Skip to main content

Hoi allemaal,

Ik ben de zoveelste overstapper van Ziggo (na 11+ jaar klant te zijn geweest) en totdat de glasvezel hier aangesloten is krijg ik VDSL met pairbonding (Y-kabel zat in het installatiepakket).

 

Ik heb in de woonkamer een “varkensneus” zitten, maar volgens mij komt de kabel daarvan uiteindelijk uit in de meterkast want daar zit een lasdop met een dikke blauwe kabel die erin gaat, en een dunne grijze kabel die eruit gaat.

 

Weet iemand of de monteur de varkensneus uit de woonkamer gaat gebruiken of bij de lasdop de aansluiting gaat maken? Ik hoop bij de lasdop, want anders moet er een behoorlijk aquarium eerst verplaatst worden. 

Alvast bedankt!

Als de monteur komt, dan zal deze waarschijnlijk de lasdop vervangen door dit aansluitpunt:

Daar zitten 2 poortjes onderop.

 


Dus eigenlijk komt de ISRA sowieso bij de lasdop?


De lasdop is eigenlijk al de ISRA. Via deze lasdop naar de aansluiting in de woonkamer. Maar die wilt u niet gebruiken begrijp ik?


Dus eigenlijk komt de ISRA sowieso bij de lasdop?

De lasdop is het IS/RA-punt @Sebazzz , in de regel loopt van daar een kabel naar een aansluitpunt in de woonkamer waar je alle op aan kunt sluiten.

 


Correctie. de lasdop is GEEN is/ra punt. Vroeger was er vanaf de lasdop een stukje binnen kabel naar de eerste wandcontact doos. Dit was het eerste aansluitpunt voor de klant. Een klant mocht niet aan de lasdop komen.   Er was altijd gezeur over de kosten als dat binnen kabeltje kapot ging. Vandaar dat er nu een modern is/ra doosje (CM-2) wordt geplaatst waar de klant rechtstreeks modem of telefoon aan kan sluiten


Ik heb geen zin in een welles nietes conversatie maar volgens KPN normen is een lasdop weldegelijk een IS/RA punt, het is het eerste aansluitpunt binnen een woning of bedrijf van KPN, vergelijk het met het AOP van Ziggo, dat is ook het eerste aansluitpunt binnen een woning of bedrijf.

 


Hier meer informatie over de diverse aansluitpunten. 


Hier meer informatie over de diverse aansluitpunten. 

"Hieronder zie je wat voor ISRA-punten er zijn."

En de lasdop staat daar onder 😉


Correctie. de lasdop is GEEN is/ra punt. Vroeger was er vanaf de lasdop een stukje binnen kabel naar de eerste wandcontact doos. Dit was het eerste aansluitpunt voor de klant. Een klant mocht niet aan de lasdop komen.  

Dat is ook waar mijn verwarring vandaan komt. Bij mijn ouderlijk huis, een woning uit 1978 dacht ik, was het enige punt waar de ADSL binnenkwam de varkenssnuit bij de eettafel, tussen woonkamer en keuken. Er was nooit een lasdop.


Correctie. de lasdop is GEEN is/ra punt. Vroeger was er vanaf de lasdop een stukje binnen kabel naar de eerste wandcontact doos. Dit was het eerste aansluitpunt voor de klant. Een klant mocht niet aan de lasdop komen.  

Dat is ook waar mijn verwarring vandaan komt. Bij mijn ouderlijk huis, een woning uit 1978 dacht ik, was het enige punt waar de ADSL binnenkwam de varkenssnuit bij de eettafel, tussen woonkamer en keuken. Er was nooit een lasdop.

Dat komt ook voor 

 


Antwoord op je vraag: de blauwe kabel in de meterkast is de invoerkabel, vanuit de lasdop gaat die vervolgens naar de aansluiting in de woonkamer. De aansluiting in de woonkamer kan vernieuwd worden zodat daar het modem via pairbonding kan werken. 

 

Maar aangezien je hem in de meterkast wilt kan de monteur inderdaad de lasdop vervangen voor een pairbonding isra en het modem daar plaatsen. Soms is dat niet handig i.v.m. vochtige ruimtes maar in deze situatie kan het prima. En sommige huizen hebben inderdaad geen lasdop. 


Hoi allemaal,

Ik ben de zoveelste overstapper van Ziggo (na 11+ jaar klant te zijn geweest) en totdat de glasvezel hier aangesloten is krijg ik VDSL met pairbonding (Y-kabel zat in het installatiepakket).

 

Ik heb in de woonkamer een “varkensneus” zitten, maar volgens mij komt de kabel daarvan uiteindelijk uit in de meterkast want daar zit een lasdop met een dikke blauwe kabel die erin gaat, en een dunne grijze kabel die eruit gaat.

 

Weet iemand of de monteur de varkensneus uit de woonkamer gaat gebruiken of bij de lasdop de aansluiting gaat maken? Ik hoop bij de lasdop, want anders moet er een behoorlijk aquarium eerst verplaatst worden. 

Alvast bedankt!

@Sebazzz de monteur zal hoe dan ook de lasdop idd vervangen voor een pairbonding isra echter heb je wel erg weinig ruimte daar in die hoek zo te zien. Gas meter oid zit ook nog eens id weg nl.. Hij/zij zal creatief moeten zijn misschien kan de blauwe invoerkabel die id buis gaat nog wat naar boven getrokken worden door de monteur zodat er meer lengte ontstaat. in iedergeval succes!!


Hallo @Sebazzz, ik zie dat een monteur van KPN, de vraag heeft beantwoord. 


Reageer