Skip to main content

Hoi allemaal, Ik ben nieuw op dit forum en al jaren klant van kpn. Mijn upload is hoger dan mijn download wat ik niet normaal vind normaal gesproken is dat andersom of gelijk. Heb nu glasvezel en voorheen had ik adsl of dsl verbinding via de telefoon nooit problemen mee gehad nou ook niet maar het viel mij zo op. Download is nu 70.93 mpbps en de upload 82.96 

De eerdere berichten heb mij niet geholpen!

Met vriendelijke groet,
Johan

Hoi @Johannes39LWD, welkom op het forum. Hoe meet je deze snelheden precies, is dat via een bekabeld aangesloten apparaat of is dat draadloos?

Je hebt andere berichten gelezen begrijp ik uit je bericht. Kan je vertellen wat je al geprobeerd hebt? Dat helpt ons om mee te denken.


Ik vind dat niet zo vreemd, je zal waarschijnlijk een 50/50 verbinding hebben, heb je GoF of PoN verbinding?

Bij mijn GoF, ook wel AON genoemd zit ik met 50/50 ook op de 70/80 zo ongeveer, bij PoN kan dit fluctueren naar gelang er gebruik word gemaakt van de verbinding omdat je deze deelt.

KPN geeft je altijd meer snelheid dan je afgesloten hebt, behalve bij de 1000/1000 omdat de limiet technisch rond de 940 zit.


Hoi @Johannes39LWD, welkom op het forum. Hoe meet je deze snelheden precies, is dat via een bekabeld aangesloten apparaat of is dat draadloos?

Je hebt andere berichten gelezen begrijp ik uit je bericht. Kan je vertellen wat je al geprobeerd hebt? Dat helpt ons om mee te denken.

Dank je wel.

Ik maak gebruik van de speedtest van ookla. Vanuit de modem naar de pc is het bekabeld de rest via de superwifi dat is me 2e pc en de tv ontvanger. 


Ik vind dat niet zo vreemd, je zal waarschijnlijk een 50/50 verbinding hebben, heb je GoF of PoN verbinding?

Bij mijn GoF, ook wel AON genoemd zit ik met 50/50 ook op de 70/80 zo ongeveer, bij PoN kan dit fluctueren naar gelang er gebruik word gemaakt van de verbinding omdat je deze deelt.

KPN geeft je altijd meer snelheid dan je afgesloten hebt, behalve bij de 1000/1000 omdat de limiet technisch rond de 940 zit.

Ja klopt 50/50 heb ik. Ik heb geen idee wat je daar mee bedoeld GoF of PoN. 


Ik vind dat niet zo vreemd, je zal waarschijnlijk een 50/50 verbinding hebben, heb je GoF of PoN verbinding?

Bij mijn GoF, ook wel AON genoemd zit ik met 50/50 ook op de 70/80 zo ongeveer, bij PoN kan dit fluctueren naar gelang er gebruik word gemaakt van de verbinding omdat je deze deelt.

KPN geeft je altijd meer snelheid dan je afgesloten hebt, behalve bij de 1000/1000 omdat de limiet technisch rond de 940 zit.

Ja klopt 50/50 heb ik. Ik heb geen idee wat je daar mee bedoeld GoF of PoN. 

Je hoeft je nergens zorgen over te maken 

Dit zijn prima snelheden

Vaak is het bij glasvezel dat de upload wat hoger ligt 

Zie mijn glasvezel 200/200 abonnement

 


De snelheden klinken inderdaad niet heel gek. Laten we de snelheid van de speedtest even links laten liggen. Werkt de verbinding (zowel de bekabelde pc als andere draadloze apparaten) goed, of merk je daarbij dat de verbinding wegvalt/traag is of iets anders?


Heb een 100/100 Mbps abonnement en meet, zowel bedraad als over wifi 121/144. zie de screendump. Mij hoor je niet klagen ;-) 

 


De snelheden klinken inderdaad niet heel gek. Laten we de snelheid van de speedtest even links laten liggen. Werkt de verbinding (zowel de bekabelde pc als andere draadloze apparaten) goed, of merk je daarbij dat de verbinding wegvalt/traag is of iets anders?

Als ik muziek er op staan heb via de pc dan valt de verbinding af en toe weg en zeker als ik op een website aan het scrollen ben of een nieuwe pagina opent of herlaad. Vind ik het erg vervelend.
 


Gaan die voorbeelden via de Wifi, of via de kabel? Of een combinatie van beiden? Om met je mee te denken hebben we meer details nodig. Als het makkelijker is om het telefonisch uit te leggen kan dat natuurlijk ook, daarvoor kan je bellen met 0800-0402.


Gaan die voorbeelden via de Wifi, of via de kabel? Of een combinatie van beiden? Om met je mee te denken hebben we meer details nodig. Als het makkelijker is om het telefonisch uit te leggen kan dat natuurlijk ook, daarvoor kan je bellen met 0800-0402.

Ik heb de wifi er af zowel voor de tv in slaapkamer als voor de 2e pc Ik dacht misschien heeft het invloed op elkaar dat die dan begint te haperen ook niet blijft hetzelfde helaas. Mijn 1e pc die heb ik bedraad en inmiddels de 2e pc ook nu. Maar het blijft gewoon haperen ook niet de hele dag maar als ik bezig met de pc dan doet het pas met scrollen van website's of het opnieuw laden van een pagina. 


Dus de haperingen zijn er ook via de kabel, begrijp ik dat goed? Wat voor apparaten zijn er aangesloten in het netwerk naast het modem, zijn er bijvoorbeeld switches of iets dergelijks aangesloten?

Als je die haperingen merkt, gebeurt er dan iets anders? Wordt er bijvoorbeeld gedownload op een ander apparaat, wordt er tv gekeken of iets in dit geest?


Ja klopt ook via de kabel. Mijn xbox staat erop aangesloten via de wifi. Maar daar speel ik af en toe eens op en voor de rest geen switches enzo. Moet wel zeggen dat ik vandaag geen haperingen gehoord. 


bij PoN kan dit fluctueren naar gelang er gebruik word gemaakt van de verbinding omdat je deze deelt.

Het is een misvatting die ik hier vaker voorbij zie komen maar zowel PON als AON zijn gedeelde netwerken, het enige verschil is de manier waarop het delen gebeurd. Bij PON gebeurd dit met passieve glas-splitters uit een Nokia OLT waarbij TDM toegepast wordt, bij AON gebeurd dit actief in een Alcatel-Lucent ISAM, vergelijkbaar met een grote uitbreidbare switch (voor het gemak noemt KPN deze beide DSLAM naar het vergelijkbare apparaat voor xDSL). Uiteindelijk zal de uplink naar een DSLAM de bepalende factor zijn bij glasvezel, gemiddeld zit een volle AON DSLAM van 512 klanten tussen de 20Gbit en 40Gbit uplink naar de core-switch in de city-pop of metro core locatie. Uiteraard is hier redundantie ingebouwd. De uplink van een PON DSLAM is mij helaas niet bekend maar gezien de hoeveelheid klanten die op één machine aangesloten kan worden (theoretisch gezien tot over de 25.000 abonnees) zal deze een veel hogere bandbreedte krijgen in zijn uplink.

Een privé netwerk bij een internetprovider heb ik nog nooit gezien, zelfs niet in de grootzakelijke verbindingen die soms direct in een core-switch aangesloten zitten, ook die heeft weer een bepaalde uplink naar het core-netwerk van KPN. Nu ben ik niet echt thuis in de grootzakelijke markt en het core-netwerk maar ik heb een ‘niet gedeeld’ net nog niet eerder gezien.

 


Qua snelheidsprofielen hanteren we op zowel GoF, GPON als XGS-PON dezelfde profielen en het enige snelheidsprofiel die ik ‘anders’ zie draaien is een gigabit abonnement op XGS-PON, ik merk dat deze nét ietsjes hoger eindigt in de Speedtest tot zo'n 950/955Mbps waar ik op GoF niet boven de 945 zal komen. Het snelheidsprofiel staat hier op 970Mbps. Bij 50Mb staat ie op 78, bij 100 op 128, bij 200 op 214 en bij 500 dacht ik op 524 maar die weet ik zo niet zeker. We hebben nog wat afwijkende snelheidsprofielen zoals het 2Mb-profiel voor BelBasis-klanten die nu van PSTN over gaan naar glasvezel maar verder