Skip to main content
Beantwoord

Verkoper aan de deur gehad: medewerker van KPN, maar niet juist voorgelicht

• September 24, 2025
  • 18 reacties
  • 359 keer bekeken

Hallo Community.

Vandaag schrijf ik maar weer eens een vraag. En de vraag luidt:

Wie is, of wie kent ene David met telefoonnummer 06********
Deze persoon gaat blijkbaar van deur tot deur om mensen over te halen zodat ze naar kpn over stappen. 

Wat is er aan de hand?

Mijn moeder (76 jaar) is al heel lang bij ziggo. En nu komt er een gozer met de naam David (als dit zijn echte naam is?) op woensdag 20 aug bij mijn moeder aan de deur, en zegt dat hij van de kpn is.
Mijn moeder laat hem binnen (tja, dat was niet slim) en uiteraard gaat het over geld/abonnements kosten.
Zoals bij vele oudere mensen gaan de oortjes naar het goedkopere bedrag per maand (voor de eerste 6? of 12? maanden. We weten niet of het nu 6 of 12 maanden is).
38 euro per maand en daarna kost het ?? Ik heb geen idee. Normaal gesproken belt ze mij eerst om zoiets te bespreken, maar daar kreeg ze de kans niet voor.
Deze persoon heeft gelijk iets geregeld, en kpn heeft op 20 aug Ziggo een melding gegeven. Deze melding is door Ziggo via een email (die ik voor mijn moeder beheer) bevestigt.
Door deze email die ik dan ontvang heb ik dus ervaren dat mijn moeder overstapt.
Ik was zeer boos, en heb haar gelijk gebeld. Had ik niet moeten doen, maar ja.... Na "problemen" met Ziggo, hadden we alles opgelost (zeer netjes van Ziggo, met excuses en cadeautjes).
Dus alles liep eindelijk goed door de nieuwe modem en mediabox en telefonie, "komt nu hetzelfde met de kpn" zei ik tegen haar.

Antwoord van moeder "Nee hoor, David zei dat alles hetzelfde blijft". Ik zei "dat het niet zo is, en dat zal je zien als de dag komt dat je overstapt".
Antwoord van moeder "Hij (David) zei dat het pakket op vrijdag 19 September komt, en dat moet je mij (David) bellen. Dan regelt hij een monteur en dat is kosteloos".
Ik zei dat het niet hetzelfde kan zijn en dat hij je heeft belazerd. 
Mijn moeder (76 en naïef) zei "dat er een monteur komt die David regelt, en alles hetzelfde blijft. Ik heb hem gezegd dat ik 2 tv's heb, een huistelefoon, en een paar zenders genoemd die voor mij belangrijk zijn".
Daarop zei ik "die zenders die voor jou belangrijk zijn was bij Ziggo een EXTRA pakket, en dat is bij kpn ook het geval". 
Mijn moeder zei dat Oranje TV het belangrijkste is en David zei dat ook deze zender er bij zit. 
Ik zei dat dit niet het geval is, en dat ze daar wel achter komt. 
Nou, als dit niet zo is, dan krijgen ze het hele zooitje weer terug, en ga ik terug naar Ziggo.

1 week eerder komt het pakket met de modem etc aan. Da's mooi dachten we. Mijn moeder maakt de doos open en ik keek mee via de camera. Zit er uiteraard maar 1 kastje voor tv bij en 1 modem en wat kabels.
Daar voelde ik al nattigheid. Ik zei dat ze toch het 06 nummer van David, dan schrijven we hem via whatsapp dat de spullen er zijn. Ik weet dat het zaterdag avond is op het moment van schrijven op whatsapp.
Maar ik dacht dat het geen kwaad kon, en als hij het eerst maandag leest is het ook goed. En David had gezegd dat als het pakket de 19de komt moeten we HEM bellen en niet kpn. (Vond ik raar).
Dus zaterdag een bericht via whatsapp (Blijven grijze haakjes, dus of hij het nu wel of niet gelezen heb, geen idee) en maandag hem bellen.
Mijn moeder heeft David zowel als met whatsapp als gewoon zo op z'n nummer gebeld, maar hij neemt tot de dag van vandaag n iet op en drukt het gesprek weg. 
Ook ik heb hem met mijn whatsapp benaderd, maar hij geeft niet thuis. Dus wat te doen????????
Ik heb vorige week de kpn app op mijn moeders mobiel geinstalled, en om hulp gevraagd. 
De kpn belde mijn moeder binnen 10 minuten terug (vond ik super), en ik kon via de huistelefoon (op luidspreker) meeluisteren hoe mijn moeder haar verhaal deed. Bleek iemand uit een kpn winkel in Rotterdam te zijn??
Die wisten niks van een bestelling en kennen deze David niet. Dat ze niks van een bestelling wisten was achteraf duidelijk, omdat de kpn app met mijn inloggegevens zijn. 
Want deze David is weggeaan, en had niks achtergelaten. Geen stuk papier met wat gegevens. Dus geen naam, geen bestelnummer of wat dan ook.
Dus nadat mijn moeder haar naam en adres doorgaf stond dat blijkbaar wel in de computer. Maar er stond niks over een monteur of iets dergelijks. En een monteur zou volgens die vrouw 99 euro kosten.
Nee, zei mijn moeder. Volgens David kosteloos, zei mijn moeder. De vrouw aan de telefoon zei toen dat het toch in het systeem staat. De monteur kan dinsdag 23 september of anders veel later komen. 
Dinsdag 23 sept kwam mijn moeder eigenlijk niet goed uit, maar ze heeft toch maar ja gezegd.
Gisteren was de monteur dus geweest, en ik heb deze vriendelijke man ook nog even via de telefoon gesproken.
Hij heeft volgens mijn moeder goed gewerkt, en zelfs geholpen met apparaten instellen. Tijdens het gesprek met deze man werd snel duidelijk, dat er maar 1 aansluiting voor tv is, dus geen kastje voor de slaapkamer.
Hij zei dat je dat apart moet aanvragen. Ook werd duidelijk dat er dus GEEN oranje TV in dit basis pakket zit en dat je daarvoor een extra pakket nodig hebt. (Wat ik al eerder aangaf, zucht).
Ook deze man heeft geen papierwerk aan mijn moeder gegeven. Ze heeft nu dus GEEN klantnummer, geen emailadres (Moet je zelf aanmaken met de app zei de monteur).
Ze weet nu niet wat het gaat kosten als er een extra pakket moet komen, en een 2de kastje voor de tv in haar slaapkamer.
Ik vind dit heel erg slecht!!! Ik zei tegen haar dat ze gewoon bij ziggo had moeten blijven, want de kosten gaan nu omhoog en dus heb je nu WEER deze rompslomp vanwege een paar euro.

Wie is deze David met telefoonnummer 06********
En hoe kan het zijn dat zoiets gebeurt. Morgen ga ik haar toch proberen over te halen om kpn af te zeggen en weer bij ziggo terug te gaan.

Doe ik daar goed aan? Wat stellen jullie voor?

En leest kpn zelf ook mee? Wat vinden jullie van de kpn ervan? Dit kan toch niet!!!!!!

Met vriendelijke groet.

Admin: 06 nummer verborgen, deel nooit gegevens openbaar op internet

Beste antwoord door bnh

Welkom ​@Gizmo68!

Heel zuur verhaal, vervelend dat het zo gelopen is als uw verhaal klopt.
U kunt een officiële klacht indienen via de volgende link: Klacht doorgeven | KPN

Verder kost een extra kastje voor op de slaapkamer € 6 per maand. 

Maar als ik uw verhaal zo lees, is het misschien beter om gebruik te maken van de 14 dagen zichttermijn en alles weer bij Ziggo onder te brengen, zoals uw moeder gewend is. Tenzij uw moeder niet terug wil, dan moet alles netjes werkend worden gemaakt.

Die monteur zou inderdaad wel gratis moeten zijn als het aansluiten niet lukt, vermeld dit ook in uw klacht.

18 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • September 24, 2025

Aangifte doen .

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • September 24, 2025

Aangifte doen .

Op welke basis ?

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • September 24, 2025

Oplichting.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • Antwoord
  • September 24, 2025

Welkom ​@Gizmo68!

U kunt een officiële klacht indienen via de volgende link: Klacht doorgeven | KPN

Verder kost een extra kastje voor op de slaapkamer € 6 per maand. 

Maar als ik uw verhaal zo lees, is het misschien beter om gebruik te maken van de 14 dagen zichttermijn en alles weer bij Ziggo onder te brengen, zoals uw moeder gewend is. Tenzij uw moeder niet terug wil, dan moet alles netjes werkend worden gemaakt.

Die monteur zou inderdaad wel gratis moeten zijn als het aansluiten niet lukt, vermeld dit ook in uw klacht.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • September 24, 2025

Oplichting.

Dit valt daar juridisch niet onder, ga het nou niet groter maken dan het is.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 24, 2025

@bnh . De huur van de kastjes is sinds enkele maanden € 6 per maand. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • September 24, 2025

@bnh . De huur van de kastjes is sinds enkele maanden € 6 per maand. 

Bedankt, ik heb de inflatie toegepast in mijn bericht!

• Auteur
  • Topper
  • September 25, 2025

Welkom ​@Gizmo68!

Dank iedereen voor uw antwoord.

Of mijn verhaal klopt? Na vandaag niet meer, spijtig om te zeggen. Mijn moeder had mij niet verteld dat ze op 20 aug haar gmail adres aan David gegeven had. 😡

Had ze dat gelijk aan mij verteld dan had ik in de Gmail inbox gekeken. (Ik moet eerlijk bekennen dat ik haar Gmail adres al jaren niet meer bekeken had) want we zeiden toen dat we die niet meer gingen gebruiken, en alleen haar ziggo en 1 hotmail account zouden gebruiken in de toekomst. Had ze nu dat hotmail account gegeven, was ik direct op de hoogte geweest.

Uiteraard waren er 11 emails van de KPN in haar INbox te vinden vandaag.

De allereerste is met titel “controleer uw bestelling”. Dan had ik meteen kunnen zien dat het maar om 1 tv aansluiting gaat en het basis pakket zonder OranjeTV.

Ik ga wel een klacht schrijven, want de door David beloofde producten zijn er niet. Mijn probleem is dat het zijn woord tegen mijn moeders woord is. Maar aangezien hij niet opneemt en niet op onze whatsapp berichten reageerd, voelt hij waarschijnlijk zelf ala nattigheid. En wie weet bij hoeveel andere (oudere) mensen dit geflikt heeft.

Maar als hij een contract afsluit, moet zijn naam toch vermeld staan in het KPN systeem? Dus KPN kan achterhalen wie bij mijn moeder over de vloer is geweest op 20 augustus. Ik ga via het klachten formulier eisen dat hij contact met ons opneemt

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • September 25, 2025

Ik vrees dat het een wervingsbureau is geweest ​@Gizmo68, KPN medewerkers zullen nooit hun telefoonnummer delen. Ik denk dat een klacht de beste weg is, misschien kan KPN het leed iets verzachten.

• Auteur
  • Topper
  • September 25, 2025

Ik vrees dat het een wervingsbureau is geweest ​@Gizmo68, KPN medewerkers zullen nooit hun telefoonnummer delen. Ik denk dat een klacht de beste weg is, misschien kan KPN het leed iets verzachten.

Is ook mijn vermoeden. De klacht is de deur uit. Ik wacht het wel af. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 26, 2025

Ik zit je verhaal eens door te lezen. Maar je moeder moet voor TV Oranje ook bij Ziggo het extra zenders pakket, tv zenders plus, hebben (gehad). Bij hen ook niet in TV Standaard, hun basispakket. 

Ziggo TV zenders plus: € 9,95

Ze weet nu niet wat het gaat kosten als er een extra pakket moet komen, en een 2de kastje voor de tv in haar slaapkamer.

KPN pluspakket: € 9,99 (gratis met ook mobiel kpn abonnement)

Extra kastje al vermeld. 

• Auteur
  • Topper
  • September 26, 2025

Ik zit je verhaal eens door te lezen. Maar je moeder moet voor TV Oranje ook bij Ziggo het extra zenders pakket, tv zenders plus, hebben (gehad). Bij hen ook niet in TV Standaard, hun basispakket. 

Ziggo TV zenders plus: € 9,95

KPN pluspakket: € 9,99 (gratis met ook mobiel kpn abonnement)

Extra kastje al vermeld. 

Bedankt voor je bericht.

Ja, bij ziggo had ze idd een extra pakket waarin Oranjetv zich bevindt, en had ook volop bellen, en ook een extra mini kastje voor een 2de tv. Voor +/- €97 p.m.

En daar zit het hem nou in. Dit alles, internet, tv, 2de tv, Oranjetv en bellen had ze bij ziggo, en mijn moeder zei dit alles wil ik ook dan bij kpn. Die persoon zei dat het idd zo blijft.

Dus als hij zegt dat het zo blijft, wil ik geen PDF openen waarin staat:

Internet  SuperFiber 1 Gbit/s (Wat moet mijn moeder in godsnaam met 1Gbit) beetje tv kijken en een beetje whatsapp gebruiken met haar kinderen en kleinkinderen. 

TV 1 aansluiting KPN TV+ met TV+ Box (Geen idee wat dit is?) en vaste telefonie.

€38 Euro p.m. en dus geen 2de tv aansluiting en geen Oranjetv

Nu heb ik vanmiddag zelf telefonisch contact gehad met de KPN en die bevestigen dat dit niet zo had mogen gebeuren. Maar kunnen ook niet veel voor mijn moeder doen.

Nu hebben we een paar opties gekregen. En ik heb 1 optie genomen zodat ze nu per direct weer OranjeTV kan kijken. Maar een optie die gegeven werd (wat te doen) na het aflopen van het 2jarige contract, zal ik denk ik wel gaan opvolgen.

Kan er niet teveel over zeggen, want ik wil die persoon die echt bereid was om te helpen (en ik ook dankbaar ben) niet in verlegenheid brengen.

Ik stel voor dat we dit topic kunnen sluiten. Moeders blijft eerst maar 2 jaar bij de KPN.

Prettig weekend.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • September 26, 2025

Hi ​@Gizmo68, wat een zure start voor je moeder bij ons. 😕 Zacht gezegd. Fijn dat er tips zijn gegeven waar jij en je moeder nu wat mee kunnen en super dat je in dit topic al zoveel reacties hebt gekregen. 

Ik hoop dat de verkoper hier op zijn minst wel op is aangesproken. Heeft mijn collega aangegeven dat dit gedaan is? Anders wil ik daar alsnog graag werk van maken. 
Of mocht je hier in de tussentijd via het klachtenformulier bevestiging over hebben gehad, dan neem ik aan dat dit opgepakt is. Ik ben met jullie eens dat dit absoluut geen goede gang van zaken is, helemaal dat hij daarna telefonisch niet te bereiken was. 

Verder, gezien dit een heel nieuw abonnement voor haar is weet ik ook niet of ze op de hoogte is van alle opties die we hebben. We hebben bijvoorbeeld KPN Voor Jou, waarin je als klant elke maand wat gratis extra's krijgt. 
Hier bijvoorbeeld de extraatjes in september: KPN Voor Jou: extraatjes in september 2025 | KPN Community. Misschien zit daar voor haar iets tussen wat ze kan waarderen.

Ik hoop dat je moeder kan wennen aan haar diensten bij KPN en dat ze, ondanks de stroeve start, toch veel plezier heeft van haar abonnement.
Mochten jij of je moeder in de toekomst ooit eens vragen hebben over het abonnement, maak hier gerust weer een topic aan! 

• Auteur
  • Topper
  • September 26, 2025

Hi ​@Gizmo68, wat een zure start voor je moeder bij ons. 😕 Zacht gezegd. Fijn dat er tips zijn gegeven waar jij en je moeder nu wat mee kunnen en super dat je in dit topic al zoveel reacties hebt gekregen. 

Ik hoop dat de verkoper hier op zijn minst wel op is aangesproken. Heeft mijn collega aangegeven dat dit gedaan is? Anders wil ik daar alsnog graag werk van maken. 
Of mocht je hier in de tussentijd via het klachtenformulier bevestiging over hebben gehad, dan neem ik aan dat dit opgepakt is. Ik ben met jullie eens dat dit absoluut geen goede gang van zaken is, helemaal dat hij daarna telefonisch niet te bereiken was. 

De persoon van KPN van vanmiddag zei dat ze er een notitie van maakt. Het woord feedback heeft ze gebruikt. Dus naar mijn gevoel zal er niks gebeuren, en kan deze persoon gewoon verder gaan met zijn praktijken. Het is de keuze van mijn moeder om bij KPN te blijven. Maar goed. 

Verder, gezien dit een heel nieuw abonnement voor haar is weet ik ook niet of ze op de hoogte is van alle opties die we hebben. We hebben bijvoorbeeld KPN Voor Jou, waarin je als klant elke maand wat gratis extra's krijgt. 
Hier bijvoorbeeld de extraatjes in september: KPN Voor Jou: extraatjes in september 2025 | KPN Community. Misschien zit daar voor haar iets tussen wat ze kan waarderen.

Nee, daarvan weten we niets. Dat heeft niemand aangeboden. Maar ze heeft geen PC o.i.d dus kan ze de link die je gaf ook niet bekijken. Vandaar dat mijn moeder neverthenooitniet 1Gbit nodig heeft. Maar ze heeft vanmiddag besloten dat ze dit 2 jarige contract tussen haar en de KPN respecteert.

David heeft fouten gemaakt, maar ze vindt dat ook zijzelf fouten gemaakt heeft. Zie ik zelf niet zo, want ik zie het zo dat een gozer een oud vrouwtje een oor heeft aangenaaid. Maar mijn moeder wil het hier bij laten en na 2 jaar….. Wie weet wat ze doet.

Dus ik hou erover op.

Ik hoorde ook van anderen (onder andere van iemand van de KPN onder nummer 0800-0402) dat er iets met netflix is. Het is mij niet duidelijk wat het dan is met netflix. 

Maar omdat ze toch geen netflix kijkt met haar 76 jaar, ga ik mij er ook niet in verdiepen.

Ik hoop dat je moeder kan wennen aan haar diensten bij KPN en dat ze, ondanks de stroeve start, toch veel plezier heeft van haar abonnement.
Mochten jij of je moeder in de toekomst ooit eens vragen hebben over het abonnement, maak hier gerust weer een topic aan! 

Wennen doet een mens snel. En als er iets is benader ik de KPN op de bekende manier.

Bedank voor je bericht. Prettig weekend.

Ik weet niet of dit topic gesloten kan worden? We kijken naar de toekomst. Ik heb verders niks meer toe te voegen.

• Auteur
  • Topper
  • September 27, 2025

Waar ik mij het meest over irriteer is dat ze een 1Gbit abonnement heeft, en de monteur heeft (nadat hij klaar was met installeren) de “snelheid” gemeten. Met kabel en draadloos is de “snelheid” 400Mbit.

Is ook geen wonder als de glaskabel in de gang/meterkast binnenkomt en het signaal daarna door een betonnen muur moet. 

Het werk van de monteur was voor mijn moeder tippietoppie.

Maar 1 minpuntje - hij had de stekker van de deurbel eruit getrokken, en niet terug in het stopcontact geduwd, omdat door de veranderingen de kabel van de deurbel te kort was. Mijn zoon heeft het nu even met een tijdelijke oplossing verholpen. 10 Okt ga ik weer naar mijn moeder, en dan bekijk ik dat alles maar eens persoonlijk. Is dan wel een paar dagen na de deadline, maar dat is dan zo. 

• September 27, 2025

Je kunt de snelheid van het abonnement eenvoudig terug zetten naar 100 of 200 mbit. Dat moet je niet doen tijdens de kortingsperiode. Maar aan het einde van de kortingsperiode. Want dan pas moet er flink extra betaald worden voor die 1000 mbit. Tijdens de kortingsperiode maakt het niks uit. Probleem is alleen dat het eenvoudig vergeten word. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • September 27, 2025

Ik snap je gevoel wat de verkoper betreft ​@Gizmo68. Mocht je het fijn vinden als ik dit alsnog aankaart bij de afdeling die over de deurverkopers gaat, wil je dan je communityprofiel nog aanvullen met de adresgegevens van je moeder en het 06-nummer van de verkoper? Dan kan ik dit doorgeven. Ook al heeft mijn collega dit al doorgegeven, extra signaal kan wat mij betreft geen kwaad. 

Mocht je het hier liever bij laten zoals je aangeeft, dan is dit natuurlijk ook prima. Snap ik ook volledig!

Ik ken inderdaad weinig mensen rond die leeftijd die 1 Gbit/s nodig hebben, maar wat Marlon aangeeft klopt. Wacht de kortingsperiode af en zet het abonnement daarna in snelheid omlaag. Dan heeft ze niet meer dan ze nodig heeft en betaalt ze ook niet meer dan nodig is. 
Dat van de deurbel is inderdaad niet handig. 😅 Best een cruciaal iets om werkend te moeten hebben. Hopelijk is er een makkelijke permanente oplossing te vinden. 

Het topic kan op slot, mocht je dit graag willen, geef het dan gerust aan. 
Mocht je bij je moeder langs zijn geweest en nog vragen hebben, laat het dan gerust weten! Je kunt dan een nieuw topic aanmaken of mij een privébericht sturen als je dit topic dan weer geopend wilt hebben. Dan kan ik hem weer openen en kunnen we hier verder praten. 

• Auteur
  • Topper
  • September 27, 2025

Je kunt de snelheid van het abonnement eenvoudig terug zetten naar 100 of 200 mbit. Dat moet je niet doen tijdens de kortingsperiode. Maar aan het einde van de kortingsperiode. Want dan pas moet er flink extra betaald worden voor die 1000 mbit. Tijdens de kortingsperiode maakt het niks uit. Probleem is alleen dat het eenvoudig vergeten word. 

Als we dat doen volgend jaar, ben ik benieuwd wat voor snelheid na het beton overblijft. Maar je idee bevalt me. Ik hou het in mijn achterhoofd.

Dank je voor je bericht.