Skip to main content

Ik heb sinds ruim 2 weken het “plezier” van en nieuwe glasvezelkabel-verbinding aangevuld met de KPN Box 12: Supersnel internet. Mooi niet dus..

Daarvoor had ik een “bekabelde” verbinding via de oude vaste telefoonaansluiting, op zolder, ondersteund met een “oude” Netgear-router en dar netwerk had een bereik over het hele huis tot diep in onze tuin. (15 meter). Via dat wireless netwerk konden mij vrouw (laptop) en ik (desktop) internet gebruiken, ook mijn kinderen Netflixen, televergaderen noem maar op  en ook printen  op de aangesloten printer op zolder.

De nieuwe KPN Box 12 moest echter aangesloten op de glasvezelkabel waar die het huis binnenkomt, dus op de begane grond (wij hebben geen huis waar bekabelde ethernetverbindingen door het hele huis lopen). Na aansluiting wel op de begane grond dus mijn vrouw kon met haar laptop verder,, geen bereik op de zolder. terwijl de Wlan Asus kaart wel de signalen oppikt van ongeveer de hele buurt.

Gelukkig had ik nog mijn oude “bedrade” (telefoonlijn) netwerk  netwerk ter beschikking. Geen verbetering maar ook geen verslechtering.

Maar ….. 2 weken na aansluiting van mijn glasvezel-aansluiting meen de KPN dat het wel tijd genoeg geweest om je glasvezelaansluiting aan de praat te krijgen en sloot de oude vaste telefoonaansluiting incl. mijn internet af., zonder dat daarvoor in alle jubelmailtjes die van van KPN tussentijds had gekregen over het “prachtige nieuwe supersnelle internet”  melding van was gemaakt.

Daar zat ik dan, zonder vaste telefoon en vooral zonder email en internet wat ik voor mijn werk dagelijks zeer intensief gebruik. Na 2 dagen van alles proberen (systeem resetten, netwerkinstellingen aanpassen, WLAN-kaart opnieuw installeren etcetcetc. maar gebeld met de helpdesk. Daarbij werd gemeld dat het gesprek werd opgenomen voor trainingsdoeleinden. Nou ik hoop dat jullie als KPN dat gesprek gaan gebruiken als trainingsdoeleinden, want het gesprek verliep dramatisch. Keer op keer werd mij verteld dat ik op de KPN-website allerlei tips kon vinden terwijl is nou juist geen internet meer had,  tot 3x keer toe en i herhaalde dat ik een persoon/ installateur aan nodig had om het probleem om te lossen, want dat stond zo mooi vermeld in de folder die we allemaal thuis hadden gekregen,. Tot lot vertelde hij dat het dan aan mijn computer zou liggen (terwijl mijjn WLAN mmerdere netwerken in e buurt wek kon detecteren). Wat een gotspe.

Aan het einde werd ik echt boos omdat er niet op mijn vraag gereageerd werd waarop de medewerker het tijd vond om het gesprek maar te beëindigen.

Dat lijkt mij onderhand nou typisch KPN. Op veel topics op deze site over de slechte Wifi-kwaliteit van de KPN-box(oa. die van Klaas50) munten de moderatoren van KPN er in uit om om de hete brei heen te draaien (de KPN-Box 12 is gewoon een slecht product, waarschijnlijk ontwikkeld in een of ander lage-loon-land)  en niet in te gaan op de vragen van de eindgebruiker. Klaas had iemand nodig om naast hem te zitten en het probleem op te lossen want dat was hem en mij in de toegestuurde info belooft.

Erken nou eens KPN dat de KPN-12 box niet voldoet aan de torenhoge verwachtingen die jullie roeptoeterend hebben rondgebazuind  over jullie overstap naar een supersnel ideaal internet. Jullie eigem topiclijst staat er inmiddels vol van.

Uiteindelijk  heb ik "Student aan huis” er bij moeten halen die van alles geprobeerd heeft en er ook niet uitkwam. Uiteindelijk de oude Experiabox er tussen geplaatst die wel leidde tot ontvangst  op zolder, zij het zeer instabiel (valt in drukke tijden (19.00-23.00) zeer regelmatig uit. 

Probleem is nu dat mijn vrouw nu niet meer rechtstreeks kan printen kan printen maar dat zal jullie waarschijnlijk een rotzorg zijn..

Les voor KPN: gedraag je niet als monopolist maar als dienstverlener. Help mensen niet met goedkope "salestalk”  maar met echte fysieke ondersteuning.  

 

 

Wel jammer dat je zo veel aannames maakt. Qua instellingen ben ik zelf echt wel fan van de V10. Maar de WiFi van de box 12 is wel echt kei sterk en ben daar dik tevreden over.
Heb ontzettend vaak in huizen dat een V12 het gehele huis en tuin dekt. Misschien toch na gaan op welk kanaal die staat en of er misschien verstoorders in de buurt zijn? Verder hoeft het modem niet in de buurt van de glasvezelaansluiting te zitten maar moet er wel een kabel heen lopen. 
Succes met het probleem, en probeer anders de wifimanager eens.  


Koop een extender. Voor 5 tientjes ben je misschien van al je klachten af. Veel extenders kunnen ook 1 bedraad apparaat ondersteunen.

 

Locatie is zeer belangrijk voor wifi. Ik kan me goed voorstellen dat de meterkast of de zolder grote verschillen oplevert.


Er loopt dus een telefoonlijn naar boven toe. Kunt u die niet vervangen door een utp-kabel? Dan kunt u de KPN Box (of oude Experiabox) weer boven neer zetten. Precies zoals het was.


En als je die Netgear-router op de v10 of Box12 aansluit. Werkt dat dan niet?

Wifi op modem uit, en alleen die van de Netgear gebruiken. Komt op hetzelfde neer dan toch?

 

Dat er geen utp kabels door je huis lopen kun je KPN niet aanrekenen. Dat is je eigen verantwoordelijkheid. KPN legt ze evt wel aan, tegen betaling.

Als die aanwezig zijn kun je het modem makkelijk verplaatsen als je dat wilt, want die hoeft niet dichtbij de glasvezelaansluiting, of je netwerk uitbreiden mbv Superwifi’s. Die Superwifi’s werken overigens ook draadloos.

 

Als je hulp nodig hebt met dit alles, kun je altijd een servicemonteur bestellen.