Skip to main content

Afgelopen 4 weken hertstart onze experiabox V10 zichzelf 4 a 6x per dag. Hierdoor valt onze WiFi/vast bellen en televisie weg. Dit is nadat er werkzaamheden zijn geweest bij mij in de buurt en mijn internetsnelheid is verhoogd. Aansluiting is via koper.

Wat is hieraan te doen?.

 

Welkom bij ons op het forum @Smith10. Herstart de Experia Box zichzelf volledig, of verliest die de verbinding en komt deze daarna weer terug? Dit kan je zien aan de lampjes erop, welke gaan er uit en welke blijven aan als je de verbinding kwijtraakt? Heb je de Experia Box ook al eens helemaal teruggezet naar de fabrieksinstellingen?

Als je daarnaast je forumprofiel ook volledig invult en een seintje geeft kan ik ook met je meekijken.


Hoi @Smith10, ik had geen seintje van je gezien maar zo te zien heb je je profiel ingevuld. Ik heb daarmee de verbinding nagekeken en ik zie ook verbrekingen. Dat lijkt veroorzaakt te worden doordat de Experia Box het signaal verliest, niet doordat het modem zichzelf opnieuw opstart. Zou je kunnen vertellen hoe de Experia Box is verbonden met het aansluitpunt, is dat met een platte of ronde kabel, hoe lang is deze en zit er mogelijk nog iets tussen?


Jasper,

De verbinding is aangesloten via de IS/RA wandcontactdoos met KPN Stekker aangesloten. 1 meter platte kabel heb ik vervangen met 1 meter ronde kabel aan de experiabox. De televisie hapert nog steeds.

 


Gebruik je dit soort dingen? 

 


Het lijkt niet alleen de tv te zijn, het modem geeft ook aan de verbinding met de buitenwereld kwijt te zijn geweest. Is het mogelijk om het IS/RA-punt open te maken en te kijken hoe de connectoren daar eruit zien? Hebben die oxidatie, of zijn ze mooi schoon? 


Jasper bedankt voor de tip. Daar ga ik naar kijken. Ik hou je op de hoogte. 


Jasper, Contacten zijn mooi schoon. 

Of er zit wat tussen de centrale en mijn IS/RA punt, omdat in oktober voor het laatst werkzaamheden zijn gebeurt toen heb ik ook mijn snelheid verhoogd. Of de modem doet het niet meer zo lekker.

 


Goedenavond @Smith10, welkom! Heeft u dit al eens geprobeerd?

1. Start je Experia Box (modem) opnieuw op

Lees eerst deze beschrijving goed door (of maak er een foto van). Bij het herstarten van je modem valt ook je internetverbinding weg.

- Haal de stekker(s) van je modem uit het stopcontact.

- Wacht 10 seconden.

- Stop de stekker(s) van je modem weer in het stopcontact.

- Wacht 10 minuten tot je modem weer helemaal opgestart is.

- Controleer of het Internet/Online lampje knippert of groen brandt.

- Je modem is herstart.

Tip: gebruik onze Servicetools om zelf je televisie-, bellen- of internetproblemen op te lossen.

 

2. Reset je KPN Box (modem)

Wanneer je bij je modem een reset uitvoert, dan worden alle instellingen van het modem terug naar de fabrieksinstellingen gezet. Dat betekent dat al je persoonlijke wijzigingen in het modem verwijderd worden. Ook moeten je aangeloten producten (zoals een smart thermostaat) mogelijk opnieuw aansluiten.

Tip: lees eerst deze beschrijving goed door (of maak er een foto van). Bij het resetten van je modem valt ook je internetverbinding weg. Het resetten van je modem kan op twee manieren:

 

Gebruik de Servicetool Fabrieksinstellingen

Je kunt je KPN modem het makkelijkst resetten via de Servicetool Herstellen Fabrieksinstellingen Experia Box Modem. Dit werkt alleen als je thuis bent.

 

Handmatige reset van de KPN Experia Box V10 en V10a

- Steek een pen, een paperclip of ander puntig voorwerp in het gaatje ‘reset’. Je vindt het reset gaatje naast de stroomkabel, aan de zij- of achterkant van het modem.

- Houd deze een aantal seconden ingedrukt.

- Laat de pen of ander puntig voorwerp direct los als het 'Power' lampje rood gaat branden. De KPN Experia Box start nu opnieuw op en zal persoonlijke gegevens in de KPN Experia Box terugzetten. 

Laat de KPN Experia Box 30 minuten aanstaan en onderbreek de procedure niet! Na de reset moeten de lampjes ‘Power’, ‘Services’ en ‘Internet’ weer branden.

Weet je na de reset van de modem, je wifinaam en wachtwoord niet meer? Wijzig deze dan thuis via de 'Servicetool wifi naam en wachtwoord wijzigen'.

Laat u me nog even weten of het gelukt is en geholpen heeft?


Hoi fame29, 

Deze stappen heb ik al een aantal keer uitgevoerd. Maar het helpt niet. We kijken nu blokjes/ stilstaand TV... En de modem heeft zich weer herstart. Dank je wel voor je tekst en uitleg. 


Hoi fame29, 

Deze stappen heb ik al een aantal keer uitgevoerd. Maar het helpt niet. We kijken nu blokjes/ stilstaand TV... En de modem heeft zich weer herstart. Dank je wel voor je tekst en uitleg. 

Graag gedaan! Wel jammer dat het niet heeft gewerkt.


Het lijkt al voor de Experia Box op te treden, de metingen geven wel aan dat het vermoedelijk ergens in huis is, vandaar dat ik naar de IS/RA en de kabel daar vandaan naar de Experia Box keek. Daar zit verder ook niets tussen toch? Geen splitter of andere kastjes?


Nee, de kabel komt regelrecht uit het IS/RA punt naar de modem. Geen splitters, of andere kastjes. Vandaag trouwens iets minder storing gehad. 


Ik zie nog wel meerdere verbrekingen terug, vandaag is het modem bijvoorbeeld 10 keer de verbinding kwijt geraakt. Dat is natuurlijk te veel, het lijkt me verstandig dat we daar een monteur naar laten kijken. Om daarvoor een afspraak te maken probeerde ik je net even te bellen @Smith10 . Heb je voorkeur voor een bepaalde dag om de monteur te ontvangen? Dan kan ik kijken of ik daarop een afspraak kan plannen.


Ja dat hebben we gemerkt. Monteur is altijd welkom, alleen het enige probleem is dat we in quarantaine zitten :mask: ​​​​. Dus dat kan even duren. 


Dan is het voor iedereen beter dat we nu nog geen monteur inplannen inderdaad. Als de verbinding nog steeds hetzelfde doet zodra deze quarantaine achter de rug is kunnen we de afspraak samen alsnog maken. Sterkte!


En daar zijn we weer, V10 modem valt uit en herstart zich weer of we hebben stilstaand beeld. Na een paar weken redelijk internet en tv beeld te hebben gehad. Is het weer een drama. We zijn die modem eigelijk nu wel zat. 

 


Welkom terug @Smith10, het is na je quarantaine wel even beter geweest dus? Maar dat was zo te zien niet blijvend. Ik heb de verbinding meteen weer nagekeken, zo te zien zijn er weer meerdere verbindingen geweest. Is er in de periode dat het wel goed mogelijk nog iets veranderd in de aansluiting in huis? Of is alles nog hetzelfde als voorheen?


He Jasper,

Niks is veranderd qua aansluiting.

Het is ietsje beter geweest af en toe wel een hapering, tot de laatste 2 weken dat de modem uitvalt.

en dat is niet prettig als je thuis werkt.

Maar kan je mij uitleggen hoe het kan dat de Experiabox uitvalt? Ik ben blijkbaar niet de enige

met deze storing als ik op andere forums van KPN kijk.


Het kan zijn dat meer mensen een wegvallend signaal of uitvallend modem hebben, er zijn verschillende factoren die daar invloed op kunnen hebben. Het modem kan bijvoorbeeld defect zijn, maar het kan ook zijn dat het signaal vanaf buiten wegvalt. Daardoor is het moeilijk om zo een reden te benoemen, vandaar dat we al veel vragen hebben gesteld. Die helpen om mogelijke oorzaken uit te sluiten.

Ik heb de verbinding nu weer nagekeken en daarmee wordt de oorzaak ook nog niet duidelijk. Ik zie wel een aantal keer dat het modem de verbinding met het netwerk verliest, maar dat zijn niet alle verbrekingen. Op het moment dat de verbinding nu wegvalt, zijn de lampjes dan elke keer zoals op de foto die je deelde? Ik zie van vandaag nog geen verbrekingen staan, is het voor jou vandaag ook nog niet weggevallen?


Nee de modem is dit weekend niet weggevallen wel wat haperingen. Vandaag weet ik niet of de modem is uitgevallen, vanwege werk buitenhuis. Ik heb nog wel dit weekend zelf de modem een reset gegeven, spanning eraf, dan gaat het even goed. Maar dan begint het stilstaand en haperend beeld weer...daarna weer even normaal enz, enz, enz…

De lampjes op de foto zijn zo op het moment als de modem is weggevallen.


Ik zag een verbreking van zondag inderdaad, dat was die reset dan vermoedelijk. Sindsdien lijkt er geen verbreking meer geweest te zijn. het modem geeft aan sindsdien online gebleven te zijn. Dat maakt het ook moeilijk om de oorzaak vast te stellen, Via het forum zijn we steeds te laat, het werkt weer op het moment dat ik je topic voor me heb. Volgende keer dat de verbinding wegvalt, zou je op dat moment kunnen bellen met de telefonische collega's (0800-0402)? Zij kunnen meekijken op het moment dat de verbinding eruit ligt, dat kan een heel ander beeld geven van de situatie dan achteraf kijken wat we nu doen.


@Smith10 @Jasper Is hier nog een oplossing uitgekomen ? Een familielid van me heeft hetzelfde probleem met de V10, maar dan met glasvezel aansluiting. Soms meerdere keren per dag uitval van wifi,  zelfs de bekabelde aansluiting ( i.v.m. stabiliteit voor thuis werken) ook. hersteld zich weer vanzelf na enige minuten. Dan weer dagen  geen probleem. Lampjes op zowel V10 alsmede de GPon blijven groen tijdens uitval….


Hoi @HansaanZet, ik neem aan dat Smith10 toen gebeld heeft hierover en dat het is opgelost. Ik heb er toen niets meer over gehoord, ik heb net wel even gekeken of er telefonisch contact is geweest en wat daaruit kwam, maar ik zie er niet meer informatie bij staan. 

Jouw familielid kan het beste zelf contact opnemen met de telefonische collega's, zodat die verbinding direct nagekeken kan worden. De bekabelde verbinding heeft ook issues dus, dat geeft het vermoeden dat het of aan het modem of aan de binnenkomende lijn ligt. Maar dat zullen de collega's bij 0800-0402 met meer zekerheid kunnen zeggen als ze de verbinding nameten.