Skip to main content
Antwoord

Wanneer krijg ik glasvezel in Utrecht Zuid?

• April 29, 2025
  • 8 reacties
  • 120 keer bekeken

Al sinds jaar en dag klant van XS4ALL, maar op ons adres nog steeds geen glas beschikbaar. In februari 2022 stuurde KPN een persbericht  uit (pagina inmiddels weg, maar via Wayback nog te lezen)  dat ze begonnen met uitrol van glas en dat ze tot en met 2023 bezig zouden zijn met de aansluitingen. Inmiddels zitten we bijna half 2025 maar zijn er nog geen kabels gelegd. ODF heeft bij ons in de wijk wel glas gelegd en ik heb inmiddels ook glas (dubbel dus, ADSL van XS en glas van ODIDO). De ADSL lijn gebruik ik nu puur voor mijn werk, gescheiden van de rest. Opzeggen wil ik niet, heb diverse xs4all email adressen, Spotify gratis, Fritzbox 'gratis’, een telefoonnummer, IPV6 e.d. Maar 60 euro voor een 100Mbit lijn tegenover een zelfde bedrag voor 1Gbit glas ….

Lang verhaal kort: wanneer wordt er nu daadwerkelijk eens glas gelegd in Utrecht Zuid? De planning verschuift continue en op kpnnetwerk staat ook weinig info meer. XS4ALL kan ook weinig zeggen op dit moment. Iemand hier die wel meer over de planning weet? 

Beste antwoord door Jasper van KPN

Welkom op de community ​@JS7. De aanleg van glasvezel heeft altijd veel voeten in de aarde, letterlijk en figuurlijk. Er kunnen vertragingen bij optreden, dat is voor ons niet zichtbaar. KPN de provider (wij) en KPN de netwerkbeheerder zijn gescheiden, en we hebben geen inzicht in gegevens. De netwerkbeheerder werkt ook samen met andere providers, en concurrenten kunnen en mogen natuurlijk niets van elkaar kunnen zien. Meer over de aanleg van glasgezel kan je hier lezen:

De huidige stand van zaken kan je bekijken via deze pagina: Het glasvezelnetwerk van KPN.

Als provider hebben wij ook geen andere informatie dan daar staat.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • April 29, 2025

U zult het echt met de planning moeten zoals vermeld op de site van kpnnetwerk. Meer informatie wordt er niet gedeeld. Ook om te voorkomen dat er teveel verwachting wordt gewekt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 29, 2025

Valse verwachtingen scheppen doen ze ook met persberichten waarin ze aangeven dat het in 2023 aangesloten zou zijn. We zijn inmiddels 2 jaar verder. Nu staat er dat per week 100-150 adressen aansluiten, dan gaat het nog wel even duren. Ik zou toch hopen dat er nu eindelijk concreet meer gezegd kan worden over een planning. I

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • April 29, 2025

Er zijn nauwelijks mensen te vinden die dagen willen graven. Aannemers barsten ban het werk. Daarom wijzigen de planningen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 29, 2025

Wat zou het toch mooi zijn als ze in gebieden waar de kabels van ODF al liggen die eens zouden gebruiken. Ik heb overigens begrepen van een insider dat de vertraging ook komt door vergunning perikelen.

• April 29, 2025

Al sinds jaar en dag klant van XS4ALL,

Ik ook

[..] heb diverse xs4all email adressen,

Kun je tegen betaling behouden.

Spotify gratis,

? ( weet ik niet )

Fritzbox 'gratis’,

Kun je kopen, 2e hands (oud) zeer voordelig

een telefoonnummer,

Porteren naar ( een club naar keuze )

IPV6

Ja, dat had ik ook op ADSL, maar is dat al echt nodig ? Ik hoor er weinig meer over, vreemd genoeg.

Wat zou het toch mooi zijn als ze in gebieden waar de kabels van ODF al liggen die eens zouden gebruiken.

Ja, dat heet samenwerken, bij sesamstraat hebben ze daar lollige instructie filmpjes over.

Ik heb overigens begrepen van een insider dat de vertraging ook komt door vergunning perikelen.

Omdat de straat eerst weer een tijdje rust moet hebben ?

Jasper van KPN
Moderator

Welkom op de community ​@JS7. De aanleg van glasvezel heeft altijd veel voeten in de aarde, letterlijk en figuurlijk. Er kunnen vertragingen bij optreden, dat is voor ons niet zichtbaar. KPN de provider (wij) en KPN de netwerkbeheerder zijn gescheiden, en we hebben geen inzicht in gegevens. De netwerkbeheerder werkt ook samen met andere providers, en concurrenten kunnen en mogen natuurlijk niets van elkaar kunnen zien. Meer over de aanleg van glasgezel kan je hier lezen:

De huidige stand van zaken kan je bekijken via deze pagina: Het glasvezelnetwerk van KPN.

Als provider hebben wij ook geen andere informatie dan daar staat.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 5, 2025

@Jasper van KPN heeft idd voeten in de aarde, helaas worden de inwoners van Utrecht zo wel aan het lijntje gehouden. Door eerst in feb 2022 te zeggen dat de wijk in 2023 aangesloten zou zijn. Ik heb nu glas (+tv) van Odido + en VDSL van KPN. Dit heb ik alleen aangehouden omdat ik al sinds de begin jaren klant van xs4all ben en de boven genoemde redenen. Binnenkort loopt mijn huidige contract af en ik denk er nu toch serieus over om deze nu dan toch maar op te zeggen als er nog steeds geen duidelijkheid is wanneer ik nu eindelijk naar glas van XS (KPN) kan. Voorheen had xs4all nog iets van 'pack’. Bestaat dat nog en zo ja, wat kost dat, welke diensten blijven daarbij wel bestaan en kan ik daarna als eindelijk glas ligt weer terug naar het xs4all abo? Ik zal van de week de klantenservice wel bellen.

Jasper van KPN
Moderator

Ik weet niet of XS4ALL Pack nog aangeboden wordt, ik vermoed van niet aangezien er geen nieuwe XS4ALL pakketten meer aangevraagd kunnen worden. De klantenservice zal dat met zekerheid kunnen zeggen. Je kunt hun zelf bellen, maar je kunt ook een terugbelafspraak maken via onze site.