Skip to main content
Vraag

Verkeerd voorgelicht over Fritzbox 7580AX en 4Gb verbinding

• October 29, 2025
  • 1 reactie
  • 56 keer bekeken

Volgens backoffice medewerker Christoffel werkt een fritzbox 7590AX met een wan poort van 1gbit gewoon met een snelheid van 4gbit kpn aansluiting. 

na contact met fritzbox zelf  

Waarom 4 Gbit/s niet haalbaar is

• De fysieke specificatie van de WAN-poort is 1 Gbit/s (Gigabit Ethernet), dus maximaal ca. 1000 Mbit/s realistische doorvoer. Je kunt dus geen ~4000 Mbit/s (4 Gbit/s) halen.

• De fabrikant geeft in feiten aan dat de praktische “internettoegangssnelheid” via de WAN-poort al meestal rond 900 Mbit/s ligt, mede door protocoloverhead, NAT/firewall, encapsulatie, etc. uk.fritz.com+1

• Als je dus een internetverbinding hebt die >1 Gbit/s ondersteunt (bijv. 2,5 Gbit, 5 Gbit of 10 Gbit), dan vormt deze router een bottleneck: je zult de limiet van ~1 Gbit/s (of iets daaronder) niet overschrijden.

en zo wordt je dus nog steeds voorgelogen door medewerkers van KPN 

en als je er dan tegen in gaat bij kpn, meneer ik ga de verbinding verbreken

1 reactie

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hallo Bert, dat is natuurlijk bijzonder spijtig dat je niet de juiste informatie en specificaties hebt ontvangen. Dat is uiteraard niet wat we willen. Ik weet niet of ik meteen zou willen spreken van voorliegen Bert, iedereen maakt natuurlijk wel eens een fout. Zeker omdat dit soorten zaken bij het aansluiten natuurlijk meteen naar voren komt.

Kan ik nog ergens bij helpen? Ik neem aan dat je de oorspronkelijke Box voor handen hebt?