Skip to main content
Beantwoord

Waarom zit er geen wandbeugel bij Nokia XS-010X-R glasvezelkastje?

• January 3, 2026
  • 21 reacties
  • 191 keer bekeken

Wij zijn zojuist verhuisd en vandaag heb ik mijn KPN glasvezel aangesloten. 

In het installatiepakket is een Nokia glasvezelkastje geleverd, de XS-010X-R.

Deze kan zo te zien met een beugel aan de achterwand worden bevestigd, echter zit er bij mijn installatiepakket hier géén beugel voor er bij? 

De vraag is dus, worden deze niet standaard er bij geleverd?

Beste antwoord door iiijordi

Nou de monteur is vandaag geweest en 3x raden, het werkt! 

Wat was nu het probleem; wij wonen in Zuid Limburg, en ons glasvezelkastje was geactiveerd voor een KPN klant in Nijmegen.. dat had dus nooit gewerkt.

De monteur heeft geregeld dat het opnieuw én juist werd geactiveerd en heeft ook nog kostenloos kabels getrokken voor het bedraad aan te sluiten van de TV kastjes.

Prima dus!

21 reacties

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 3, 2026

Deze moet over de FTU geschoven worden. Maak eens een foto van de FTU (het kastje waar die glasvezel draad naartoe loopt).

• January 3, 2026

Dat gele snoertje met groene stekkertje, dat hoor je helemaal niet te gebruiken bij KPN. Dat zat toch ook niet in het installatiepakket? Of wel?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 3, 2026

Ben nu helaas niet in de woning. Er is een Reggefiber glasvezelaansluiting aanwezig. Hieruit komt deze kabel. 

In onze oude huis was inderdaad een FTU aanwezig waar je een kastje inschoof, dat is in dit huis echter niet het geval.

Het zwarte Nokia glasvezelkastje ziet er overigens totaal anders uit als in de oude woning, en het lijkt er ook niet op dat deze ergens "ingeschoven" kan worden.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 3, 2026

Ik denk dat ik al gevonden wat ik verkeerd doe. De Reggefiber aansluiting zit nog gemonteerd met de witte afdekkappen (voormalige Odido aansluiting), deze moet ik nog verwijderen en daar schuift de huidige Nokia, als het goed is, netjes in.

Ik ga het morgen proberen!

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 3, 2026

Het zwarte Nokia glasvezelkastje ziet er overigens totaal anders uit als in de oude woning, en het lijkt er ook niet op dat deze ergens "ingeschoven" kan worden.

Je hebt 2 types FTU. 1 waar een ONT van binnen naar beneden overheen geschoven moet worden (TY01) en 1 waar de ONT van onder naar boven overheen geschoven moet worden (TK01).

Wat jij daar hebt lijkt mij een ONT die over een TY01 geschoven moet worden (van boven naar beneden).

https://www.heldenvan.nu/ty01-p2110

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 3, 2026

Ik denk dat ik al gevonden wat ik verkeerd doe. De Reggefiber aansluiting zit nog gemonteerd met de witte afdekkappen (voormalige Odido aansluiting), deze moet ik nog verwijderen en daar schuift de huidige Nokia, als het goed is, netjes in.

Vandaar dat ik vroeg om de foto van de FTU 😉

Normaal weet KPN wel wat er in huis hangt en krijg je de juiste ONT.

Hopelijk lukt het morgen. 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • January 6, 2026

Welkom op de community ​@iiijordi, leuk dat je ons gevonden hebt om je vraag te stellen 😊

Hoe is dit gegaan? Is het gelukt na het verwijderen van de afdekkap? Hoor het graag!

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 6, 2026

M

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 6, 2026

Welkom op de community ​@iiijordi, leuk dat je ons gevonden hebt om je vraag te stellen 😊

Hoe is dit gegaan? Is het gelukt na het verwijderen van de afdekkap? Hoor het graag!

Het plaatsen van het glasvezelkastje is gelukt! Router enz aangesloten en wifi netwerk zichtbaar en verbonden.

Helaas bij verbinden wifi op mijn telefoon de melding "wifi verbonden, geen internet".

Als ik de KPN installatiehulp volg, gaat hij (na het monteren van het glasvezelkastje) mijn verbinding controleren. Na 4 minuten krijg ik de melding "we zien dat je nog niet bent aangesloten", echter is mijn abonnement gisteren ingegaan/aangesloten.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • January 7, 2026

Ah kijk aan, het aansluiten zelf is dus gelukt nu ​@iiijordi  💪🏼👌🏼

Toch lijkt er iets niet helemaal goed te gaan, waardoor je nu toch zonder internet zit. Niet zo handig. Welke lampjes branden er precies op het glasvezelkastje? En wat doen ze op het modem? 

Zou je zowel het glasvezelkastje als het modem voor een minuutje of 2 van de stroom af willen halen en dan weer aan willen sluiten? Kan best zijn dat hij goed koppelt, zodra alles even opnieuw op wordt gestart!

Als dat niet het geval is, dan is het misschien toch even wat makkelijker om rechtstreeks contact te hebben met 1 van mijn collega's. Zodat er live met je meegekeken kan worden, en er metingen kunnen worden verricht. Dit kan online via  Facebook en Xmaar het is ook mogelijk om een belafspraak maken via onze digitale assistent. Je wordt dan teruggebeld op een moment dat het jou goed uitkomt! 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 10, 2026

Het connection lampje knippert. De module zit goed op zn plek. Ben bang dat het signaal niet goed binnenkomt.

• January 10, 2026

Wat doen de lampjes op de Experiabox/KPN Box? 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • January 12, 2026

Het connection lampje knippert. De module zit goed op zn plek. Ben bang dat het signaal niet goed binnenkomt.

Hmm, aangezien het connection lampje blijft knipperen, ben ik daar ook bang voor ​@iiijordi 🙁Dan wil ik je nu toch aanraden om rechtstreeks contact te zoeken met 1 van mijn collega's, de community is niet het optimale kanaal om dit soort problemen op te lossen aangezien het soms een poosje kan duren voordat we op elkaar kunnen reageren 😬

Dit kan online via  Facebook en Xmaar het is ook mogelijk om een belafspraak maken via onze digitale assistent. Je wordt dan teruggebeld op een moment dat het jou goed uitkomt! 

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • January 12, 2026

De lampjes van de glasvezelkastje branden gewoon groen. 

Heeft jou Experiabox al verbinding met het glasvezelkastje? 

Welke lampjes branden groen op jou experiabox? 

Brand het lampje internet rood of groen op jouw experiabox? 

Als jou internetlampje rood is op jouw experiabox. dan heb je geen internet. 

Dan moet de monteur van KPN in de glasvezelwijkcentrale het stekkertje van Odido apparatuur naar KPN apparatuur gewisseld worden. Daarna moet jij internet hebben. 

Dus naar KPN bellen en monteur regelen voor jou glasvezelaansluiting. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 12, 2026

Zie foto, het internet lampje knippert.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 12, 2026

Nee, het signaal komt goed binnen (als het niet goed zou zijn, brandt alarm), het authenticeren mislukt. Is jouw internet überhaupt actief? Of jouw abonnement gaat eerst over paar dagen?

Zie foto, het internet lampje knippert.

Logisch, als de ONT geen verbinding kan maken, krijgt jouw modem ook geen internet.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 12, 2026

@TDN 

Ik heb momenteel 2 woningen, de “oude” woning, en deze “de nieuwe woning” 

In beide woningen een KPN glasvezel abb. De “oude” is nog actief en het nieuwe abb zou actief moeten zijn vanaf 6 januari.

Ik heb echter ook het vermoeden dat ons nieuwe abb niet juist geactiveerd is, omdat ik hem ook nog niet in mijn KPN kan toevoegen. De klantenservice zegt echter niets te kunnen doen voor me..

• January 12, 2026

Heb je op het nieuwe adres echt een nieuw abonnement afgesloten? Met welkomskorting? Hoe heb je dat gedaan? Via de website? Of heb je dat telefonisch geregeld? Is er niet stiekem een verhuizing van gemaakt? Was het oude abonnement contractvrij? Heb je dat opgezegd of ga je dat doen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 12, 2026

@Marlon92 

Ik had een compleet nieuw abb afgesloten via de website.

De klantenservice heeft hem vervolgens omgezet (zonder mijn toezegging) naar een verhuizing.

Het oude abb is opgezegd en stopt op 17-2.

Was contractvrij (zeer lang klant)

• January 12, 2026

​De klantenservice heeft hem vervolgens omgezet (zonder mijn toezegging) naar een verhuizing.

Daar was ik al bang voor…

Als ze dit bij mij geflikt hadden, dan had ik geannuleerd/opgezegd en een jaartje Ziggo genomen. 

Het oude abb is opgezegd en stopt op 17-2.

Was contractvrij (zeer lang klant)

Dan zal je tot 17-2 moeten wachten vrees ik.

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • January 14, 2026

Nou de monteur is vandaag geweest en 3x raden, het werkt! 

Wat was nu het probleem; wij wonen in Zuid Limburg, en ons glasvezelkastje was geactiveerd voor een KPN klant in Nijmegen.. dat had dus nooit gewerkt.

De monteur heeft geregeld dat het opnieuw én juist werd geactiveerd en heeft ook nog kostenloos kabels getrokken voor het bedraad aan te sluiten van de TV kastjes.

Prima dus!