Skip to main content

Regelmatig lees ik dat glasvezel energie zuiniger in vergelijking het vDSL. Maar hoeveel het nu precies scheelt heb ik nog niet kunnen vinden.

Weet iemand dit? En dan liefst een getal in de vorm van besparing per aansluiting, maar al het andere is ook welkom.

 

@Wim27 Bij glasvezel heb je een extra glasvezel-kastje nodig (indien je geen eigen glasvezel-modem gebruik). Dus de extra stroomkosten laat makkelijk berekenen. Bij Nokia-Ont is gebruik per jaar maximaal 68kwh


Dan is mijn vraag onduidelijk. Een glasvezel centrale zou minder stroom gebruiken dan een xDSL centrale. Hoe veel minder was mijn vraag.


Geen hard antwoord maar richting:

Het kost minimaal 88% minder energie om signaal over een 10GBE glasvezel te versturen dan over 10GBE koper.

Omdat er in een router veel meer nodig is dan alleen lichtflitsjes te versturen, is de praktijk uiteraard niet 88% winst. 

Een typische 16poorts SPF+ 10GBE switch gebruikt maximaal 33 watt, een 16poorts hybride 10GBE switch zit ruim op het dubbele. Ik heb geen harde getallen.

Richting is:  Als alles tot aan de clients op glas zou zitten zal je ruim meer dan 50% elektriciteit besparen.

Omdat veel routers/switches hybride zijn (zoals KPN met 5/10GBE, en een glaspoort), waar licht wordt omgezet naar elektrisch signaal zul je bij een gemengd netwerk dus waarschijnlijk ruim minder dan 50% electra besparen.

Je kunt evt wat verbruiksdata ophalen door apparatuur datasheets te bekijken.


@Wim27 Ik heb gevonden, ongeveer 70 MWh per een centrale

https://www.overons.kpn/nieuws/kpn-verruilt-telefooncentrales-voor-straatkasten/

Energiebesparing van 500 huishoudens
Dankzij de glasvezelstraatkasten en PoP-stations wordt een enorme winst geboekt op het stroomverbruik. KPN bespaart op deze twintig plekken circa 1.400 MWh per jaar aan stroom wat overeen komt met het jaarlijks stroomverbruik van zo’n 500 huishoudens.


Dank jullie.

Ik hoop wel dat er uit historisch besef iets bewaard blijft van deze oude centrales.

Pots > ISDN > ADSL icm ISDN > VDSL > Glasvezel.

Vele bytes zijn er de afgelopen 25-30 in en uit mijn huisgegaan. Met steeds toenemende snelheid.


@Wim27 Bij glasvezel heb je een extra glasvezel-kastje nodig (indien je geen eigen glasvezel-modem gebruik). Dus de extra stroomkosten laat makkelijk berekenen. Bij Nokia-Ont is gebruik per jaar maximaal 68kwh

??

Bij glasvezel heb je een glasvezel modem.

Vanaf dat modem ga je naar de Experiabox, Box12 of Fritzbox.

 

Het energievebruik (volksmond stroom), is erg laag. (gelukkig)

 

En 68 Kwh per jaar is best veel.

Dat betekend dat hij 8 watt aan vermogen verbruikt en dat kan ik mij niet voorstellen. 


@joop2011 Nokia ONT XS-010X-Q Datasheet

Power requirements

  • 12 VDC /1A 
  • Power consumption: <8.6 W

 


@joop2011 Nokia ONT XS-010X-Q Datasheet

Power requirements

  • 12 VDC /1A 
  • Power consumption: <8.6 W

 

 

Is dat het glasvezelmodem of de KPN modem router (Experiabox of Box12)?


@joop2011 Dat is het glasvezelmodem Nokia van me, de Genexis-modem heeft ongeveer hetzelfde verbruik

Voor box 12 is op de sticker 12v/2.5A dus maximaal 30W maar dat lijkt me overdreven. Ik zal een stroommeter aansluiten en beide reel verbruik kijken


Het stroomverbruik bij de abonnee is bij glasvezel juist hoger dan bij koper. Bij koper heb je alleen een Experiabox oid waarop de passieve DSL-kabel wordt aangesloten. Bij glasvezel heb ook nog het actieve glasvezel "modem" tussen de glasvezel en de Experiabox, en die verbruikt ook stroom. De besparing in de wijkcentrale wordt dus (gedeeltelijk?) teniet gedaan door het extra verbruik bij iedere huisaansluiting. Hoeveel dat is weet ik niet. 


De tekst op de voedingsadaptor is wat hij maximaal kan leveren.

Gelukkig verbruikt de experiabox of Box12 veel minder. Ik denk ongeveer 6 watt (misschien minder). 

Ik heb de Experiabox V10 en die verbruikt 5,6 watt vermogen (volksmond stroom).

 

@Henk2304

Bedankt voor je aanvulling.

Maar zoveel zal het glasvezel modem niet verbruiken denk ik.

Ik kan mijn verbruik via SlimmemeterPortal.nl bijhouden en sluimerverbruik valt gelukkig mee. 😉


Per gebruiker zal het idd wil meevallen, maar als er zeg 10.000 gebruikers op zo'n PoP/glasvezelstraatkast zijn aangesloten levert dat in totaal toch een bepaald energieverbruik op dat welliswaar niet meer centraal (door kpn) verbruikt wordt maar wel door elektriciteitscentrales (of zonnepanelen) geleverd moet worden. En dan kan kpn mooi weer spelen met lagere verbruikscijfers maar schieten we er met z'n allen per saldo wellicht toch niet zoveel (?) mee op. Een kwestie van het probleem (energiegebruik) verleggen. 


@joop2011 Bij wifi aan en bijna geen activiteit verbruikt Box 12b 7W en Glasvezelkastje Nokia ook 7W

Verbruik van router Box 12b
Verbruik van Glasvezelkastje Nokia + Experia 12b

 


@TDN, dank je.

Alleen heb ik de Experiabox V10 en Glasvezelmodem heb ik het merk Genexis (met zwarte modem).


Volgens het datablad van Nokia is het verbruik van het zwarte overgangskastje van glasvezel naar koper gemiddeld 15 Watt. Dat komt neer op €50,- extra energieverbruik per jaar. Laat die glasvezel maar zitten kpn, ik blijf bij adsl! Of lever gelijk een up-to-date modem met een eigen glasvezelaansluiting en een glasvezel patch-kabeltje...