Skip to main content
Beantwoord

Verhoging internetsnelheid van 100 Mbps naar 200 Mbps werkt (nog) niet?

• March 22, 2026
  • 11 reacties
  • 74 keer bekeken

Hallo allen,

Op 12 maart j.l. kreeg ik bericht van KPN dat mijn internetsnelheid gratis verhoogd zou worden van 100Mb naar 200Mb (en daarna een wijzigingsbevestiging). Maar na meerdere speedtests (M1 iMac, bekabeld ethernet, cat 6) kom ik nog steeds niet hoger dan ± 90Mb up- en download. In “Mijn KPN” staat inmiddels vermeld dat ik een 200Mb abonnement heb.
Ik heb het glasvezelkastje en modem gereset, maar helaas geen resultaat.
Wat nu te doen?

Beste antwoord door MarcelH64

Hallo Slimmerik,

Ik denk dat ik het probleem getraceerd heb: de M1 iMac heeft een voedingsadapter (brick) waar ook de ethernet-kaart in zit. Ik las op het Apple-forum dat dat vaak problematisch is (incompatibility met modems).
Ik heb getest op de iPad en m’n (android) mobiel. Beide natuurlijk via wifi en die komen allebei in de buurt van de 200Mbps. Daarna de iMac alleen op Wifi gezet (ethernet uit). En dan werkt het wel! Keurig rond de 200Mbps! De Apple ”brick” is dus het probleem. 

Ik ga daarom voorlopig via Wifi internetten. Ik heb wel een voorliefde voor bekabeld, dus misschien dat ik nog een “usb-C naar Ethernet” adapter aanschaf.

Dankjewel voor je adviezen en het meedenken!

11 reacties

rvk01
Slimmerik
  • March 22, 2026

Waarschijnlijk is dit een probleem met de kabel of interface met de Mac dat je op max. 100Mbps linkt. Je kunt dit controleren door in te loggen in de router en te kijken onder Thuisnetwerk > Ethernetpoorten. Wat staat er bij Max. Bitrate bij de poort waar de Mac op aangesloten is? Als dat wel 1Gbps is dan kun daarna kijken onder Internetverbinding > Informatie. Wat is daar de Max. Bitrate? Is een van de snelheden wat anders dan kun je andere kabels proberen.

Hoe maak je verbinding met de Mac via kabel? Is dat met een dongle? Ook in de Mac zelf moet je ergens kunnen zien wat de link-snelheid is (maar waar dat in de Mac zit weet ik niet).

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 22, 2026

Beste Slimmerik,

Dankjewel voor je reactie!
De iMac is met een ethernetkabel (cat 6) rechtstreeks aangesloten op poort 1 van het modem. Beide Max. Bitrates stonden ingesteld op “Auto”. Ik heb ze nu op 1Gb gezet; geen verandering. Maar misschien moet ik glasvezelkastje en modem resetten?

Verder heb ik bij de netwerksettings van de iMac onder “Hardware” drie mogelijkheden: 10baseT/UTP, 100baseTX (staat ‘ie nu op, “Automatisch)” en 1000baseT. Als ik hem handmatig op 1000baseT zet, heb ik geen verbinding meer.

• Topper
  • March 22, 2026

Hallo allen,

Op 12 maart j.l. kreeg ik bericht van KPN dat mijn internetsnelheid gratis verhoogd zou worden van 100Mb naar 200Mb (en daarna een wijzigingsbevestiging). Maar na meerdere speedtests (M1 iMac, bekabeld ethernet, cat 6) kom ik nog steeds niet hoger dan ± 90Mb up- en download. In “Mijn KPN” staat inmiddels vermeld dat ik een 200Mb abonnement heb.
Ik heb het glasvezelkastje en modem gereset, maar helaas geen resultaat.
Wat nu te doen?

staat er ook iets van een datum in dat bericht wanneer het in gaat.

rvk01
Slimmerik
  • March 22, 2026

Beide Max. Bitrates stonden ingesteld op “Auto”. Ik heb ze nu op 1Gb gezet; geen verandering. 

Max. Bitrate is niet een veld wat je kunt veranderen. Dat is linksnelheid wel. Ik vroeg me dus af wat er bij Max. Bitrate staat als de linksnelheid op Auto staat (max.bitrate is het veld onder de link snelheid)

Als de Mac bij instellen op 1000baseT geen verbinding met heeft, lijkt het wel een probleem met de kabel. Ben je al een andere kabel geprobeerd (liefst een korte)?

Het kan inderdaad ook zijn dat wijziging nog niet actief is. Ik kan me voorstellen dat ze dit gefaseerd doorvoeren (ondanks dat het bij Mijn KPN al aangepast is). Maar dat zou een moderator moeten bekijken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 22, 2026

Beste Rob ert,

Geen datum, maar in de 2e mail van 12 maart staat “Gefeliciteerd met je Sneller Internet tot 200 Mbit/s” en daaronder “Gebruik deze al binnen 15 minuten. Geniet ervan!” .

En in “Mijn KPN” staat onder mijn abonnementsgegevens dat ik 200Mb heb.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 22, 2026

Beste Slimmerik,

De Max. Bitrate staat op 1 Gbps, de Huidige Bitrate op 100Mbps. En dat is als ik de linksnelheid op “Auto” of op “1 Gbps” instel. Een andere kabel maakte ook geen verschil.

Ik had hier op het forum in een post van 2024 al gelezen dat het soms wel een maand kan duren voordat e.e.a. doorgevoerd is bij KPN. Maar omdat het al als “actief” staat, ga ik dan twijfelen aan mezelf. 

Ik denk dat ik morgen even de klantenservice ga bellen. Voor nu bedankt en ik hou je (jullie) op de hoogte! 

rvk01
Slimmerik
  • March 22, 2026

De Max. Bitrate staat op 1 Gbps, de Huidige Bitrate op 100Mbps. En dat is als ik de linksnelheid op “Auto” of op “1 Gbps” instel. Een andere kabel maakte ook geen verschil.

Dan is Max bitrate het maximale wat de poort aan kan en Huidige bitrate de link snelheid.

Als die bij de ethernetpoort op 100Mbps staat dan ligt het dus aan de kabel of de Mac (kan de klantenservice weinig aan doen denk ik). Dan moet je dus even doorgeven hoe je de verbinding op de Mac maakt. Heb je de mogelijkheid om een andere computer te proberen.

Als het bij Internetverbinding op 100Mbps staat, dan ligt het aan het binnenkomende signaal. Fout in de kabel of iets met de ONT. Maar zelfs bij een abonnement van 50Mbps behoort de Huidige bitrate op 1Gbps te staan. Want de limitering op abonnement wordt niet in de router geregeld. (Bij mij staat het op 1Gbps terwijl ik een 500 abo heb).

Wat is overigens de maximale snelheid met een mobiel (met de app speedtest.net van Ookla)?

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • March 22, 2026

Hallo Slimmerik,

Ik denk dat ik het probleem getraceerd heb: de M1 iMac heeft een voedingsadapter (brick) waar ook de ethernet-kaart in zit. Ik las op het Apple-forum dat dat vaak problematisch is (incompatibility met modems).
Ik heb getest op de iPad en m’n (android) mobiel. Beide natuurlijk via wifi en die komen allebei in de buurt van de 200Mbps. Daarna de iMac alleen op Wifi gezet (ethernet uit). En dan werkt het wel! Keurig rond de 200Mbps! De Apple ”brick” is dus het probleem. 

Ik ga daarom voorlopig via Wifi internetten. Ik heb wel een voorliefde voor bekabeld, dus misschien dat ik nog een “usb-C naar Ethernet” adapter aanschaf.

Dankjewel voor je adviezen en het meedenken!

rvk01
Slimmerik
  • March 22, 2026

Ja, ik dacht al zoiets 😉 Hoewel ik eigenlijk dacht dat je misschien al met een dongle werkte, want die hebben ook vaak een beperking. Mijn voorkeur gaat normaal ook uit naar een stabielere vaste verbinding.

Maar fijn dat je het probleem nu in ieder geval gepinpoint hebt. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@MarcelH64, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht is! Fijn dat julie er uit gekomen zijn!

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 24, 2026

Hallo Thomas,

Ja, juist door de feedback kwam ik op zaken waar ik zelf nog niet aan gedacht had om te checken. En dan blijkt de oplossing soms in een heel andere hoek te zitten. 

Ik wist niet goed hoe dit topic af te sluiten omdat ik het nogal sneu vond om mezelf als “oplosser” neer te zetten, terwijl ik zonder de feedback van Slimmerik (en Rob ert) de oplossing waarschijnlijk niet gevonden zou hebben. 

Dus dankjewel dat jij dit topic voor me afgesloten hebt.