Skip to main content

Goedemiddag allen, hier in afwachting van het activeren van de snel internet lijn (heb hier een experiabox v10a geleverd gekregen met 4g modem waar externe antenne op kan volgens de aansluitkaart: https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/internet/buitengebied/)

ben benieuwd naar de performance, schrik toch wel een beetje van de reakties dat UTP verkeer niet via het 4G modem zou gaan; dus VPN met transport mode ESP zou ook geen gebruik maken van het 4G modem….

wordt niet zo duidelijk op website van KPN vermeld.

als je van een Fritz!box dsl router naar een experia box gaat lijk je toch behoorlijk terug te gaan qua functionaliteiten …

Hoop dat de winst in snelheid opweegt tegen de nadelen…

Als je zoekt op internet is er heel weinig bekent over de gebruikte technieken (tenminste ik kan het niet vinden) . 

 

*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor vraag aangemaakt

 

Hoi Oebele, welkom op het forum! Zolang je mobiele bereik goed is, verwacht ik geen problemen met de performance an sich.  Er staat wat algemene info over mogelijkheden en hoe het werkt in het topic waar je eerst reageerde (zie de admin edit in je startbericht). Het 4G modem werkt met multipath TCP en ondersteunt op dit moment nog geen UDP verkeer. Dat wil zeggen dat zolang jij je VPN instelt voor TCP, het 4G modem zal bijspringen. Met UDP zal alleen de snelheid van je vaste lijn gebruikt worden.


De eerste ervaringen zijn positief als het gaat om performance winst buiten de vpn om. Dat merk je echt heel duidelijk. (van 6 Mbit naar zo ongeveer 58 Mbit download)

helaas kan ik de VPN zelf niet instellen voor TCP, is bedrijfsmatig geconfigureerd dus op de werk computer merk ik eigenlijk geen verschil. Ik hoop dat uiteindelijk UDP toch ook via het 4G modem kan gaan.

een groot nadeel vind ik wel de experiabox tov de fritz!box (je kunt bv niet meer zien hoe je internet lijn wordt belast door welk apparaat; geen dect meer; enkel 192.168.2.x ; en zo zijn er nog een paar)

voelt alsof je geen controle over het apparaat hebt…

Overigens voortreffelijk geholpen door de monteur die toch even onsite moest komen om juist aan te sluiten.

Groeten, Oebele


UDP ondersteuning staat op de planning. Initieel al voor afgelopen jaar maar dat is niet gelukt. Hopelijk dit jaar wel, een specifiekere prognose kan ik op dit moment niet geven. Ik kan me verder voorstellen, als je een FRITZ!Box gewend bent, dat een Experia Box dan functies mist. Ook daar is op dit moment helaas niets aan te doen.Â