Ik zag al eerder een dergelijke vraag langskomen maar die beantwoordde mijn vraag niet helemaal.
Bij mijn zoon is op 12 juli de overstap van Ziggo naar KPN koper Internet gepland met de kanttekening dat daarna naar glasfiber Internet wordt overgegaan. Mijn zoon heeft aan mij gevraagd om e.e.a. voor hem te regelen en te begeleiden.
Op het adres van mijn zoon wordt tussen einde dit jaar en begin volgend jaar glasvezel aangelegd.
De door Glaspoort getrokken groene kabel steekt al buiten bij de gevel uit en zal dus voor einde van dit jaar naar binnen worden gevoerd.
Even de situatie uitleggen….
De meterkast ligt aan de buitenkant naast de voordeur waar dus ook de groene kabel uitsteekt.
In de meterkast zit geen 220V WCD en ook geen ISRA punt.
In de woonkamer zit een AOP van Ziggo waarop de Ziggo modem / router is aangesloten. Waarschijnlijk is deze AOP ook het ISRA punt maar dat is maar een gok omdat ik nergens anders een ISRA kon vinden.
In eerste instantie had ik het idee om de FTUÂ in de meterkast te laten plaatsen maar daar zit immers geen 220V aansluiting en voor zover ik het kan beoordelen ook geen loze buis om een kabel naar de modem / router in de woonkamer te trekken.
Een andere optie is om de FTU alvast in de woonkamer te plaatsen maar dan zit je in de woonkamer niet alleen met een knipperende modem / router maar ook nog met een nogal vel knipperende FTU.
Om de keuze, als mijn zoon die al krijgt, wat gemakkelijker te maken hierbij de volgende vragen.
- Wie brengt de groene kabel naar binnen, KPN Netwerk?
- Als wij besluiten om de FTU in de woonkamer te plaatsen, wie betaalt de kosten voor het trekken van de groene kabel door de kruipruimte naar de woonkamer.
- Stel wij besluiten om de FTU in de meterkast te laten plaatsen, wie betaald de aanleg van de daar benodigde 220V WCD en het trekken van de kabel van de meterkast via de kruipruimte naar de  woonkamer?
- Of heb je hierin feitelijk geen keuzes?