Skip to main content

Hallo,

Ex-xs4all’er hier met een Fritz!box 7851 en DSL 100/30. Ik wilde volhouden tot het glasvezel in huis is, maar dat gaat nog een paar maanden duren, en de laatste weken wordt het echt erg gortig.

12 keer sync lost (dus een paar minuten geen internet, trainen van verbinding tussen DSL-AM en modem) in een week tijd, gisteren ook veel haperingen op IPTV, en meer CRC errors dan ik gewend ben te zien. Aan mijn kant is er niks veranderd. Een of twee keer sync lost per week ben ik inmiddels wel gewend, maar dit is in mijn ogen niet meer normaal. De “servicetool geen diensten” vindt de wijkcentrale en de Fritz!Box normaal functioneren (en daar ben ik gestopt de tool te volgen, want “zet alle 83 apparaten die internet gebruiken uit, behalve deze”, daar heb ik weinig zin in).

Adviezen welkom. Zijn dit zorgwekkende getallen? Wat kan ik zelf nog meer proberen? Wat kan KPN betekenen? Nog wat grafiekjes erbij. Ideeën, ik lees ze graag!

 

Bel de klantenservice 0800-0402 en vraag of ze de lijn doormeten.  24 cec errors in een kwartiertje is natuurlijk te veel.


Flinke snelheid, ruim 100Mbit/s (heb ik dat goed ?) over 1 lijn en 4dB demping, dan zit je kort bij een straatkast of centrale ws. ?
== aanvulling : lijnlengte 60 m(eter) (zie ik nu :→  ) ==
Merkte je iets aan de verbinding ? Was het eerder beter, anders ?
Het kan zo maar iets te maken hebben met veel water in de grond icm oude kabels of las oid.
Heb je de verbinding in huis al eens bekeken, stekkertjes een paar keer uit/in, beetje rommelen, stof er uit, blazen, kwasten.


Op een Fritzbox kan je bij internet instellingen ook wisselen tussen maximale stabiliteit en maximale snelheid. Staat hij al op dat eerste? (Zie stap 5 op AVM)
 

Als bovenstaande goed is, de interne bekabeling is nagelopen en het modem al een keer is gereset (maak eerst even een back-up) kan je altijd een monteur van KPN laten komen. Mogelijk is de lijn ergens niet best meer of is de poort in onze centrale/kabelverdeler niet meer best.


Vandaag veel belletjes verder, belde eerst met KPN (de tip van @Joep1965), die zeiden dat er toch nog een ingang is voor xs4all klanten, nouja, lang verhaal kort, storing bij het Isra punt “maar u gaat 2 maart over naar Freedom”, nou, nee, pas als glasvezel in huis ligt, dat kan nog wel een half jaar duren, “dus voor die 3 dagen sturen we geen monteur” (begrijp ik, maar daar zou ik ook niet om vragen als het echt nog maar 3 dagen zou zijn). Nu ja, ongerust dat ik per 2 maart zonder internet zit, “de nieuwe provider is leidend”, enfin, lang verhaal kort, ook Freedom gebeld die me eigenlijk niet helemaal gerustgesteld hebben: ik heb er een probleem bij, namelijk géén idee of ik dit weekend nog internet heb. Maar dat is een ander verhaal.

Later nog een keer xs4all gebeld, en ook al had ik er niet zo’n zin in, toch de volledige reset van de Fritz!Box gedaan om de komende dagen te kijken of dat helpt. Heerlijk doorheen gepraat door iemand van de ouderwets goede xs4all helpdesk.

 

@KeesYagi, het was beter, dit is echt iets van de laatste paar weken. Hm, water in de grond, heeft wel veel geregend de laatste weken, ja. Beetje rammelen, blazen, kwasten is zeker ook nog een optie. Heb snel de neiging om te denken “ik heb er niet aan gezeten, dus daar kan het niet aan liggen”, maar wie weet.

@Ik_Combineer die keuze heeft de Fritz!Box 7581 dan net niet, wel de optie “Limit DSL sync rate to the available bit rate” wat ook potentieel stabieler klinkt. En ja, het modem is nu dus ook gereset, komende dagen eens kijken of dat helpt.

 


Hoi Crusher, wat jammer dat je dan zoveel problemen ervaart de laatste tijd. Laat ik beginnen met te zeggen dat zolang jij bij KPN een abonnement afneemt, deze goed dient te werken. Fijn dat je dan telefonisch toch iemand hebt getroffen die kon helpen!


Om het verhaal even compleet te maken, modem reset leek even te helpen, maar dat was voorbarig. Gisteren wederom gebeld, en er kon zowaar dezelfde middag nog een monteur komen. Lijn doorgemeten, bij het loshalen van de aders op het ISRA punt zei hij al, hm, eentje zat er aardig los. Lijn was prima, aders weer goed vastgedraaid in het ISRA punt. Nu ruim 24 uur verder, één keer connectie met de wijkcentrale opnieuw moeten opzetten, maar verder een strakke lijn qua SNR en geen seconds/15 minutes met errors of non-recoverable errors. Zo blij met weer werkend internet. Schrik nog wel als pratende mensen op TV even stil zijn, denk ik gelijk, oh daar gaat de verbinding weer. Maar mensen op TV zijn ook wel eens gewoon zomaar stil 😃 Morgen thuiswerkdag, als dat soepel loopt, dan geloof ik er weer helemaal in.