Skip to main content
Vraag

Waarom abonnement afsluiten voor een kosteloze glasvezelaansluiting?

• April 24, 2026
  • 3 reacties
  • 111 keer bekeken

Goedemiddag allemaal,

Hier bij mij in de straat is februari 2025 glasvezel aangelegd, 15 oktober heb ik een briefje door de deur gekregen dat de dag erna al (16 oktober 2025) ik en mijn bovenburen aangesloten zouden worden. Dit is echter niet gebeurd want de werklui konden de invoer van het pand niet vinden en de kabels niet naar binnen krijgen, prima kan gebeuren maar vervolgens zijn ze vertrokken en nooit meer iets van gehoord.

Een aantal maanden terug heb ik prompt een brief gekregen van KPN dat wil ik glasvezel moet ik eerst maar eens een abonnement afsluiten. Dan zou ik wel eventjes aangesloten worden. Heel vreemd want op de website van KPN staat toch echt dat ik geen abonnement hoef te nemen voor een kosteloze aansluiting.

Inmiddels heb ik ook al een verkoper aan de deur gehad die mij wel een 1 gbit/s abonnement wilde aansmeren, alleen zo kon ik een gratis aansluiting krijgen vertelde hij mij want over een aantal jaren zou de koperlijn uit gaan en kom me dit misschien geld gaan kosten.

Graag zou ik van iemand bij KPN willen weten waarom dit precies zo is gegaan en waarom ik nu ineens een abonnement bij KPN moet afnemen terwijl dit eerst niet zo was.

Groeten.

3 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 24, 2026

Beste ​@AJ1992 in de regel is de aansluiting van glasvezel tot in de meterkast gratis en hoef je daar geen abo bij KPN of welke provider dan ook voor af te nemen.

Je bent nu waarschijnlijk klant bij Ziggo.

Ben je toch wel klant bij KPN over de koperlijn kun je bij KPN eenvoudig om migratie van koper naar glas vragen en kost niets.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 24, 2026

Beste ​@AJ1992 in de regel is de aansluiting van glasvezel tot in de meterkast gratis en hoef je daar geen abo bij KPN of welke provider dan ook voor af te nemen.

Je bent nu waarschijnlijk klant bij Ziggo.

Ben je toch wel klant bij KPN over de koperlijn kun je bij KPN eenvoudig om migratie van koper naar glas vragen en kost niets.

Bij hoogbouw wel, maar bij laagbouw word glasvezel niet meer standaard maar binnen gebracht zonder een abonnement. Het hele verhaal van "nu is het nog gratis" is een beetje bangmakerij. Het is al meer dan 10 jaar gratis en dat zal in mijn ogen ook wel zo blijven. KPN bekostigd zelf het vervanging van het kopernetwerk. Niet de klant. Of nja, de klant wel maar dat komt door de abonnementen.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@AJ1992 . Welkom hier.

Ik snap dat dit verwarrend overkomt, zeker als je eerst hoort dat een aansluiting kosteloos is en later ineens iets anders lijkt te gelden.

Hoe het meestal werkt, is dat de aannemer tijdens de aanleg in de straat probeert om zoveel mogelijk woningen direct mee aan te sluiten. Op dat moment liggen alles en iedereen er toch al open, dus is het relatief eenvoudig om de glasvezel meteen tot in de woning te brengen. Als het dan om wat voor reden niet lukt, zoals in jouw geval met de invoer van het pand, dan slaan ze die aansluiting over om later eventueel opnieuw in te plannen.

Dat “later” is precies waar het verschil zit. Als de aanlegploeg speciaal moet terugkomen voor één woning of een klein aantal adressen, brengt dat extra werk en kosten met zich mee. In die situaties wordt er vaak pas aangesloten op het moment dat er ook daadwerkelijk een abonnement wordt afgesloten. Dan wordt de aansluiting als het ware gecombineerd met een concrete aanvraag, waardoor die kosten niet los in rekening worden gebracht.

Heb jij, toen je begreep dat het niet gelukt was, zelf nog contact gezocht om het alsnog te laten doen? 

Hier kun je alles lezen over hoe de aanleg van glasvezel precies in zn werk gaat