Skip to main content

Hoe komt het dat het glasvezel internet WiFi van KPN 's ochtends een downloadsnelheid heeft van 200 Mbit/s en dat dit in de avond vertraagt naar onder de 100Mbit/s?

Deze metingen zijn gedaan met de Speedtest, waarbij de TV uitstond, er niet gestreamd werd en gemeten direct bij de Experiabox.

Dit fenomeen is sinds een aantal weken het geval. 

Goedemiddag @hvkrevel en welkom hier op het KPN Forum :)

 

De snelheden van de Wi-Fi zullen helaas altijd fluctueren. Dat komt omdat je niet de enige in je omgeving bent met een eigen Wi-Fi netwerk. Dat het in de avond vertraagt, heeft er waarschijnlijk mee te maken dat er op dat tijdstip meer gebruik wordt gemaakt van de Wi-Fi. Je kunt de Wi-Fi hier in Nederland op 11 verschillende kanalen/frequenties instellen; elk ander Wi-Fi netwerk in je omgeving maakt gebruik van 1 van deze 11 beschikbare kanalen. Des te meer mensen in je omgeving gebruik gaan maken van draadloos internet, hoe drukker het wordt. Dat heeft jammer genoeg invloed op de snelheid. Voor Wi-Fi hanteren we qua snelheid een ondergrens van 20 Mbit/s. Wat voor snelheid haal je precies in de avond?


Goedemiddag JanZ,

 

in de avond halen we een snelheid van rond de 80 Mbit/s op een afstand van 1 m van de Experia box.

Wat we ook merken is dat onze smart-TV, met een kabel aan de Experia box, ook zo nu en dan moeite heeft om scherp beeld te produceren. Ook het kijken van Netflix o.i.d. heeft hier last van.

We hebben een glasvezel verbinding, waarbij we een abonnement hebben voor 200Mbit/s download en 50Mbit/s upload. 

Overdag, wanneer alles uitstaat en er dus geen gebruik wordt gemaakt van de WiFi meet ik met Speedtest 200Mbit/s op 1 m van de Experiabox.

In de avond zakt dit in naar onder de 100Mbit/s, als alles uitstaat, op 1 m van de Experiabox.

Ik kan het volgen dat als binnenshuis meerdere apparaten van 1 WiFi point gebruikmaken dat de snelheid vertraagt. Maar bovenstaande fenomeen kan ik ook met jouw uitleg niet helemaal volgen.


80 Mbit/s is voor draadloos internet echt een uitstekende snelheid, ongeacht de afstand tot je Experia Box. Sowieso ga je snelheid inleveren zodra je draadloos gaat werken omdat het signaal zich door de lucht moet verplaatsen. Wat ik bedoelde te zeggen; je geeft aan dat je vooral in de avond merkt dat de snelheid lager wordt en dat is op zich prima te verklaren. Mensen zijn klaar met werken of komen dan thuis en dan zal er in je omgeving meer gebruik worden gemaakt van Wi-Fi. Dat heeft invloed op de snelheid die jij dan gaat halen. Dat hangt samen met de beschikbare kanalen voor Wi-Fi; hoe drukker deze belast worden, des te minder snelheid zal er overblijven. Iemand die bij wijs van spreken in een hutje op de hei woont, zal betere Wi-Fi hebben dan iemand die in een wat drukker gebied woont. 

 

De snelheden die je bij je abonnement hebt (200 Mbit/s) ga je draadloos in principe nooit halen. In ideale omstandigheden kan het wel hoor maar in de praktijk ga je (door meerdere reden) altijd snelheid verliezen wanneer je draadloos gaat werken. De snelheden waar je voor betaalt, hebben dan ook geen betrekking op de snelheid die je met de Wi-Fi haalt maar wat er aan snelheid binnenkomt op je Experia Box, oftewel de bekabelde verbinding. Maar dan nog zou je met een snelheid van bijvoorbeeld 80 Mbit/s alles moeten kunnen doen!


En niet alleen de wifi van anderen die de snelheid kunnen beinvloeden, maar de ledlampen, magnetron, ovens, afzuigkappen, TV’s  en alles wat maar stroom verbruikt kan van invloed zijn op de snelheid, en dit kan tot een paar 100 meter rond je woning zijn, ik merk een verminderde snelheid als de lantaarnpalen aangaan in de wijk.

 


Bedankt voor de toevoeging @Doornekamp33 :)


Hoi @hvkrevel , ik heb niks meer van je vernomen maar hoop dat je iets hebt gehad aan de informatie die hier is gedeeld! Mocht je nog verdere of aanvullende vragen hebben dan horen we dat natuurlijk graag :)


Reageer