Skip to main content

Mooi zou je denken met een 4 Gbit/s glasvezel snelheid. Maar dat is maar schijn. De huidige infrastructuur (computers, lan-adapters, wifi-adapters, cat5e, routers, switschen en vaste ssd-schijven) kunnen dit nog helemaal niet bijbenen, omdat er nog helemaal geen computers zijn die een 4 Gbit/s lan-adapter hebben. De meeste oudere computers hebben “maar” een lan-adapter van max. 1 Gbit/s. De wat nieuwere computers hebben dan weliswaar een 2,5 Gbit/s  lan-adapter aan boord maar dan verlies je nog steeds 1,5 Gbit/s snelheid waar je dus niets aan hebt…….. Zodra je een 5 Gbit/s lan-adapter (nog niet erg gangbaar) in een computer hebt zitten èn de andere onderdelen kunnen dan ook 5 Gbit/s bijbenen heb je pas wat aan die 4 Gbit/s…….

@peter-keetfm

 

 

EDIT: Mooie cijfers voor een 1 Gbit poort

 

 

Dat is met een Fritzbox 5590 direct op glasvezel aangesloten.

De T-mobile (Odido) Huawei ONT gebruik ik niet.

 

Het was al laat, kwestie van misinterpretatie. Sorry.

 


gensnet schreef:

En heeft dan al een 2,5 Gbit/s router met een FRITZ!Box 5530 of 5590 fiber. Maar hij zal wat snelheid met GPON nooit hoger komen dan 1 Gbit/s omdat dit de maximale snelheid van GPON is.

De maximale snelheid van GPON is 2,5Gbps. KPN heeft via GPON echter nooit die snelheid aangeboden maar dat wil niet zeggen dat andere providers dat niet (gaan) doen.


Kruiffie schreef:
Met het 1 Gbit pakket kan je met een router met een 2.5 Gbit poort inderdaad het maximale uit het pakket halen. Geen ca 930 tot 980 Mbit/s maar ca 1.1 Gbit/s


Niet te ver gaan. Bij gigabit abonnementen staat het dataprofiel nog steeds op 970Mbps omdat KPN ook nog een tegenhangend netwerk heeft wat op AON draait waar gigabit de max is. Hier zal ook met 2,5Gbps apparatuur geen 1.1Gbps uit de wijkcentrale komen rollen.

Toegegeven, 1,01Gb/s had accurater geweest. Deze test de beste van 6 is volledig via eigen op 10 Gb ingerichte apparatuur gedaan. Op zondag 25 juni rond 16:20 uur.

Downloads van grotere datapakketten tot 20 gigabyte per stuk kwamen volgens de Windows statistieken met nominaal 1 tot 1.1Gb/s binnen. Het zeer snel wijzigende display van mijn UXG Pro bevestigde pieken van boven 1.1Gb/sec.

@NHendriks 


Met een ethernet kabel haal ik 80 à 90 Mbps (download) en 20 à 30 Mbps (upload). Mijn (gratis) download manager is beperkt tot 10 Mbps en daar ben ik heel tevreden mee. (ben ook geen data-grootverbruiker). En desondanks zie ik dat regelmatig sommige videos worden “binnengetrokken” met een snelheid van minder dan 1 of 2 Mbps.

M.a.w. zelfs als er 4 GB beschikbaar zou op mijn adres, weet ik dat ik die 4 GB niet volledig zou gebruiken. Bovendien zou ik dan ook moeten investeren in apparatuur die veel hogere snelheden aankan.

Ik neem aan dat jij ook niet vooraan in de rij stond om 4Gbps te bestellen 😜

M.b.v. een aantal slimme aanpassingen (bijv. slimme keuze van programmas) heb ik de prestaties van mijn systeem nog behoorlijk weten op te krikken. En dat komt ook - raar maar waar - tot uitdrukking in een hogere downloadsnelheid.

Of je wel of niet dingen nodig hebt is ook een kwestie van ervaring. Ik hou er nog wel van om te expirimenteren en dan bouw je heel snel kennis op wat je wel of niet moet doen en wat wel of niet goed uitpakt.

Ik heb nog even gekeken wat Windows rapporteert qua internetsnelheden. Dan zie ik dat mijn LAN adapter 100 Mbps aankan. Echter de KPN snelheidstest rapporteert een downloadsnelheden van 70, 80 en 90 Mbps terwijl Windows rapporteert dat ik met ca. 100 Mbps data “binnentrek”. Komt dit verschil door de extra overhead ?

Als ik een nieuwe laptop ga aanschaffen zal ik zeker eens goed opletten wat de nieuwe LAN adapters aankunnen en dan uiteraard voor een snellere LAN adapter kiezen.

Al met al toch een hele interessante discussie in dit topic.


Voor iedereen die nog eens wil kijken of die 4Gbps anno 2023 echt interessant is voor hem/haar.

Besparen op je abonnement voor internet: hoe ver kan je gaan, zonder in te leveren op de snelheid?


Mooi zou je denken met een 4 Gbit/s glasvezel snelheid. Maar dat is maar schijn. De huidige infrastructuur (computers, lan-adapters, wifi-adapters, cat5e, routers, switschen en vaste ssd-schijven) kunnen dit nog helemaal niet bijbenen, omdat er nog helemaal geen computers zijn die een 4 Gbit/s lan-adapter hebben. De meeste oudere computers hebben “maar” een lan-adapter van max. 1 Gbit/s. De wat nieuwere computers hebben dan weliswaar een 2,5 Gbit/s  lan-adapter aan boord maar dan verlies je nog steeds 1,5 Gbit/s snelheid waar je dus niets aan hebt…….. Zodra je een 5 Gbit/s lan-adapter (nog niet erg gangbaar) in een computer hebt zitten èn de andere onderdelen kunnen dan ook 5 Gbit/s bijbenen heb je pas wat aan die 4 Gbit/s…….

Dan heb je het mis hoor, ik heb een Mac Studio uit 2022 met een lanverbinding van 10 Gbit/s. Er zijn er dus wel die het kunnen bijbenen, maar inderdaad het gros niet. 


Mooi zou je denken met een 4 Gbit/s glasvezel snelheid. Maar dat is maar schijn. De huidige infrastructuur (computers, lan-adapters, wifi-adapters, cat5e, routers, switschen en vaste ssd-schijven) kunnen dit nog helemaal niet bijbenen, omdat er nog helemaal geen computers zijn die een 4 Gbit/s lan-adapter hebben. De meeste oudere computers hebben “maar” een lan-adapter van max. 1 Gbit/s. De wat nieuwere computers hebben dan weliswaar een 2,5 Gbit/s  lan-adapter aan boord maar dan verlies je nog steeds 1,5 Gbit/s snelheid waar je dus niets aan hebt…….. Zodra je een 5 Gbit/s lan-adapter (nog niet erg gangbaar) in een computer hebt zitten èn de andere onderdelen kunnen dan ook 5 Gbit/s bijbenen heb je pas wat aan die 4 Gbit/s…….

Heb 10Gb verbindingen thuis tussen mijn server en mijn switches, en 2.5Gb uplink op mijn wifi 7 accespoints.

Met wel werk laptop en die van mijn vriendin halen we met gemak 1800Mbit over WiFi.

Ik heb best veel profijt van de multi Gigabit snelheden, grote bestanden voor me werk zijn supersnel heel en weer te verplaatsen, sterker nog thuis kan ik sneller bestanden verplaatsen naar de servers op mijn werk, dan dat ik dat kan als ik op kantoor ben.

Ook heb ik het downloaden van films en series helemaal geautomatiseerd, als ik nu een film of serie aanvraag via de webapp, kan ik binnen 2 minuten al beginnen met kijken vaak.


hallo iedereen, ik heb nu eindelijk glasvezel lag al 3 jaar binnen, maar nu eindelijk, monteur was kwartier bezig.. kastje erop andere modem en idd cat 6 kabel. Nu heb ik geen 4 g nodig, woon alleen, maar kan zijn als als je bedrijf hebt of zoals als ik las met meerdere in studentenhuis woont.

ik neem aan dat meeste mensen, die met een standaard laptop werken,weten dat netwerkkaart niet aan.

zoals vermeld word, meeste pc's en la[tops hebben 1 gig.

wat ik mis(niet de meningen die zijn er volop) je schijf moet ook zo snel kunnen lezen/schrijven.

er zijn voor paar tientjes (externe) ssd schijven te koop van 122 terra, maar die halen die snelheid niet.

heb er zelf eentje, voor data opslag en daar dus opgelet, fijn zoveel ruimte, maar moet ook snel kunnen openen en wegschrijven en de meeste standaard ssd schijven halen niet eens 1 gig per/sec.

dus of men 4 gig nodig heeft is aan de mensen zelf en wat je wil uitgeven aan de hardware ook.

ben zelf van buitengebied (80mb koper was 10mb) nu dus vezel, kom netjes uit op 120 mb(abbo 100mb) upload 140 mb, omdat ze buitengebied kastje er eerder uitgooiden kreeg ik deze maand abbo terug. dus nieuwe tv gekocht, kan nu in 4k of de upschaling ervan kijken (tv kan 8k), had nieuwste tv ontvanger al, maar dat is een verhaal apart over apps/streamingdiensten dolby😁


Reageer