Skip to main content

Als bewoner van het buitengebied van Streefkerk was ik in 2020 blij dat ik me kon inschrijven voor glasvezelinternet van Solcon. Er was toen der tijd een minimaal aantal deelnemers nodig om het project in de Molenlamden door te laten gaan. Dus eindelijk van mijn internet met 4g ondersteuning en digitenne abbonementen af dacht ik. En op naar een snelle verbinding. Jaren gingen voorbij en er gebeurde niet veel. Thuis werken in Coronatijd was een crime en mijn werk vereist wel een serieuze aansluiting. 
gelukkig was ik blij verrast dat in de vakantie periode glasvezel kabels werden aangelegd in Streefkerk. Uiteindelijk werd ook de installatie werkend opgeleverd door Solcon. Zo dat is mooi voor elkaar dacht ik totdat ik mijn kpn abonnement wilde opzeggen.

Dat ging ongeveer als volgt. 
medewerker1 van de klantenservice gaf aan dat mijn abonnement bij kpn nog een jaar door liep en dat het afgekocht moest worden. Dat kost om en nabij 600 euro. Heel normaal want ik ging tenslotte naar een andere aanbieder. Ik dacht die medewerker snapt het niet helemaal. Dus ik ha wel een mail sturen om uitteleggen hoe het zit met mijn aansluiting. Nou dat valt niet mee kpn kan alleen gebeld worden.

medwerker2 ow helemaal geen probleem solcon is kpn dus we hebben pas een training gehad en ik ga je doorverbinden met Solcon. Dan kan dit geregeld worden. Ik blij! Pfff eindelijk iemand die het snapt.  Vervolgens de medewerker bij Solcon gesproken. Ja je moet hoervoor bij kpn zijn. Ik begrijp niet waarom ze je doorverbinden. Dus weer terug bij kpn. 
Mederker 3 van kpn: nee natuurlijk kan dat niet je moet gewoon de afkoopsom betalen van 600

Maar waarom is het dan 600. Nou gewoon de betalingen tot het einde van je abonnement. 

ja maar dat is niet het voordeel wat ik ooit gehad heb toen ik nog niet wist wanneer of er überhaupt ooit glasvezel zou komen. Het voordeel is dan 12 x ca 20 euro dus 240 euro. 
zo werkt het niet meneer. Mijn bloeddruk is ondertussen met 20 punten gestegen. 
Wat een bijzondere gang van zaken. Nou maar eens zoeken op het internet. Kpn en solcon worden in een naam genoemd en solcon is in het leven geroepen om internet aan te leggen in het buitengebied. 

ik leg er ondertussen af. Als een jaar of 23 klant  bij kpn en op deze manier behandeld worden gaat er bij mij niet in. 
ik heb mijn abonnement opgezegd op het einde van de looptijd. Ik ga het echt niet afkopen voor 600 euro in geen 600 jaar. 

de vervolgstappen zijn voor mij om mijn verhaal te gaan delen met tros radar en de geschillencommissie. 

chapeau KPN!! 

Reken er maar niet op dat Tros Radar of de geschillencommissie iets voor u kan doen. Solcon is een ander bedrijf dan de provider KPN. Zie het als AH en de Etos. Beide zijn van Ahold maar hebben verder niets met elkaar te maken. U kunt dus niet als een contract heeft bij de één zomaar naar de ander gaan. Het is niet anders.

En overstappen naar Solcon kan dus als je contractvrij bent bij KPN met 1 maand opzegtermijn of als je nog binnen contract zit, de nog niet-verstreken termijnen afkopen. Stel je hebt nog 5 niet-verstreken termijnen à €50 per maand kost de afkoop je dus €250, dit als voorbeeld ​@Chris van Vuuren 

In beide gevallen kun je inderdaad je mail-account(s) van KPN meenemen naar Solcon.

Je hebt een contract afgesloten. En dat moet je gewoon helemaal volledig betalen. Hoeveel voordeel/korting je gekregen heb bij het afsluiten is niet relevant. 

Dat Solcon een dochteronderneming is van KPN maakt ook niet uit. Het zijn 2 aparte bedrijven met elk hun eigen financiële boekhouding. Dat je het emailadres mee kan nemen bij overstappen is leuk. Maar daar blijft het wel zo ongeveer bij.

Waarom ben je überhaupt naar Solcon gegaan? Kon je daar niet meer onderuit? Kon je niet meer opzeggen? Kun je dat nu misschien nog in de annuleringstermijn? Want KPN is ook gewoon op glasvezel beschikbaar. 

En waarom heb je bij KPN nog een nieuw contract afgesloten als je wist dat glasvezel er aan kwam? Want dat je glasvezel kreeg en daarbij dan over zou gaan naar Solcon wist je jaren geleden al.

Ik heb ... 10 jaar geleden ofzo ... ook bij Solcon een contract afgesloten. Maar toen ik doorkreeg dat het glasvezelproject niet erg van de grond kwam heb ik weer opgezegd bij Solcon. Dat was in 2017 ofzo. Nu zit ik inmiddels op glasvezel. Gewoon met m'n KPN abonnement. 

Dat men bij voortijdige opzeggen een afkoopsom moet betalen, is wel duidelijk. Maar hier maakt KPN geen goede figuur om het volledige bedrag te vragen. Bij concurrenten Ziggo of Odido hoeft men alleen 50% van de restende abo-kosten te betalen.

Bedankt voor de reacties. Solcon is de enige partij die in het buitengebied glasvezel aansluitingen realiseert. En waarom ik het contract heb afgesloten is simpel er was op dat moment geen zicht op een aansluiting en ik was al drie jaar aan het wachten op een aansluiting die misschien wel of niet zou komen. Een aanbieding van kpn heb ik nooit ontvangen om over te stappen op glasvezel indien het beschikbaar was en ik moest een contract afsluiten bij Solcon om een percentage deelnemers te hebben anders kwam er helemaal geen aansluiting. De gerealiseerde aansluiting is voorzien van grote letters KPN. Om het nog wat pijnlijker te maken. En laten we wel wezen. Als ik van te voren dit geweten had had ik het wel anders geregeld. 
en iedereen kan zich verschuilen achter contracten maar ik vind het een vreemde gang van zaken en had een andere behandeling verwacht van KPN en een redelijk en een bespreekbaar voorstel. 

Ik woon ook in de Alblasserwaard. Hemelsbreed nog geen km bij Streefkerk vandaan. Ik weet er alles van.

Glasvezel is nu aangelegd door Digitale Stad. Daar levert KPN gewoon over. Geen enkel probleem. 

Jaren geleden is het glasvezelproject gestart als lokaal initiatief. Toen was het verhaal dat KPN niet beschikbaar zou zijn. De enige optie die je had was een abonnement afsluiten bij Solcon. Dat heb ik toen ook gedaan. Maar dat is al zowat 10 jaar geleden. En dat hele project ging toen niet door. Te weinig inschrijvingen. Toen heeft Digitale Stad het over genomen. En toen heb ik rap opgezegd bij Solcon. 

Dat leek me toen niet noodzakelijk aangezien het een bedrijfsonderdeel is van kpn. Ik heb bij allebij geprobeerd op te zeggen. Wat moet je immers met twee abonnementen. Maar beide partijen geven aan dat dat niet mogelijk is zonder afkoopsom. 

​@Chris van Vuuren Helaas zo werkt kapitalisme. Een beursgenoteerde bedrijf zoals KPN is uit op winstmaximalisatie, coulance kan je niet verwachten. Aangezien dat het aanleggen glasvezel in buitengebied niet bijzonders winstgevend is, is daar weinig concurrenten te verwachten. Een monopolist hoeft niet op klantenopinie te achten. Bovendien moet je bij Solcon vaak ook een extra vastrechtvergoeding betalen voor glasvezel in buitengebied.

https://www.solcon.nl/particulier/vastrechtvergoeding/

Een vastrechtvergoeding is in ons gebied niet van toepassing. Zo'n vastrechtvergoeding heeft ook niets met Solcon te maken, maar met de netwerkbeheerder. Dat is in ons geval dus Digitale Stad. Die zou een vastrechtvergoeding kunnen vragen. Maar dat gebeurt hier niet.

Hoi ​@Chris van Vuuren, welkom op onze community! Ik zie dat je vraag al wel beantwoord is maar hier is helaas ook weinig aan te doen. Wat balen dat dit zo gelopen is!

Als je niet wil kan je er niets aan doen. Als je wil kan je er alles aan doen. 

Als je niet wil kan je er niets aan doen. Als je wil kan je er alles aan doen. 

Nee hoor er zijn duidelijke regels 

Als de regels allemaal zo duidelijk waren was dit nooit gebeurd. 

Het is altijd mogelijk om een klacht in te dienen Chris, maar ik acht de kans erg klein dat er iets aan gedaan word. Zoals vorige reageerders ook al hebben gemeld is Solcon echt een geheel ander bedrijf dan KPN, dat hierboven de zelfde aandeelhouder KPN N.V. staat betekend niet dat ze samenwerken.

Reageer