Skip to main content
Vraag

Uploaden van grote bestanden via bedrade verbinding legt wifi lam

• October 22, 2025
  • 18 reacties
  • 186 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb een pc bedraad naar het modem.

wifi voor laptop/smartphone.

Als ik grootte bestanden upload via de vaste pc kan ik geen pagina's vinden/openen op de laptop/smartphone.

De smartphone geeft de melding verbonden maar geen internet .

Internetten moet ik dan via de hotspot van de smartphone 5G, of de upload stoppen.

18 reacties

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 22, 2025

@Manno73 

Verbaasd mij niks. Doe eens een snelheidtest: https://www.kpn.com/internet/speedtest (zowel Wifi en bekabeld).

Hoe groot zijn dan die bestanden die worden geupload ? Kun je niet de snelheid van de upload omlaag brengen ? Kun je achterhalen wat de uploadsnelheid is ?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 22, 2025

Ookla,Nperf en kpn speedtest geven 75-90 Mb download en 22-25 Mb upload.
Bestanden zijn 700-900 Mb groot ben er nu 46 aan het uploaden…..

De Throughput van de Ubiquiti gateway geeft 700 Kb download en 26 Mb upload aan.

Zal eens kijken of het afknijpen helpt….

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 23, 2025

Als je (zeer) regelmatig dit soort bestanden moet uploaden zou dan overstappen op een glasvezelaansluiting met een “zwaarder” abonnement een goed idee zijn ?

Stuur je (regelmatig) één groot bestand naar meerdere mensen ? Dan zou je kunnen overwegen om een emailservice in te huren. Dan upload je het bestand 1 maal naar hun servers. Vanaf die emailservers kunnen jouw “abonnees” het grote bestand zelf in hun eigen tempo downloaden wanneer zij dat willen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 23, 2025

Overstappen op andere abo's met snellere upload helpt niet als de upload ook de volle bandbreedte trekt. Dit is een bug van Ubiquiti, is al sinds tientalen jaren bekend maar niet gefixt.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 23, 2025

@Manno73 

Gebruik WinRAR om de bestande in meerdere stukjes te knippen en dan te verzenden bijv. per email. Dan is ook de verbinding minder lang volledig bezet.

Ik heb eens wat rondgekeken op internet (met GOOGLE) en kwam het programma “Free Download Manager” tegen. Volgens de omschrijving is dit een manager voor up- en downloaden. Ook zou het programma in staat zijn om de (maximale ???) down- en upload snelheid naar behoefte te beperken. Het bepalen/beperken van de uploadsnelheid zou ideaal zijn voor jou.

https://free-download-manager.software.informer.com/

https://www.freedownloadmanager.org/

Ik persoonlijk gebruik het programma ook maar alleen voor downloaden en niet voor uploaden. Ik zou gewoon het eens proberen. Laat eens horen wat jouw ervaringen zijn met het uploaden  van bestanden met het programma.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 23, 2025

Overstappen op andere abo's met snellere upload helpt niet als de upload ook de volle bandbreedte trekt. Dit is een bug van Ubiquiti, is al sinds tientalen jaren bekend maar niet gefixt.

Helaas, ik dacht dit ook en heb getest met de laptop direct naar het modem buiten mijn netwerk om. Pagina's werden niet gevonden/geladen.

De bottleneck zit echt in het modem/vdsl verbinding want dit gaf geen verbetering.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • October 24, 2025

Hi ​@Manno73, wat mij nog te binnen schiet voordat je overstapt: naar welke server upload je die bestanden? Maakt het ook uit wanneer je bestanden naar een andere server upload? 

Misschien overbodig, heb je ook je modem helemaal gereset? Dit doe je door het resetknopje aan de achterkant 30 seconden met een tandenstoker ingedrukt te houden tot de modem gaat herstarten. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 24, 2025

Alex,
Overstappen gaat niet, heb zakelijk vdsl en glas is hier (nog) niet beschikbaar en bij KPN mag ik mijn eigen website hosten...anderen doen hier moeilijk over 😝.
De server waar het naar toe wordt gestuurd….ehhmm kan ik hier (openbaar) niet noemen en heb ook geen ander adres gekregen om te gebruiken.
Het modem resetten heeft denk ik geen nut maar kan het proberen…...Weet ook niet of dit voor de update ook zo was...het komt toevallig nu voor de dag…….

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • October 24, 2025

heb je jou hele netwerk achter het ubiquiti netwerk hangen? of zitten er ook nog apparaten rechtstreeks op de KPN router?

in Unifi kun je Smart Queues aanzetten. dit zou moeten helpen zodat niet de hele upload vol loopt.

ik heb zelf ook een gelimiteerde VDSL verbinding. heb daarom deze instellingen net iets lager gezet dan de daadwerkelijke snelheid.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 26, 2025

Joey,

Achter het modem zit een switch met een kabeltje naar de Ubiquiti gateway en een kabeltje naar de KPN tv box.
De rest zit idd achter de Ubiquiti…..
Zal het proberen in de controller de upload af te knijpen….
Voorheen had je de KPN Arena, om testen te kunnen doen...die mis ik nu wel 😉….
Update: Als ik de upload afknijp gaat de download ook naar beneden…..nog even proberen.

Kan iemand de topic weer terug veranderen, NIET ALLEEN de wifi heeft problemen ook bedrade pc’s…...is toch een verbindings probleem…...
Dank u...

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 27, 2025

Alex,
De server waar het naar toe wordt gestuurd….ehhmm kan ik hier (openbaar) niet noemen en …….. 

Je kunt de URL van de server (tijdelijk !!!) vermelden in jouw profiel hier op het KPN forum bij het veld “Opmerkingen". Dit is privé en is daarom alleen zichtbaar voor de mensen van de KPN ( bijv. ​@Alex van KPN ). Is Alex in staat om ook de snelheid naar die server te testen vanuit de KPN of te laten testen ?

Joey,

Achter het modem zit een switch met een kabeltje naar de Ubiquiti gateway en een kabeltje naar de KPN tv box.

………..

Update: Als ik de upload afknijp gaat de download ook naar beneden…..nog even proberen.

Verbind jouw PC (laptop ??) (tijdelijk) direct met de switch en daarna direct met het modem en doe dan  in beide gevallen een snelheidstest. Wat zijn dan de snelheden in beide gevallen ? Zijn die anders (hoger ??) dan "normaal” ?

Is “Free Download Manager” (FDM) in staat om de uploadsnelheid te reduceren zonder invloed te hebben op de downloadsnelheid ? FDM: Zie mijn eerdere antwoord. Nogmaals: ik weet dat je bij FDM de maximale up- en downloadsnelheid kunt instellen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 27, 2025

NIET ALLEEN de wifi heeft problemen ook bedrade pc’s…...is toch een verbindings probleem…...

Nee, het is geen verbindingsprobleem maar het probleem van de router, de de hele upload of download bandbreedte trekt. Dan is geen plek meer voor TCP ACK om een pakket als succes ontvangen te vermelden en de andere verbindingen worden als disconnected gezien. Zie hoe TCP flow control (hier contra productief) werkt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Transmission_Control_Protocol#Flow_control

Je moet de TCP ACK packet via QoS prioriteren of de toegestaan bandbreedte beetje lager als maximale zetten, dat wordt b.v. in DD-WRT elegant opgelost.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • October 28, 2025

Dank voor deze toevoeging, dit heb ik over het hoofd zien eerder. 

@Manno73, is het nog gelukt om de tip van joey92 te proberen? 

heb je jou hele netwerk achter het ubiquiti netwerk hangen? of zitten er ook nog apparaten rechtstreeks op de KPN router?

in Unifi kun je Smart Queues aanzetten. dit zou moeten helpen zodat niet de hele upload vol loopt.

ik heb zelf ook een gelimiteerde VDSL verbinding. heb daarom deze instellingen net iets lager gezet dan de daadwerkelijke snelheid.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 29, 2025

Alex,
Ik had de tip van Joey92 geprobeerd als ik de upload afknijp to 15 Mb up werkt dit.
Echter gaat de download van 90 Mb terug naar 45-50 Mb.
Dus ik moet dit nog even uitzoeken waarom deze mee krimpt……

Ik heb in mijn profiel een omschrijving gegeven waar het over gaat.

WMG-N,
Met het kabeltje zal ik eens proberen al zal er denk ik weinig verschil zijn met wifi.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • October 29, 2025

Heb je de Unifi Netwerk Applicatie volledig geüpdatet?
Met het nieuwe QoS Rules moet je het aardig kunnen sturen.

Ik kan dit probleem helaas niet reproduceren, omdat ik 1 Gigabit heb. Ik weet ook niet waar ik een bestand kan uploaden met die snelheid. Wat ik wel heb kunnen testen, is dat ik dit probleem niet heb bij volledige breedbanddownloads.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 29, 2025

@Manno73 

Of zet de upload op 15 Mbs en verhoog ook langzaam (bijv. in stapjes van 1 Mbs) de upload.  Hoe reageert dan de download ? 

Ik denk dat dit met het TCP protocol te maken heeft. Die moet dan nog extra data versturen om de uitwisseling van gegevens goed te laten verlopen.

Is 45-50 Mbs niet voldoende om goed/redelijk te kunnen browsen ? en email te ontvangen ? Ik heb die snelheid ook als ik via de Wifi op het internet bezig ben i.p.v. bekabeld.

Ik zou toch nog FDM (Free Down Load Manager) proberen. Daar zit in de laatste versies ook een uploadmanager in.

https://www.freedownloadmanager.org/

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 29, 2025

Wat ik wel heb kunnen testen, is dat ik dit probleem niet heb bij volledige breedbanddownloads.

Dat kan ik met v12 modem en 1Gbs reproduceren met NAS sync tussen 2 locaties (upload) of games updaten van XBox (download). Met downloaden van bestanden of Windows updates toch geen problemen. Met mijn eigen router is geen probleem in alle situaties.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 29, 2025

@Manno73 

Je kunt ook vanaf bijv. 22.00 uur of 23.00 uur stoppen met alle internetactiviteit (bijv. TV kijken). Dan heeft de up-/download manager alle ruimte om de grote bestanden te uploaden tot en met bijv. 6.00 uur of bijv. 7.00 terwijl jij lekker slaapt.

Het is mijn ervaring dat een aantal uren zonder internetactiviteit heel aangenaam is voor mijn hersenen en mijn ogen.