Skip to main content
Antwoord

Vanaf activatie abonnement werkt er slechts 1 aderpaar van mijn verbinding

• November 14, 2025
  • 14 reacties
  • 137 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Goedemorgen, sinds 7-11 heb ik tv-internet via KPN. Tijdens het aanmelden werd mijĀ  29 mbps beloofd. Niet al te rooskleurig, maar ok daar zou ik het mee kunnen doen.

Echter, vanaf het eerste signaal niet meer dan 14 mbps. Na een week regelmatig bellen met de helpdesk wordt mij nu verteld dat er maar 1 koperpaar in mijn woning binnenkomt. Dan is er ergens een draad breuk. Waarom wordt dit dan niet gerepareerd?

Ā 

Beste antwoord door Alex van KPN

​@HansTexel, ik kan dit voor je nakijken maar ik vermoed dat deze toch niet zal werken omdat het bij ons ook niet zo staat geregistreerd. Dat vermoeden heb ik onder andere omdat je een Box 12 hebt gekregen en niet een V10.Ā 

Zou jeĀ je KPN profiel willen invullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan?

14 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • November 14, 2025

Hallo ​@HansTexelĀ 

Als het goed is heb je een Experia Box v10,Ā het enige modem van KPN dat pairbonding ondersteunt, noodzakelijk om twee aderparen te combineren dmv eenĀ Y-kabel. Klopt dat?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 14, 2025

Beste ​@HansTexelĀ is de snelheid bekabeld gemeten op 1 pc met alle overige (draadloze) apparatuur uit.

Wat is de te behalen snelheid zoals op papier vermeld bij jou?

Een 2e aderpaar is pas nodig bij snelheden hoger dan 100Mbit/s

I.v.m. de overgang naar glasvezel worden alleen nog hoogst noodzakelijke reparaties uitgevoerd aan xDSL (koper) lijnen bij geen werkende diensten.

Ā 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • November 14, 2025

/knip/
Een 2e aderpaar is pas nodig bij snelheden hoger dan 100Mbit/s

Of om met pairbonding nog wat te maken van een beperkte snelheid: 2 x 14 Mbps = ± 29 Mbps.
Ā 

I.v.m. de overgang naar glasvezel worden alleen nog hoogst noodzakelijke reparaties uitgevoerd aan xDSL (koper) lijnen bij geen werkende diensten.

Dat had ik ook al in gedachtenĀ šŸ˜‰.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 14, 2025

Beste JanD, dank voor je bericht. Ja, bekabeld met alle andere apparaten uit. De overgang naar glasvezel is mij bekend dat is op Texel pasĀ  klaar eind 2026. Dat duurt lang met 14mbps..…

Vandaar mijn vraag.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 14, 2025

Beste ​@HansTexelĀ toen ik nog op koper zat had ik maximaal ongeveer 11Mbit/s omdat ik ver van de centrale woon, ik kon 1 tv kijken en verder goed internetten.

Nu voel ik me verwend sinds ik glas heb met een hogere snelheid, zowel up als down.

Gewoon nog even geduld hebben.

Ā 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • November 14, 2025

Ik lees zojuist jouw PB ​@HansTexelĀ . Jij hebt een KPN Box 12 zeg je. Dan heb je sowieso niets aan een tweede aderpaar. Pairbonding wordt alleen ondersteund door de Experia Box v10.

• November 14, 2025

Het kopernetwerk word bijna niet meer gerepareerd. Alleen noodzakelijke reparaties worden uitgevoerd. Maar ik vermoed dat KPN jouw situatie niet noodzakelijk genoeg acht.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • November 14, 2025

In de regel is het zo dat bij eenĀ nieuwe pairbonding verbindingĀ geen reparatie wordt uitgevoerd als blijkt dat er 1 aderpaar defect is. Het signaal wordt dan gewoon omgezet naar een normale VDSL verbinding waar maar 1 ader paar voor nodig is.

Enkel bijĀ bestaandeĀ pairbonding verbindingenĀ worden er nog reparaties uitgevoerd als er blijkt dat er 1 aderpaar defect is.

Overigens heb je ten alle tijde een V10 nodig met een Y-kabel om gebruik te kunnen maken van pairbonding.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 24, 2025

Een goede morgen,

Ik ben twee weken klant bij KPN en heb een internet/tv abo. De max snelheid is volgens de KPN 29mbps.

Echter bekabeld Ʃn wifi zwabbert de snelheid tussen 10 en 17.

Ik heb twee aderparen in de meterkast. Na een gesprek van ( wƩƩr) 41 minuten met een medewerker ben ik niet veel wijzer geworden. In de avond valt mijn tv uit als de snelheid zakt!

Waarom stuurt de KPN niet een monteur langs de centrale om te kijken of pairbonding geschakeld kan worden? Ook al geeft het scherm bij de helpdesk aan dat het niet kan? ( 7 woningen terug in mijn straat is dit exact zo gelopen)

Mvg Hans

Admin: samengevoegd met reeds bestaande topic

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • November 24, 2025

Heb je vermeld dat je pairbonding hebt maar dat er ƩƩn lijn defect is?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 24, 2025

Nee Joep, ik denk niet dat er een aderpaar defect is. Ik denk dat een fysieke schakeling in de centrale kast de oplossing kan zijn. Ik heb dus twee aderparen in de meterkast, waarvan er maar ƩƩn aangesloten is.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • November 24, 2025

En je hebt wel als modem de v10 met y-kabel ontvangen?

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • November 24, 2025

Hallo ​@HansTexelĀ 

Ik begreep dat je een KPN Box 12 hebt. Die ondersteunt geen pairbonding. Daarvoor moet je een Experia Box v10 hebben (met een Y-kabel). Zolang je die niet hebt, maakt het niet uit of het tweede aderpaar actief is of niet….

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 27, 2025

​@HansTexel, ik kan dit voor je nakijken maar ik vermoed dat deze toch niet zal werken omdat het bij ons ook niet zo staat geregistreerd. Dat vermoeden heb ik onder andere omdat je een Box 12 hebt gekregen en niet een V10.Ā 

Zou jeĀ je KPN profiel willen invullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan?