Skip to main content

Hallo forumleden en KPN-medewerkers,

Ik wil een terugkerend en zorgwekkend probleem delen dat ik, samen met twee buren, ervaar met onze KPN 4 Gbit internetabonnementen via de KPN Box V14. We hebben ontdekt dat elke keer als we onze computers opstarten, onze internetsnelheid standaard terugvalt naar slechts 350 Mbit, in plaats van de verwachte 1 Gbit.

Dit probleem lost zich tijdelijk op als we ons thuisnetwerk herstarten via de KPN Box V14 (Instellingen > Systeem > Herstart thuisnetwerk), maar dit is elke dag nodig om onze volledige snelheid te herstellen. Dit gebeurt ongeacht het tijdstip van de dag en lijkt een standaardprocedure te zijn.

Interessant is dat we allemaal hetzelfde actieaanbod hebben bij KPN, waarbij iedereen een uniforme prijs van € 35,- betaalt in het eerste half jaar of jaar, ongeacht de abonnementskeuze. Dit brengt mij tot de volgende punten:

  1. Bewuste snelheidsbeperking en verband met actieaanbod: Is de snelheidsdaling die sommige KPN-klanten ervaren een standaardfunctie van de KPN-modem, of een bewuste beperking vanuit KPN, mogelijk specifiek toegepast op klanten binnen het actieaanbod, om de netwerkbelasting te beheren?
  2. Transparantie, verwachtingen en verschil in behandeling: Hoe zorgt KPN voor transparantie en voldoet het aan de verwachtingen van klanten, zowel bij actieaanbiedingen als normale abonnementen, inzake het communiceren van snelheidsbeperkingen, vooral als dit niet overeenkomt met de geadverteerde snelheden?
  3. Consumentenrechten, vertrouwen en gebrek aan informatie bij aanvang actieaanbod: Hoe beïnvloedt deze situatie van snelheidsbeperking zonder duidelijke communicatie het vertrouwen van consumenten en hun rechten, vooral gezien het feit dat klanten niet geïnformeerd worden over mogelijke beperkingen bij het aangaan van het abonnement?
  4. Technische uitdagingen en oplossingen: Zijn deze snelheidsbeperkingen het gevolg van technische problemen die KPN heeft over het hoofd gezien, en zo ja, welke specifieke technische oplossingen of instellingen kunnen klanten gebruiken om dit probleem aan te pakken?

Ik hoop op wat opheldering en discussie over dit onderwerp. Zijn er anderen met dezelfde ervaringen, vooral onder de nieuwe KPN-abonnees?

Aanvulling:

Naar aanleiding van de suggestie om de “Snelheid te laag bij KPN Glasvezel? Doe de check!uit te voeren, wil ik toevoegen dat mijn probleem niet gerelateerd lijkt te zijn aan de door de check aangegeven mogelijke oorzaken. De snelheidsverlaging die ik ervaar, doet zich specifiek voor bij het opstarten van de computers en wordt tijdelijk verholpen met een herstart van het thuisnetwerk via de KPN Box V14. Dit duidt erop dat de modem zelf mogelijk de oorzaak is van het probleem.

Deze bevinding versterkt mijn vraag over of er een mogelijk verband is tussen de snelheidsdaling en het actieaanbod van KPN. Ik blijf benieuwd naar de ervaringen van anderen en eventuele inzichten van KPN-medewerkers over dit specifieke probleem.

Hallo forumleden en KPN-medewerkers,

Ik wil een terugkerend en zorgwekkend probleem delen dat ik, samen met twee buren, ervaar met onze KPN 4 Gbit internetabonnementen via de KPN Box V14. We hebben ontdekt dat elke keer als we onze computers opstarten, onze internetsnelheid standaard terugvalt naar slechts 350 MB, in plaats van de verwachte 1 GB.

Dit probleem lost zich tijdelijk op als we ons thuisnetwerk herstarten via de KPN Box V14 (Instellingen > Systeem > Herstart thuisnetwerk), maar dit is elke dag nodig om onze volledige snelheid te herstellen. Dit gebeurt ongeacht het tijdstip van de dag en lijkt een standaardprocedure te zijn.

Interessant is dat we allemaal hetzelfde proefabonnement hebben bij KPN, waarbij iedereen een uniforme prijs betaalt in het eerste half jaar of jaar, ongeacht de abonnementskeuze. Dit brengt mij tot de volgende punten:

  1. Bewuste snelheidsbeperking en verband met proefabonnementen: Is de snelheidsdaling die sommige KPN-klanten ervaren een standaardfunctie van de KPN-modem, of een bewuste beperking vanuit KPN, mogelijk specifiek toegepast op proefabonnees, om de netwerkbelasting te beheren?
  2. Transparantie, verwachtingen en verschil in behandeling: Hoe zorgt KPN voor transparantie en voldoet het aan de verwachtingen van klanten, zowel bij proef- als normale abonnementen, inzake het communiceren van snelheidsbeperkingen, vooral als dit niet overeenkomt met de geadverteerde snelheden?
  3. Consumentenrechten, vertrouwen en gebrek aan informatie bij aanvang proefabonnement: Hoe beïnvloedt deze situatie van snelheidsbeperking zonder duidelijke communicatie het vertrouwen van consumenten en hun rechten, vooral gezien het feit dat klanten niet geïnformeerd worden over mogelijke beperkingen bij het aangaan van het abonnement?
  4. Technische uitdagingen en oplossingen: Zijn deze snelheidsbeperkingen het gevolg van technische problemen die KPN heeft over het hoofd gezien, en zo ja, welke specifieke technische oplossingen of instellingen kunnen klanten gebruiken om dit probleem aan te pakken?

Ik hoop op wat opheldering en discussie over dit onderwerp. Zijn er anderen met dezelfde ervaringen, vooral onder de nieuwe KPN-abonnees?

Bedankt voor jullie inzicht en hulp.


Zie onderstaande link voor een mogelijke oplossing:

Proefabonnementen bestaan niet bij KPN bij mijn weten, je hebt een thuis-abonnement met een contractperiode voor 1 of 2 jaar of maandelijks opzegbaar @catnip 

 


@Nomen Nominandum

Dank voor je advies over de snelheidscheck. Ik realiseerde me dat de term 'proefabonnement' in mijn oorspronkelijke bericht verwarring kan veroorzaken. Helaas kan ik de titel en inhoud van dat bericht niet meer aanpassen. Om deze reden start ik een nieuw bericht met de titel: "Verduidelijking en Diepgaand Onderzoek naar Snelheidsproblemen bij KPN 4 Gbit Actieaanbod". Dit nieuwe bericht zal de juiste informatie bevatten en ik hoop dat het zal helpen om de discussie in de juiste richting te sturen.

Gezien deze ontwikkeling zou het misschien passend zijn om deze discussie af te ronden en eventueel een slotje op dit topic te plaatsen, om verwarring te voorkomen. Laten we verder gaan in het nieuwe bericht voor meer inzicht en discussie.

Bedankt voor je begrip en je bijdrage tot nu toe. Ik zie uit naar onze verdere gesprekken in het nieuwe topic.


waarom nog een topic dit bevat dezelfde info alleen een andere titel/bewoording


Denk je nou serieus dat er een verband is tussen de snelheid en het actietarief?? Waarom zouden ze het doen?? En hoe denk je dat de ACM reageert als dat wel zou gebeuren?? Er zullen best nog wat kinderziektes zijn maar opzet..nee dat is onmogelijk. 


@Joep1965 

Bedankt voor je input. Je hebt een punt dat een direct verband tussen het actietarief en de snelheidsdaling onwaarschijnlijk lijkt, vooral gezien de rol van regulerende instanties zoals de ACM. Mijn intentie is om mogelijke oorzaken van het probleem te onderzoeken en daarbij sta ik open voor alle perspectieven. Misschien heb je suggesties of ideeën over wat deze snelheidsdalingen kan veroorzaken? Alle inzichten of ervaringen die kunnen helpen bij het oplossen van dit probleem zijn welkom.


Er worden geen lijn geknepen om wat voor reden dan ook.

 

Ik denk dat je beter kunt kijken hoe dat netwerk in elkaar zit. (Al kan er ook best iets mis zijn met de nogal niet box v14)

Hoe is alles aangesloten?. Zit er niet een verkeerde switch tussen die de 1gig verdeeld in 3 delen over 3 pc's?


Kpn is verantwoordelijk voor de verbinding tot en met het modem. (Punt). Je hebt snelheidsgarantie dus dat is dichtgetimmerd. Het gaat vaak mis door iets na het modem. Je wil niet weten wat mensen op het eigen netwerk hebben zitten. Van degelijke Duitse koffiezetapparaten tot vage Chinese vibrators. Als ik bij problemen begin over igmp snooping dan weet bijna niemand waar het over gaat!! Een goed probleemloos netwerk is niet simpel!!! 


@DennisA78 

Om te verduidelijken: in mijn situatie is er slechts één laptop aangesloten op de KPN Box V14. Deze verbinding is gemaakt met een netwerk Cat 7-kabel, direct aangesloten op de KPN Box V14. De Box V14 is op zijn beurt verbonden met het glasvezelkastje, gebruikmakend van de standaard meegeleverde netwerkkabel. Er zijn geen extra switches of andere apparaten in mijn netwerksetup betrokken. Mijn opstelling is dus geheel volgens de standaardspecificaties van KPN.

Als je verdere suggesties hebt of aanwijzingen waar ik nog naar kan kijken, hoor ik dat graag. Jouw expertise kan van grote waarde zijn bij het oplossen van dit probleem.


Heb je er een omvormer van zonnepanelen op zitten toevallig?


@Joep1965 

Bedankt voor je verduidelijking over de verantwoordelijkheid van KPN tot aan het modem en de snelheidsgarantie. Je hebt een goed punt dat problemen vaak voorkomen in het gedeelte van het netwerk na het modem. In mijn situatie heb ik echter een zeer basale setup: één laptop direct verbonden met de KPN Box V14, zonder andere apparaten of complexe netwerkconfiguraties.

Je opmerking over IGMP snooping is interessant. Het doet me denken of er instellingen of netwerkprotocollen zijn die ik over het hoofd zie en die de oorzaak kunnen zijn van de problemen. Een probleemloos netwerk opzetten is inderdaad geen simpele taak. Heb je suggesties of specifieke instellingen die ik zou kunnen controleren of aanpassen om de oorzaak van het snelheidsprobleem te vinden?


Er bestaat al een topic van gelijke strekking, waarom deze erbij?


@MR_CHIP @Nomen Nominandum 

Zoals ik eerder aangaf, is het nieuwe topic gestart vanwege beperkingen in het bewerken van het oude. Ik waardeer jullie betrokkenheid en nodig jullie uit om deel te nemen aan de verdere discussie in het nieuwe topic, waar we ons kunnen richten op het vinden van een oplossing.


Admin edit:

Goedenavond @catnip! Welkom op het forum Ik kwam meerdere topics van je tegen en ik heb deze even samengevoegd. Ik wil je vriendelijk verzoeken om per onderwerp één topic te openen en het daarbij te houden. Dat is voor ons en de community overzichtelijker en voorkomt dubbel werk. Zie hiervoor ook onze huisregels. Het andere topic wat nog loopt is meer technisch van aard dus die laat ik nog even open. 


Dank je voor het samenvoegen van de topics @Remco_ . Ik zal zeker rekening houden met jullie huisregels en mijn vragen binnen één topic houden. Bedankt voor het open houden van de topic.


Er zijn m.i. een paar dingen waar je op moet letten.  Vermijd zoveel mogelijk draadloze opties dus op iedere verdieping een bekabeld wifipunt/aansluiting. Bij gebruik van een switch let er dan op dat die igmp snooping ondersteunt.  Absolute voorwaarde als er tv ontvangers zijn. Inmiddels is ook wel duidelijk dat omvormers van zonnepanelen een lastig iets kan zijn. En natuurlijk ga je met een pc of laptop geen 4GB halen want meestal is die daar helemaal niet voor geschikt.  Ik ben wel benieuwd naar de snelheid die je hebt met een bekabelde pc of laptop direct aangesloten op het modem gemeten met de Ookla app die je in Windows kan vinden. 


Hallo forumleden en KPN-medewerkers,

Ik wil een terugkerend en zorgwekkend probleem delen dat ik, samen met twee buren, ervaar met onze KPN 4 Gbit internetabonnementen via de KPN Box V14. We hebben ontdekt dat elke keer als we onze computers opstarten, onze internetsnelheid standaard terugvalt naar slechts 350 Mbit, in plaats van de verwachte 1 Gbit.

 

 

Voor zover ik het begrepen heb word er geen KPN box V14 geleverd voor een 1 Gbit glasvezelverbinding?

Ik had een 1 Gbit verbinding en voor de upgrade naar 4Gbit was de KPN box V14 noodzakelijk.  

Reden dat ik dit belangrijk vind is dat je het over 1 Gbit hebt.  Ik weet niet hoe je die op je Box 14 aangesloten hebt.  (10 Gbit aansluiting of de gele 1 Gbit aansluitingen) os mischien wel de 2.5 Gbit verbinding.  

 

Je laptop moet dus beschikken over een thunderbolt aansluiting anders zou ik daar eens naar kijken.  

 

Ik zelf ondervind buiten de opstartprobleempjes met de upload snelheid en het rode lampje op de Box 14 geen problemen.   (tot nu toe dan he  :) 

 

 

 


Hallo forumleden en KPN-medewerkers,

Na verdere analyse van het snelheidsprobleem met onze afzonderlijke KPN 4 Gbit internetabonnementen, wil ik een belangrijke observatie delen die wij, mijn buren en ik, hebben gemaakt. We gebruiken allemaal dezelfde VPN-software met een lockdown-modus en een actieve kill switch. Deze functies zorgen ervoor dat, bij het opstarten van onze computers, de internetverbinding alleen tot stand komt via de VPN-server, waardoor al het andere verkeer geblokkeerd wordt als de VPN niet actief is.

Hierdoor ervaren we bij het opstarten van de computer met een actieve VPN een verlaagde internetsnelheid van ongeveer 350 Mbit in plaats van de verwachte 1 Gbit. Interessant genoeg, als ik het thuisnetwerk herstart via de KPN Box V14 (Instellingen > Systeem > Herstart thuisnetwerk), de normale snelheid van circa 950 Mbit hersteld. Daarnaast, als ik de VPN-software uitschakel vóór het afsluiten van de computer, en vervolgens de computer opnieuw opstart zonder dat de VPN automatisch wordt geactiveerd, bereik ik direct de volledige snelheid van 950 Mbit.

Na deze tests nemen we voorlopig aan dat het snelheidsprobleem te wijten is aan onze setup met de VPN bij het opstarten. Elke keer het thuisnetwerk opnieuw instellen via de KPN Box V14 lijkt de enige oplossing om de snelheid te herstellen na opstarten met VPN. Dit lijkt een unieke interactie te zijn die specifiek is voor onze situatie.

Ik wil iedereen bedanken voor de aangeboden hulp en de suggesties.
Cheers🙋‍♀️
 


Maar hoor je geen 4Gbps te hebben?