Skip to main content

Halverwege april ben ik verhuisd naar een nieuw adres. In de meterkast bij de glasvezel aansluiting hing eenĀ Glasvezel Wit kastje FK-01. Ik had een extra TV ontvanger gekregen en ook een nieuw glasvezelkastje, de XGS-Pon (zwart)

Aangezien er een bericht voorbij was gekomen dat er een groot aantal glasvezelkastjes in de loop der tijd vervangen zou gaan worden had ik contact gezocht met KPN klantenservice en gevraagd of ik mijn glasvezelkastje moest vervangen of dat ik de XGS-Pon moest terugsturen. Mij is toen verteld dat ik die kon vervangen. Dat had ik gedaan en toen ontstonden de problemen.

Sinds ik dat kastje vervangen heb, komt het meermaals per dag voor dat de internet verbinding zowel bekabeld als via WiFi er voor een seconde of 20/30 uitligt. Ook de TV is hierdoor kort offline, wat erg vervelend is als je aan het terugkijken bent. Reclameblokken zijn niet te skippen en ik ben dus regelmatig reclameblokken opnieuw aan het kijken om door te spoelen naar waar ik was. Ook heb ik een Raspberry Pi server draaien die ik elke keer na een netwerkonderbreking kan herstarten omdat de services erop crashen.

Ā 

Ā Ik hebĀ al meermaals berichtenĀ gestuurd naar KPN Webcare op X om mogelijkheden te vinden om dit probleem te verhelpen. Van het meerdere keren herstarten van zowel de glasvezelkastje als Xperiabox V12, het vervangen van de glasvezelkabel als het resetten van XperiaBox V12 en SuperWiFi punt aan toe. Het werkt allemaal niet. Ook heb ik dubbel gecheckt of de XGS-Pon goed bevestigd is, maar zelfs tape eronder plakken om te voorkomen dat die beweegt helpt niet.

Inmiddels begint het mij behoorlijk op de zenuwen te werken dat ik een glasvezelkastje vervangen heb na een check bij de KPN Webcare op X en ik deze problemen heb. Is er nog iets dat ik kan doen? Ik heb het oude kastje nog liggen dus ik kan die terugplaatsen, maar ik weet niet of dat handig is gezien het vervangen op de planning staat volgensĀ dit artikel

@sander_vhĀ Ik denk dat alle ONT-kastjes zwart zijn, alleen NTU-kastjes zijn sommige wit. Dus als je hulp wil, graag meer informatie over jouw ONT, welke merk is het, misschien een foto ervan.


Het zwarte kastje op deze foto heb ik nieuw gekregen, de Witte hing al aan de muur.Ā 


@sander_vhĀ Je spreek van XGS-PON maar hetĀ witte kastje is ZTEĀ ZXHN-F3100 en het zwarte kastje is GenexisĀ TK01-P2110. Beide zijn geen ONT maar NTU voor AON en de Genexis wordt niet vervangen tenzij jouw aansluiting wordt een GPON of XGS-PON. Je kan jouw oude witte kastje weer terug hangen als het geen probleem maakt.

Kijk ter vergelijk, de Genexis ONT, de vervangen wordt (het heeft 3 lamsjes,Ā  Power, Connection, Alarm) De van jouw heeft 3 lampjes Power, Glas, Ethernet

Ā 


Dus eigenlijk heb ik al een goeie die voorlopig niet vervangen gaat wordenĀ @TDNĀ ?


@sander_vhĀ Ja. Je heb nog AON (actief) glasvezel, de te vervangende Genexis is een ONT voor PON (passief) glasvezel. Je aansluiting wordt misschien over paar jaren omgezet naar XGS-PON, dan krijg je waarschijnlijk het Nokia ONT.


@sander_vhĀ Ja. Je heb nog AON (actief) glasvezel, de te vervangende Genexis is een ONT voor PON (passief) glasvezel. Je aansluiting wordt misschien over paar jaren omgezet naar XGS-PON, dan krijg je waarschijnlijk het Nokia ONT.

Duidelijk, inmiddels krijg ik nu dus ook een nieuwe experiabox V12šŸ¤ Heb het witte glasvezelkastje teruggeplaatst en heb tot nu toe geen problemen meer


Reageer