Skip to main content
Vraag

Waarom is een eigen router zo lastig bij KPN?

• November 3, 2025
  • 12 reacties
  • 162 keer bekeken

Eind deze maand ga ik over van Ziggo naar KPN. Afgelopen weekend mezelf verdiept in het aansluiten van een eigen router echter dis is bij KPN dus niet zo eenvoudig.

Nog geprobeerd terug te gaan naar Ziggo echter ze komen me niet tegemoet in kortingen dus ik zet mn KPN abbo voort.

Dan toch de vraag, waarom is het bij Ziggo een makkie om je eigen router te gebruiken én toch top beeld te krijgt op de next en next mini en moet je bij KPN met IPTV settings en vlan's werken. Kan iemand mij dat uitleggen? DMZ lijkt voor mij geen optie ivm VPN gebruik naar binnen en naar buiten.

12 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 650 reacties
  • November 3, 2025

​@Hans Papie 

eigenlijk is het met de komst van de nieuwe TV+ ontvangers een stuk makkelijker geworden. hierbij is het niet meer per se noodzakelijk om VLAN4 op je eigen router aan de praat te krijgen. dit was bij de oudere ITV ontvangers wel anders. 

je moet hierbij wel even de TV+ ontvangers omzetten van Multicast naar Unicast. hierbij lever je wel iets in kwa beeld kwaliteit. maar dat verschil zie je eigenlijk nauwelijks. tenzij je echt een grote tv hebt waarbij je er ook nog vrij kort op zit, dan zie je misschien iets verschil hierin.

welke eigen router heb je in gedachte?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 38789 reacties
  • November 3, 2025

Hallo ​@Hans Papie ,

Kijk eens rond in dit topic: 

• Auteur
  • Topper
  • 11 reacties
  • November 3, 2025

Ik heb me al aardig ingelezen. Eigen router moet het wel aankunnen allemaal en door de vlan's wordt het wat complex. Het er ook switches achter zitten. Ook gebruik ik surfshark in mn router en laat ik aangewezen devices via surfshark gaan om niet getraceerd te kunnen worden.
@Joey92 dat klinkt dan al een stuk beter. Ik wil beneden via de TV+ ontvanger tv gaan kijken. Is dat omzetten van multicast naar unicast gemakkelijk?
Ik bezit op dit moment 2x de ASUS RT-AX92U in AiMesh-modus waardoor mijn hele huis incl tuin voorzien is van goede wifi. Dat wil ik zo houden.

Dus je zegt eigenlijk, de KPN Box12 (die ik denk krijg) weglaten en mn ASUS met PPPOE laten verbinden en verder niets veranderen dan alleen dat TV+ kastje.

• 7045 reacties
  • November 3, 2025

Heb je glasvezel? 

• Auteur
  • Topper
  • 11 reacties
  • November 4, 2025

Ja. Ik heb het nog niet maar 28 november ga ik over en dan wil ik goed voorbereid te werk gaan.

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+7
  • Helper
  • 249 reacties
  • November 4, 2025

Op de dag wanneer je abonnnement ingaat sluit eerst je KPN modem of experiabox aan op het RJ45  wanpoort van jou NT glasvezelkastje totdat de KPN modem of Experiabox alle lampjes gaan branden. De lampjes van jou NT moeten alle 3 groene lampjes gaan branden daarna is jou verbinding actief  Als je glasvezel heb. Koop daarna een zeer goeie fritzbox met een RJ45 wanpoort erop. Sluit daarna jou gekochte fritzbox rechtstreeks via RJ45 lankabel op de wanpoort van jou NT glasvezelkastje todat de lampjes van jou fritzbox gaan branden. stel daarna jou fritzbox in voor KPN. Lees eerst de handleiding van jou gekochte fritzbox zeer goed door. 

Sluit daarna jou KPN TV + ontvanger op poorten 3 of 4 aan via rechtstreekse UTP lankabel. Daarna moet jou KPN TV + box gelijk beeld geven via Multicast. Fritzboxen ondersteunen IGMP snooping en IGMP proxy. Jou Fritzbox kan ook VPN ondersteunen. En fritzboxen zijn eigenlijk veel makkelijke in te stellen dan andere routers. 

fritz.com/nl-nl/apps/knowledge-base/FRITZ-Box-5690-Pro/3671_FRITZ-Box-voor-gebruik-op-de-glasvezelaansluiting-van-KPN-configureren

• Auteur
  • Topper
  • 11 reacties
  • November 4, 2025

Ik heb de overstap o.a. gemaakt om wat goedkoper uit te zijn dus ik was niet echt van plan nieuwe apparatuur aan te schaffen. Ik heb een top netwerk en een topdekking in huis dus ik wil dat echt niet veranderen. Ik probeer eerst het advies van joey92 even uit.

Ik de asus zit wel een setting voor iptv met kpn. Hij gaat dan automatisch op vlan 4 echter m.b.t. GMP proxy zegt de router Due to hardware limitation, IGMP proxy cannot co-exist with IPTV function. Terwijl dat wel moet bij KPN. Vrremd weer ook.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • 5143 reacties
  • November 4, 2025

​@Hans Papie VLAN4 moet op de WAN, niet op LAN. IPTV is hier voor LAN van toepassing. Een Asus met originele firmware kan geen KPN TV in multicast kijken, je moet de merlin firmware op jouw Asus flashen.

Officiële Merlin firmware zonder RT-AX92U ondersteuning

Merlin fork met RT-AX92U ondersteuning

3004.388.10_0-gnuton0_alpha1 Pre-release

Date: October 10, 2025
Release: 3004.388.10_1-gnuton1

• UPDATED: Upstream code to 3004.388.10

NOTE: The following routers will be added later

• RT-AX92U

• Auteur
  • Topper
  • 11 reacties
  • November 4, 2025

Ja, dat heb ik inmiddels ook al gevonden. Liever niet en ik heb 2 van die RT-AX92U apparaten in mesh opstelling. Dan moet ik ze beide doen denk. En hoe kom je weet terug naar de originele software (heb er nog niet naar gezocht) Nogmaals ik ga eerst dan van joey92  uitproberen. Mss wil ik die TV box niet eens gebruiken. Mss kap ik wel helemaal met TV en alleen nog maar streamen. Ik laat het nog weten tzt. Kan nu nog niets.

• Auteur
  • Topper
  • 11 reacties
  • November 4, 2025

Bedankt allen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • 5143 reacties
  • November 4, 2025

Mss wil ik die TV box niet eens gebruiken. Mss kap ik wel helemaal met TV en alleen nog maar streamen. 

Je kan wel TV kijken met de TV+Box, maar alleen in unicast en niet multicast. Het is genoeg om een PPPoE verbinding met VLAN6 op WAN te instellen, niet ingewikkeld. Alleen het gedeelte voor multicast (VLAN4) is gecompliceerd en niet voor ieder eigen router mogelijk.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • 16861 reacties
  • November 5, 2025

Hoi ​@Hans Papie, welkom op onze community! Ik zie dat er al heel goed meegedacht is! We zitten hier straks ook voor je klaar als je alles installeert. Laat je ons weten hoe t afloopt?