Skip to main content
Vraag

Veel taal - en redactiefouten in handleiding van de SuperWifi 2

• September 12, 2026
  • 4 reacties
  • 97 keer bekeken

KPN, jullie kunnen betere kwaliteit leveren dan dit… 😅

Bij het aansluiten van mijn nieuwe apparatuur viel me op hoeveel taal- en redactiefouten er in de handleiding van de SuperWifi 2 staan.

Zo wordt ‘aan/uitknop’ op verschillende manieren geschreven, ontbreekt er op meerdere plekken interpunctie aan het einde van opsommingen of wordt die inconsistent toegepast en kwam ik onder andere ‘SuperwWifi’ in plaats van ‘SuperWifi’, ‘comtact’ in plaats van ‘contact’, ‘doe’ waar ‘doen’ hoort te staan en ‘wil’ waar ‘wilt’ hoort te staan tegen.

Daarnaast zag ik tijdens de installatie van de nieuwe tv-ontvanger ook meerdere spelfouten in de setup zelf, dus niet in de handleiding, maar daadwerkelijk in de UI van de tv-ontvanger.

Natuurlijk begrijp je prima wat er bedoeld wordt, maar voor klantcommunicatie van een bedrijf als KPN vind ik dit toch behoorlijk slordig. Zeker bij materiaal en interfaces die op deze schaal bij klanten terechtkomen, zou je verwachten dat hier vóór publicatie een goede tekst- en kwaliteitscontrole overheen gaat.

4 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 12, 2026

Helemaal eens ​@Almart ,

Ik zag nog wel meer rare dingen. Zoals een ; tussen het woord code en het woord en. En er staat ergens SuoerWif in plaats van SuperWifi. 

https://assets.ctfassets.net/zuadwp3l2xby/5HPUF2zrKCGune6Vw7gj9/89f9d50a93dc068de779786184704321/849239-08-26_SuperWifi_2_aansluiten849239-08-26_SuperWifi_2_aansluiten_UNC_8712421612169_pr.pdf

Een moderator van KPN gaat dit doorgeven richting de afdeling die daar over gaat. 

• Slimmerik
  • September 12, 2026

Ik kom aan 20 verbeterpunten.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 12, 2026

Ik moet er trouwens wel bij vermelden dat de geprinte handleiding die bij mijn SuperWifi zat een andere is dan de PDF die hierboven is geplaatst. De fouten die ik tegenkwam staan dus in nóg een andere versie. 😅

Wellicht is het daarom een idee om eens een algehele check van de verschillende handleidingen te doen.

En ik wil absoluut niet mierenneuken, maar als Creative Director doet dit toch wel een beetje pijn aan mijn ogen, zeker bij een groot merk als KPN. 😉

Hansie-NL
Slimmerik
  • September 13, 2026

Als offsetdrukker wil ik ook niet mierenneuken...🤓 maar wel duidelijk maken dat dit géén drukfouten zijn. Het zijn namelijk zetfouten. Als een tekst wordt gedrukt/geprint, moet die natuurlijk wel foutloos worden aangeleverd.