Skip to main content
Vraag

Waarom is de wifi zo slecht terwijl ik op slechts 5 m afstand van het modem zit?

• February 14, 2026
  • 14 reacties
  • 149 keer bekeken

Regelmatig valt op mijn mobiele telefoon de wifi uit waardoor ik al enkele maanden over mijn bundel gegaan ben en dus op extra kosten ben gejaagd. 
Waarom is de wifi-verbinding zo slecht terwijl ik op slechts 5 m afstand zit van het modem?

14 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 14, 2026

Beste ​@Jatsk ‘slechts’ 5 meter is verkeerd ingeschat.

5 meter is gemiddeld de  maximum afstand voor een goede wifi-ontvangst.

Je hebt waarschijnlijk geen KPN-abo, want die jaagt je niet op buitenbundelkosten, maar verlaagt de  mobiele snelheid.

• Auteur
  • Topper
  • February 14, 2026

Die 5 m heb ik vermeld omdat dat de afstand is vanaf het modem naar het zitgedeelte van de leefruimte van waaraf de apparaten die gebruikmaken van wifi meestal gebruikt worden. En nee, ik heb gelukkig geen KPN-abonnement voor mijn mobiele telefoon, want ik ben geen dief van mijn portemonnee. Ik mag normaal gesproken toch verwachten dat ik op ca. 5 m vanaf het modem toch gewoon continu een wifi-signaal heb, en niet steeds op mijn mobiel hoef te kijken of de verbinding er wel of niet is??

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 14, 2026

Beste ​@Jatsk wat ik al eerder schreef, is dat 5 meter gemiddeld genomen de maximum afstand is voor een goede wifi.

Via de MijnKPN-app kun je de wifitest doen en kijken wat daar uitkomt.

Succes.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 14, 2026

Hallo ​@Jatsk ,

Veel smartphones hebben de mogelijkheid/neiging om bij (te) zwakke WiFi zelfstandig en ongemerkt om te schakelen naar mobiele data. De term is “slimme netwerk wissel”. Dit staat ook vaak standaard aan. Kijk in de WiFi instellingen of dit bij jou ook het geval is. Zet die optie dan uit. 

Bij de iPhone heet dat Wifi Assistentie zie https://www.iculture.nl/tips/wifi-assistentie/

Op Android heet dit Smart Network Switch. 

• February 14, 2026

Die 5 m heb ik vermeld omdat dat de afstand is vanaf het modem naar het zitgedeelte van de leefruimte van waaraf de apparaten die gebruikmaken van wifi meestal gebruikt worden. En nee, ik heb gelukkig geen KPN-abonnement voor mijn mobiele telefoon, want ik ben geen dief van mijn portemonnee. Ik mag normaal gesproken toch verwachten dat ik op ca. 5 m vanaf het modem toch gewoon continu een wifi-signaal heb, en niet steeds op mijn mobiel hoef te kijken of de verbinding er wel of niet is??

Je mag in dezelfde ruimte als de modemrouter zich daar ook bevindt inderdaad een niet wegvallende wifi verbinding verwachten tot wel 8 meter. Zeker via 2,4 ghz. De genoemde 5 meter is afhankelijk van eventuele storingsbronnen of andere obstakels.

Over welk modemrouter(Experiabox) gaat het eigenlijk?

Welke rssi/dBm waarde geeft een wifiscan app zoals Wifiman aan?

• Auteur
  • Topper
  • February 14, 2026

Experiabox 10V

upload 72 Mbps

download 99 Mbps

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 14, 2026

Beste ​@Jatsk als je een 100/100Mbit/s abo hebt zijn dat draadloos heel mooie waarden.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 14, 2026

Experiabox 10V

upload 72 Mbps

download 99 Mbps

Dat is prima ​@Jatsk .

Maar heb je dit al uitgezet?:

Hallo ​@Jatsk ,

Veel smartphones hebben de mogelijkheid/neiging om bij (te) zwakke WiFi zelfstandig en ongemerkt om te schakelen naar mobiele data. De term is “slimme netwerk wissel”. Dit staat ook vaak standaard aan. Kijk in de WiFi instellingen of dit bij jou ook het geval is. Zet die optie dan uit. 

Bij de iPhone heet dat Wifi Assistentie zie https://www.iculture.nl/tips/wifi-assistentie/

Want dan ga je geen onnodige kosten meer maken. 

• February 14, 2026

Experiabox 10V

upload 72 Mbps

download 99 Mbps

Dat zijn mooie getallen maar niet wat ik bedoelde dit zegt niets over de stabiliteit of waarom je verbinding wegvalt. Het ging mij om de signaalsterkte dat is voor deze situatie belangrijker. 

Ik gebruik zelf op een  Android toestel  Net analyzer 

Het gaat om het dBm getal. Je wil bijvoorkeur geen getal hoger dan 60 zien.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Jatsk dat is natuurlijk een hele vervelende situatie. Ik zie dat iedereen hier graag even met je meedenkt. In mijn ervaring komt wat Noordzee aangeeft vaker voor:

Hallo ​@Jatsk ,

Heb je al de kans gehad omdat eens uit te schakelen? 

• February 16, 2026

Dat uitschakelen lost de kern van het probleem een slechte wifi verbinding natuurlijk niet op. Dit voorkomt enkel data verbruik uiteraard niet onbelangrijk. 

• Auteur
  • Topper
  • February 16, 2026

Ja, ik heb de instelling op mijn mobiele telefoon aangepast. Dank daarvoor. 

Maar de bron van het probleem is daar inderdaad nog niet mee opgelost.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 16, 2026

Ja, ik heb de instelling op mijn mobiele telefoon aangepast. Dank daarvoor. 

Graag gedaan, ben je in ieder geval van die extra onkosten af. 

Wat betreft slechte WiFi, lees dit eens door;

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 16, 2026

Op een (Android) toestel kan het voorkomen dat diverse apps niet openen via wifi met IPv6.

Het lijkt dan net alsof er geen verbinding is. Maar de wifi verbinding valt niet weg. 

Apps die dit treft zijn onder andere kpn tv, MijnKPN, DigiD, bank app. Cream radio app. NH app, GLD app.

Bij mij is het opgelost met uitzetten IPv6 in het modem (onder internet instellingen).