Skip to main content

Mailbericht van 29-06-2021 te 10:06

Op 29 juni 2021 verbeteren we 's nachts tussen 00:00u en 06:00u de software van uw modem. Hierdoor is deze weer voorzien van een nieuw IP-adres, de nieuwste software en de laatste veiligheidsupdates.

Geprobeerd deze update te voorkomen! Dit bleek niet mogelijk. Update is niet goed gegaan; modem dood/niet bereikbaar. Mijn probleem: ik ben in het buitenland.

Werkt er iets niet zoals u gewend bent?

Herstart dan uw modem en/of tv-ontvanger. Dit doet eenvoudig door de stekker er 10 tellen uit te halen. Dan start uw modem opnieuw op en alles werkt weer als het Internet/Online lampje knippert of groen brandt.

Software op mijn server beveiligt mijn huis. Server is natuurlijk niet te bereiken.

 

Klantenservice laat weten dat de technische dienst niets kan als er niemand thuis is. M.a.w. zoek het zelf maar uit...
modem: VGV7519 - Arcadyan Experia box v8

 

Iemand een idee?

 

Hoi @AM_kpn, welkom hier.

Als ik je verhaal zo lees vermoed ik dat je een oud Telfort klant bent waarbij het modem een update heeft gekregen naar de KPN instellingen. Maar zeker weten doe ik dat niet. Ik kijk graag eens mee, ik kan jouw lijn doormeten of die nog online is, maar verder kan ik eigenlijk zo niet zonder dat er iemand thuis is. Wanneer kom je weer?

In ieder geval, laat ik eens meekijken. Zou je jouw profiel willen voorzien van gegevens. Hoor ik van je als je dat gedaan hebt, dan kijk ik mee. 


Hoi @Bart_Z,

meekijken kan niet; modem is niet bereikbaar volgens klantenservice en technische dienst.

Gisteren - slechts één dag voor de update - krijg ik een email met de aankondiging. Ik heb zo snel mogelijk (omstreeks 12:00 uur) naar NL gebeld en mijn bezwaar tegen de update uitgesproken, omdat ik in het buitenland ben. Klantenservice verklaarde dat de update niet uit de planning gehaald kon worden en dat de technische afdeling ten alle tijde het modem op afstand handmatig zou kunnen resetten.

Ik kon hoog en laag springen; de update ging door. Het risico dat ik de data op mijn server, die ik nu hier hard nodig heb, niet meer kan bereiken interesseerde niemand! Smart Home software inclusief alarm op de server; ik heb het moeten uitleggen.

Nu zit ik met de problemen en de schade! Hoe gaat KPN dat oplossen en vergoeden???????????????????

 


Ai. Ik begrijp dat dit bijzonder vervelende consequentie voor jou heeft maar het is niet iets waar wij iets aan kunnen doen. We gaan er van uit dat de klant, in het geval van een probleem, toegang heeft tot zijn hardware.  

Heeft er niemand een sleutel? Als die v8 er geen zin meer in heeft kunnen we je relatief eenvoudig een nieuw modem toesturen. Die moet dan uiteraard wel door iemand geïnstalleerd worden.  Ik hoop dat je iemand weet. 


Update is niet goed gegaan; modem dood/niet bereikbaar. Mijn probleem: ik ben in het buitenland.

Hoe weet je dat de update niet goed gegaan is?

Is er iemand thuis die dat heeft geconstateerd?

Zo nee, ga naar mijnKPN en bekijk jouw nieuwe IP adres.

Kan je wel verbinding maken met dat IP adres?


Hoi @Erwin_ 

Er is niemand thuis en niemand heeft een sleutel. Als je een modem op zaterdag 3-7 kan laten bezorgen voor het geval dat, heel graag. Vrijdagavond verwacht ik thuis te komen voor een korte periode in NL.

 

Hoi @wjb ,

Dank voor het meedenken. Het was een Telfort abbo en ik heb niet mijnKPN ingeregeld. Het toevoegen van mijn internet/vast bellen abbo lukt me nu niet (foutmelding is een lege popup met sluit-kruisje), dus hier kan ik niets bekijken. Ook de VPN verbinding naar mijn server is niet mogelijk. Andere VPN verbindingen naar elders doen het wel.

 

De Smart Home software heeft om 06:30 uur het IP adres gemaild van de server waarop het draait. Dit was 'gewoon’ het oude IP adres wat nu niet te bereiken is.


Heb je ook een mobiel nummer, @AM_kpn ? Zo ja, kun je die in je profiel zetten en mij hier een seintje geven?

Als ik een omruil in het systeem wil zetten heb ik een 06 nodig om de SMS’jes met logistieke info naartoe te sturen, namelijk.


Hoi @Erwin_ ,

 

06 in profiel gezet; vast dank!


Okay.  Laten we het volgende afspreken. Ik zorg dat er een vervangend model klaarligt.

Test thuis eerst even je v8. De kans is groot dat ie na een herstart gewoon weer gaat werken. Het vervangende modem wordt dan automatisch na een week terug gestuurd.   Mocht ie wel stuk zijn of moeite hebben met KPN lijn tech, hou er dan rekening mee dat je een ander model krijgt waar je  ook weer je configuratie in moet zetten. 

 


Hoi @Erwin_ 

Dank voor de ondersteuning! Zo zie je dat één eigenwijze techneut die persé tijdens mijn afwezigheid een update wil doen een heleboel schade en werk veroorzaakt. Herstart heeft zeker mijn voorkeur boven veel configureren!

Nog een laatste vraag: Achter het modem heb ik mijn eigen router met daaraan oa de server. Kan ik met het vervangende modem ook de VPN op mijn server gebruiken? Het is voor mij noodzakelijk om onderweg en in het buitenland te kunnen werken op mijn thuis netwerk alsof ik thuis ben!

 


Zolang die VPN server maar niet gebaseerd is op IPSec lukt dat prima.

Je zult die tweede router op de Experia Box wel als DMZ Host moeten instellen.


Hoi @Erwin_  en @Bart_Z 

Zaterdag ochtend geprobeerd het modem op te halen. Krijg ik pas mee tegen inlevering van het oude modem.
Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten… Wie doet oude schoenen weg voordat hij nieuwe heeft?

Zaterdag middag jl weer geen verbinding met mijn server. Zondag bleek mij IP al weer gewijzigd!

Ik ben er totaal klaar mee. EXIT KPN!!!

KPN-ers sterkte met elkaar bezig houden ten koste van de klanten!

 

Tot nooit.


Zaterdag middag jl weer geen verbinding met mijn server. Zondag bleek mij IP al weer gewijzigd!

Bedoel je dat het publieke IP adres van jouw aansluiting voor de tweede keer in korte tijd veranderd is. Dat is namelijk absoluut niet de policy van KPN, KPN zal het publieke IP adres alleen in zeer uitzonderlijke gevallen veranderen. Zo is mijn publieke IP adres als sinds jaar en dag ongewijzigd gebleven en dat geldt in principe voor alle abonnees van KPN.

Alleen als je switcht van drager (koper - glasvezel) zal het publieke IP adres wijzigen.

 

Of bedoel je wellicht dat het LAN IP adres van de server gewijzigd is?