Skip to main content

Hi, hier ook problemen na de software update van mijn modem. Eerder werkte alles prima, na de update waardeloze WiFi. KPN gebeld, herstart, reset, niets helpt. Uiteindelijk voorstel om de modem in de winkel om te ruilen voor een die de update nog niet gehad heeft, maar het is dan wel een kwestie van tijd tot daar dan ook de update op wordt gedaan. Hoe is dat dan een oplossing??? KPN geeft aan dat de modems door een ander beheert worden en zij er zelf niets mee kunnen. 
voorlopig heb ik thuis ontzettend slecht internet. WiFi manager geprobeerd maar dat duurt erg lang (gaat nl over dezelfde WiFi) en haalt niks uit. Een monteur kan geregeld worden voor €70,-. Erg veel geld aangezien ik al maandelijks betaal voor iets wat ik niet krijg. Ik ben altijd een tevreden klant geweest. KPN stelt mij erg teleur hierin. 

 

Admin: Afgesplitst en eigen topic aangemaakt

Hi @Jil2802 en welkom op het forum! 

Als de wifi zo enorm verslechterd is na de update dan is de Wifi Manager ook het eerste wat ik zou adviseren. Je geeft aan dat dit lang duurt. Als je hem opstart op een plek waar de wifi op zijn beste is, gaat het dan sneller?
Daarna kun je voor de snelheidsmetingen altijd nog naar de plekken toelopen waar de wifi niet zo best werkt.

Mocht dat niet werken of helpen, neem dan ons topic met tips voor het oplossen van trage en wegvallende wifi. Wellicht is het met één van de tips daar ook al opgelost. 🙂

Zo niet, laat het hier dan weten! Ook hoor ik dan graag of de wifi overal in huis slecht werkt en op alle apparaten en wat je al geprobeerd hebt om het op te lossen. 
Dan kijk ik met je mee!


Ik heb 2x telefonisch contact gehad met KPN waarbij modem reset en herstart is uitgevoerd. Ook instellingen zijn nagelopen. WiFi manager heel vaak doorlopen. Geeft de ene keer aan dat snelheid tot modem te traag is en loopt dan of vast of zegt ineens dat het ok, in het andere geval kan ik gaan ‘verbeteren’. Bij de speed test had ik 60 Mbps en na verbetering 20 Mbps en dat is nu ook nog steeds het geval. Het zou 100 Mbps moeten zijn!

Zelf heb ik nu kanalen handmatig ingesteld, leek wat verbetering te geven (maar blijkbaar niet in snelheid wat ik nu meet). 
Dit is heel duidelijk gekomen sinds de software-update (had melding ontvangen wanneer de update gedaan werd). Software terugzetten of nieuwe software update (daar wacht ik nu op) lijkt mij beste oplossing.

De WiFi is zo slecht, op alle apparaten, dat dit thuis voor problemen zorgt met bv werk en school. Mijn TV heb ik inmiddels bedraad (was voor update niet nodig) maar dit gaat helaas niet voor alle apparatuur. 


Hallo @Jil2802 ,

Bij veel meer klanten is de WiFi achteruit gegaan na de switch van een ouder modem naar de Box 12. 
 

Nu is de situatie bij iedereen anders afhankelijk van jouw huis en mogelijk de omgeving. (Buren?)

Ik heb het bij mij thuis opgelost door het plaatsen van twee SuperWifi-punten. Kwam dat bij jou niet als advies in de WiFimanager? 

 


Hoi ‘Noordzee’,

Bij mij was de WiFi met de Box12 altijd prima. Recent (in de nacht van 13 op 14 dec) heeft deze een software update gehad en sindsdien is de WiFi waardeloos. Het ligt dus niet aan het modem zelf maar aan de software update.


Dat is inderdaad bekend @Jil2802 ,

Heeft jouw Box 12 de nieuwste software? 
 

Dat werkt namelijk niet goed met SuperWifi 1. Daarom wordt die software-update nu niet massaal uitgerold. 

Jouw Box 12 moet dan eerst weer terug naar de oude softwareversie. 
 

Lees er hier meer over: 


Met SuperWifi 2 zou het wel goed moeten werken. 

 


Ja ik denk ook dat de software versie teruggezet moet worden. Helaas heeft KPN aangegeven dit niet te kunnen doen. De modems en update worden verzorgd door een externe partij. Het is nu dus wachten op een nieuwe update waarin de problemen zijn opgelost of dat ze het weer terugzetten. Tenzij er met de update ook relevante instellingen op een negatieve manier zijn aangepast maar daar is al naar gekeken. Ik hoop dat KPN de externe partij aanspoort dit spoedig te regelen want op dit moment ontvang ik niet de kwaliteit waar ik voor betaal en de ondersteuning van KPN voelt voor mij als minimaal.


Bij de speed test had ik 60 Mbps en na verbetering 20 Mbps en dat is nu ook nog steeds het geval. Het zou 100 Mbps moeten zijn!

Als je 100 Mbit/s in je abonnement hebt zitten dan zal je dit zelden via de wifi halen. Daar is het signaal te storingsgevoelig voor, dus als het op 60 Mbit/s zit is dit erg netjes. Mocht het na de Wifi Manager trager zijn, doorloop deze dan nog een keer. Hij onthoudt de instellingen van de vorige keer en probeert een volgende keer nieuwe instellingen. 

Als extra optie kun je ook Extra Wifi instellen en deze op 2,4 Ghz instellen. Hopelijk is dat signaal stabieler en gaat het dan beter!


Ik heb inmiddels al zo veel geprobeerd, ben er al ontzettend veel tijd mee kwijt en heb geen idee wat ik aan het doen ben. Inmiddels lopen de kosten voor mijn mobiele abonnement op omdat deze door de slechte WiFi op 4G moet overschakelen.
Voor de update waren er geen problemen! Het wordt nu bij mij neergelegd om een oplossing te zoeken. 

Ik ben best bereid wat zaken uit te proberen maar ik heb geen verstand van wat ik doe. 


@Sanne_M KPN kunnen jullie dit niet op afstand nagaan of iemand sturen om het in orde te maken???


Dat is inderdaad bekend @Jil2802 ,

Heeft jouw Box 12 de nieuwste software? 
 

Dat werkt namelijk niet goed met SuperWifi 1. Daarom wordt die software-update nu niet massaal uitgerold. 

Jouw Box 12 moet dan eerst weer terug naar de oude softwareversie. 
 

Lees er hier meer over: 


Met SuperWifi 2 zou het wel goed moeten werken. 

 

Even off topic.

 

Ahh dat is het dus 

Bij mijn ouders werkt van de 1 op de andere dag 1 wifipunt niet meer.

Dat heeft dus met de update te maken.

Lekker dan...


@Jil2802 Ik kan op afstand alleen de verbinding doormeten tot aan het modem. Als het hem alleen in de wifi zit dan kan ik dat op afstand niet inzien. Dat signaal is immers ook afhankelijk van waar in huis je bent. 
Ik kan dus wel kijken hoe het signaal tot aan het modem is, wil je hiervoor je forumprofiel aanvullen en hier een seintje geven wanneer je dit gedaan hebt? 

Als je 100 Mbit/s in je abonnement hebt zitten dan zal je dit zelden via de wifi halen. Daar is het signaal te storingsgevoelig voor, dus als het op 60 Mbit/s zit is dit erg netjes. Mocht het na de Wifi Manager trager zijn, doorloop deze dan nog een keer. Hij onthoudt de instellingen van de vorige keer en probeert een volgende keer nieuwe instellingen. 

Als extra optie kun je ook Extra Wifi instellen en deze op 2,4 Ghz instellen. Hopelijk is dat signaal stabieler en gaat het dan beter!

Als je op de groene letters van ‘Extra Wifi’ klikt dan kom je bij de stappen uit om dit in te stellen. Probeer dit ook nog, wellicht gaat het dan al een stuk beter. 
Mocht dat niet lukken of mocht je vastlopen, laat hier gerust weten waar het precies niet lukt. Dan kijk ik mee!


Wel heel vreemd dat zoveel mensen problemen ervaren na de Box12 update, krijgvook het idee dat KPN niet helemaal eerlijk hierover is.

Wat is nu de technische verklaring voor het feit dat de Wifi slechter is na de update? Is er iemand van KPN die hier eerlijk antwoord op kan geven? 


@Sanne_M Als je de snelheid tot de modem zou kunnen controleren graag, want ook daarop ontvang ik met de manager regelmatig een foutmelding.

Ondanks dat ik niet denk dat het daar aan ligt, want voor de update nooit problemen.

Overigens zit ik tijdens de snelheidstest naast mijn modem. Voorheen had ik wel 120 Mbps, nu dus de 60 die naar 20 ‘verbeterd’ is. Krijg hem niet sneller.

Ik heb mijn profiel verder ingevuld.


@j3roentje Geen technische verklaring en geen geheimen. 🙂 Als blijkt dat een update voor problemen zorgt in een bepaald onderdeel dan signaleren we dit en draaien we een nieuwe update om dit aan te passen. Dat lijkt nu niet het geval te zijn gezien er ook een hoop klanten zijn waarbij het wel goed gaat. 

@Jil2802 Dankjewel! Ik heb de verbinding doorgemeten maar kan daar tot aan het modem ook geen gekke dingen in vinden. Is het ook gelukt om de Extra Wifi in te stellen? Hoe gaat het daarop? 


Wel heel vreemd dat zoveel mensen problemen ervaren na de Box12 update, krijgvook het idee dat KPN niet helemaal eerlijk hierover is.

Wat is nu de technische verklaring voor het feit dat de Wifi slechter is na de update? Is er iemand van KPN die hier eerlijk antwoord op kan geven? 

Vreemd genoeg lijken er meer mensen last te hebben van wegvallende wifi en lage snelheden. Ook hier zijn er problemen sinds het weekend (na de update). Nu bleken de SW1 schotels te storen, dus hoop nu dat de SW2 verbetering biedt.

Ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat het niet door een update komt omdat het eerder gewoon altijd gewerkt heeft.


@Sanne van KPN 
Ik heb vandaag de extra WiFi ingesteld en de software update (23.04.39.0) uitgevoerd die klaar stond. Vanaf dat moment kreeg ik steeds een foutmelding als ik nog op de modem wil inloggen (inloggen lukt wel maar als ik een tabblad selecteer gooit hij me er uit). Dat laat ik voor nu zo. Ga nu kijken of WiFi verbeterd.

Dit is naast de modem gemeten. Nog steeds niet wat het moet zijn (eerder was). 

Â