waarneming is dat de ONT correct 10GB link speed onderhandelt maar dat er dan ergens in de verbinding packets verloren gaan, wat dus heel goed de teleurstellende upload snelheden kan verklaren.


@pimzand Op dit forum zijn vele topics over lage upload bij nieuwe modem box14. De oplossing was meestal een bezoek van een monteur en het vervangen GNX ONT door Nokia ONT

 

 


@pimzand Op dit forum zijn vele topics over lage upload bij nieuwe modem box14. De oplossing was meestal een bezoek van een monteur en het vervangen GNX ONT door Nokia ONT

 

 

Dit was bij mij ook het geval met de Box v14, ik ben inmiddels over op de FritzBox vanwege de software stabiliteit. Maar Nokia ONT wissel was wel de oplossing voor de V14. Wat opzicht vreemd is, de Genexis ONT moet ook prima 10 gigabit aankunnen.


@TDN schreef:

@pimzand Op dit forum zijn vele topics over lage upload bij nieuwe modem box14. De oplossing was meestal een bezoek van een monteur en het vervangen GNX ONT door Nokia ONT

 

Precies, die had ik ook gelezen. Mijn punt is dat je niet hoeft af te wachten tot je de Box 14 hebt en een 4GB abonnement hebt om vast te stellen dat je die problemen gaat zien. Tenminste, niet als je eigen router gebruikt.

KPN zou bij een upgrade naar 4GB internet niet alleen een andere router moeten opsturen, maar ook op voorhand de Genexis ONT moeten laten vervangen. Het verbaasde mij dat dat niet automatisch gebeurt.

Ik heb namelijk geen zin om eerst maandenlang voor een 4GB abonnement te betalen voordat deze problemen officieel opgepakt kunnen gaan worden, terwijl je weet dat ze eraan gaan komen.

Zoals gezegd wacht ik niet tot KPN het probleem oplost, maar ga over op een eigen ONT, een SFP+ fiber XGS-PON. Ik ga daarmee alle problemen uit de weg die met 802.3an (10GB ethernet over twisted pair kabels) zijn geassocieerd, zoals hoog stroomverbruik en warmteontwikkeling, beperkte kabellengte en hoge gevoeligheid voor kabel imperfecties.


Alle problemen opgelost met eigen ONT van FS.

Ik heb nu probleemloos een 10GB link. Met mijn 1GB abonnement haal ik nu 1014 down, 1061 up volgens speedtest.net. En ik meet dezelfde snelheid met iperf3.

Ik wacht nu met vertrouwen mijn upgrade naar 4GB af.


Dat is goed nieuws, welke heb je aangeschaft ?


Dat is goed nieuws, welke heb je aangeschaft ?

https://www.fs.com/de-en/products/185594.html