Skip to main content
Beantwoord

Waarom geen notificaties in deze community over updates voor de FRITZ!Bbox?

• 16 maart 2025
  • 9 reacties
  • 136 keer bekeken

WebHalla
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Hallo

reeds enige tijd ontvang ik mails van MyFRITZ!(.net) dat er een update klaar staat voor de Fritz!box van XS4ALL.

The new FRITZ!OS 8.02 is available for your FRITZ!Box 7590.

You are currently using FRITZ!OS version 7.59.

Van allerlei KPN producten krijg ik een notificatie wanneer er een update beschikbaar komt en wanneer deze (automatisch) wordt uitgerold. Aangezien de Fritz!box in bruikleen is, de configuratie deels in handen is van de provider lijkt het mij verstandig dat gemeld wordt wanneer en of deze Fritz!os updates doorgevoerd kunnen worden. Automatisch schijnt het niet te worden gedaan door AVM of KPN/XS4ALL.

met vriendelijke groeten,

John

Beste antwoord door WebHalla

Na upgraden van Fritz!OS naar 8.02 staat deze optie standaard aan en zal de Fritz!box dus voortaan automatisch updates installeren. (Ongeacht of het gewenst is door de provider)

Level III

Notify about new versions of FRITZ!OS and install new versions automatically (recommended)

The FRITZ!Box notifies you about new versions of FRITZ!OS. In addition, every new version will be installed automatically.

Bekijk origineel

9 reacties

Dicksooo
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 147 reacties
  • 16 maart 2025

Dag ​@WebHalla KPN/XS4ALL laat dit logischerwijs over aan AVM, per slot van rekening maakt de fabrikant van de Fritz!Box de firmware en niet KPN/XS4ALL, in tegenstelling tot de eigen apparatuur van KPN waarvoor zij wel zelf firmware ontwikkelen.

Je kan de Fritz!Box automatisch naar firmware updates laten zoeken, er wordt dan aangegeven dat er nieuwe firmware is edoch zal deze nooit automatisch installeren.

Dat laatste zal je zelf na inloggen handmatig moeten doen via System => Update.

Succes!

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hallo ​@WebHalla, ik zie dat ​@Dicksooo al precies het antwoord heeft gegeven met de juiste reden. AVM beheert de Fritz!Box en zorgt zelf voor updates aan de firmware. 
Daarnaast is het ook zo dat nieuwe firmware bij KPN automatisch wordt geïnstalleerd. Bij een Fritz!Box gebeurd dit niet. 

WebHalla
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • 47 reacties
  • Antwoord
  • 21 maart 2025

Na upgraden van Fritz!OS naar 8.02 staat deze optie standaard aan en zal de Fritz!box dus voortaan automatisch updates installeren. (Ongeacht of het gewenst is door de provider)

Level III

Notify about new versions of FRITZ!OS and install new versions automatically (recommended)

The FRITZ!Box notifies you about new versions of FRITZ!OS. In addition, every new version will be installed automatically.

WebHalla
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • 47 reacties
  • 21 maart 2025
Jeroen van KPN schreef:

Hallo ​@WebHalla, ik zie dat ​@Dicksooo al precies het antwoord heeft gegeven met de juiste reden. AVM beheert de Fritz!Box en zorgt zelf voor updates aan de firmware. 
Daarnaast is het ook zo dat nieuwe firmware bij KPN automatisch wordt geïnstalleerd. Bij een Fritz!Box gebeurd dit niet. 

In mijn 30 jaar internetervaring slechts één keer meegemaakt dat XS4ALL waarschuwde om een update op de (demon?)modem niet te installeren omdat deze update de verbinding met het internet permanent verbrak. Dan wordt de fix een uitdaging ;-) dus “better safe than sorry” was het motto.

• 3218 reacties
  • 21 maart 2025
WebHalla schreef:
Jeroen van KPN schreef:

In mijn 30 jaar internetervaring slechts één keer meegemaakt dat XS4ALL waarschuwde om een update op de (demon?)modem niet te installeren omdat deze update de verbinding met het internet permanent verbrak. Dan wordt de fix een uitdaging ;-) dus “better safe than sorry” was het motto.

Wat heeft jouw reactie te maken met wat Jeroen schrijft ​@WebHalla? Hij heeft het toch niet over een waarschuwing om een update niet te installeren ofzo?

WebHalla
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • 47 reacties
  • 21 maart 2025
Marlon92 schreef:

Wat heeft jouw reactie te maken met wat Jeroen schrijft ​@WebHalla? Hij heeft het toch niet over een waarschuwing om een update niet te installeren ofzo?

Beste Marlon,

1- de topic was gestart met de vraag of er een waarschuwing of notificatie komt wanneer de updates van de Fritz!OS uit het oogpunt van de provider kunnen worden geïnstalleerd. Van bijna alle KPN producten komen op dit forum update notificaties voorbij (zelfs van apps die via de respectievelijke stores automatisch worden geüpdate). De Fritz!box blijft toch een apparaat dat in bruikleen is van de provider en een deel van de configuratie komt ook van de provider. Fijn dat we nu de toestemming hebben om alle updates gewoon te installeren op de fritz!box van de provider.

2- voorheen werden er schijnbaar tests uitgevoerd of registreerde men dat updates op de bruikleen modems deze brickten en werd daar voor gewaarschuwd. Een gebrickt modem blijft natuurlijk moeilijk te updaten als eindgebruiker ;-) Daarbij blijft updaten toch altijd een afweging van het niet (correct) functioneren van een apparaat of software v.s. het zo snel mogelijk dichten van beveiligingslekken. Daarom is fijn dat vanaf Fritz!Os 8.02 het updaten zelfs automatisch gaat en @1 er toestemming is om updates vrijelijk te installeren waarmee het bricken dus een probleem van de provider wordt.

Ik zie dit als een win-win voor ons als consument.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4388 reacties
  • 21 maart 2025

Ik snap nog steeds je punt niet, alle product updates op dit forum zijn over door KPN ontwikkelde producten. In principe weten we dagen, danwel weken van tevoren wanneer er een update komt voor device X of app Z van KPN. Van Fritz! apparatuur niet. KPN is niet betrokken bij de ontwikkeling en wij weten niet wat er is veranderd behalve wat AVM zelf zegt. 

In het modem van de Fritz!Bix kan je aanzetten dat je een mail krijgt als er een update is. 

• 3218 reacties
  • 21 maart 2025
WebHalla schreef:
Marlon92 schreef:

Beste Marlon,

1- de topic was gestart met de vraag of er een waarschuwing of notificatie komt wanneer de updates van de Fritz!OS uit het oogpunt van de provider kunnen worden geïnstalleerd.

Dat "oogpunt" is er niet. KPN heeft niets te maken met die updates van AVM. KPN weet niet van te voren wanneer die komen. KPN controleert niet of die updates goed werken. Het interesseert KPN in principe ook helemaal niks of en wanneer de klant deze updates installeert. KPN bemoeit zich er helemaal niet mee. Op geen enkele manier.

Dicksooo
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 147 reacties
  • 21 maart 2025

Dat in de laatste firmware na ruim 35 jaar automatische updates mogelijk zijn en dat dit daar zelfs de standaard instelling is (hellend vlak wat mij betreft) zal wel te maken hebben met de overname van AVM door Imker Capital Partners afgelopen jaar.

@WebHalla hoe je erbij komt dat eventueel bricken vanwege automatische updates dus een probleem van de provider wordt en dat ziet als een win-win voor “ons” als consument is mij een raadsel, denk je serieus dat alle fritz!Box’en door providers verstrekt zijn en niet gewoon via winkel/website gekocht?

Verder valt het mij op dat jij bij al jouw topics een eigen commentaar als beste antwoord markeert.

Reageer