Skip to main content
Vraag

Vervanging FTU/NTU/Mediaconverter nodig?

• March 5, 2025
  • 10 reacties
  • 128 keer bekeken

Goedemiddag,

Aankomende vrijdag krijg ik glasvezel van KPN. Nu zie ik dat er bij ons een converter tussen zit. Waarschijnlijk door Odido omdat ik op dit moment bij hun een glasvezel abonnement afneem.

Huidige aansluiting 1

Huidige aansluiting 2

Huidige aansluiting 3

Aan paar dingen zijn mij nog niet duidelijk;

1. Moet dit worden vervangen door de apparatuur van KPN? Ik heb namelijk wel een glasvezel kastje(?) bij mijn toegezonden apparatuur maar ik zie dat ik deze op dit moment niet kan aansluiten door mijn huidige installatie.
  2. Komt er standaard een monteur? Zo ja; wordt er daarvoor nog contact met mij opgenomen? Zo nee; hoe zou ik dit kunnen regelen als punt 1 van toepassing is?

Als jullie contactgegevens nodig zijn dan hoor ik het wel!

Alvast bedankt!

Mvg,

Edwin

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

10 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 5, 2025

Beste ​@Dwine aansluiting 2 is van KPN voor glasvezel.

Het kan zijn dat je een DHZ-pakket krijgt met instructies om aan te sluiten en anders kun je om een gratis installatiemonteur vragen als je denkt dat je het niet kunt of geen DHZ-pakket ontvangen hebt.

KPN is te bereiken via 0800 0402 onder kantoortijd voor dit soort vragen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 5, 2025

Beste ​@Dwine aansluiting 2 is van KPN voor glasvezel.

Het kan zijn dat je een DHZ-pakket krijgt met instructies om aan te sluiten en anders kun je om een gratis installatiemonteur vragen als je denkt dat je het niet kunt of geen DHZ-pakket ontvangen hebt.

KPN is te bereiken via 0800 0402 onder kantoortijd voor dit soort vragen.

Bedankt voor je reactie! Tot nu toe is het alleen mogelijk voor mij om een betaalde monteur te vragen als ik het keuzemenu volg. Ik zal morgen wel even het telefoonnummer bellen.

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • March 5, 2025

Hi ​@Dwine, misschien is de bovenstaande video handig. Het glasvezelkastje moet inderdaad worden vervangen. In de video wordt uitgelegd hoe je dit doet. Je kunt dit vrijdag uitvoeren zodra je een SMS ontvangt dat de verbinding gereed is. Mocht je er niet uitkomen, dan helpen we je hier natuurlijk graag verder.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • March 5, 2025

@Dwine 

deze aansluiting is vrij simpel zelf aan te sluiten. in het installatiepakket zit een nieuwe NT/ONT. deze komt in de plaats van het oranje afdek kapje. deze kun je eraf halen door aan de bovenkant het ontgrendel lipje in te drukken en tegelijktijdig het oranje kapje naar boven schuiven.

CC ​@JanD 

een installatiemonteur kun je pas om vragen nadat de installatiedatum is verstreken. dus altijd een dag later dan de installatie dag kun je vragen om een gratis installatiegarantie monteur.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 5, 2025

@Dwine 

deze aansluiting is vrij simpel zelf aan te sluiten. in het installatiepakket zit een nieuwe NT/ONT. deze komt in de plaats van het oranje afdek kapje. deze kun je eraf halen door aan de bovenkant het ontgrendel lipje in te drukken en tegelijktijdig het oranje kapje naar boven schuiven.

Bedankt voor je reactie! Ik neem aan dat ik dan de converter (foto 3) ook niet meer nodig ben? We gaan het mee maken vrijdag… 😅

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 5, 2025

@DaveA ik heb je filmpje bekeken maar het kastje wat ik heb ziet er wel anders uit, ondanks de oranje kap.

Als ik de oranje kap er af haal zie ik onderstaande. Waar moet ik heen met aangesloten kabel? Deze gaat nu naar de converter zoals te zien op foto 3.

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • March 5, 2025

Hi ​@Dwine, je hebt nu eigenlijk alleen de voorkant van de kap verwijderd, waardoor het er anders uitziet. Als je boven het lipje indrukt, kun je ook de achterkant losschuiven. Let op: je internet zal dan uitvallen. De aansluiting aanpassen heeft pas vrijdag zin. Vanaf dat moment heb je de gele kabel en de grijze converter niet meer nodig, omdat deze al zijn ingebouwd in de zwarte of witte NT die je hebt ontvangen in het aansluitpakket van KPN.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 5, 2025

Hi ​@Dwine, je hebt nu eigenlijk alleen de voorkant van de kap verwijderd, waardoor het er anders uitziet. Als je boven het lipje indrukt, kun je ook de achterkant losschuiven. Let op: je internet zal dan uitvallen. De aansluiting aanpassen heeft pas vrijdag zin. Vanaf dat moment heb je de gele kabel en de grijze converter niet meer nodig, omdat deze al zijn ingebouwd in de zwarte of witte NT die je hebt ontvangen in het aansluitpakket van KPN.

Oké duidelijk, ik zie het nu.

@Allen die hebben gereageerd: Bedankt voor de hulp tot nu toe! Ik zal vrijdag aan de slag 😃

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • March 5, 2025

Graag gedaan, succes! 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Goedemorgen ​@Dwine welkom bij KPN. Erg mooi om te zien dat onze Community zo met je mee denkt. Succes bij het aansluiten vandaag en ik hoor graag hoe het aansluitproces is verlopen. 

Post gerust een bericht als je bij bepaalde zaken nog hulp nodig hebt.

We helpen graag zoals je merkt :-)