Skip to main content
Vraag

Wanneer krijgen bestaande klanten nieuwe apparatuur?

• May 28, 2026
  • 17 reacties
  • 163 keer bekeken

Beste KPN,

Nieuwe klanten krijgen meteen de nieuwste apparatuur, terwijl trouwe klanten moeten wachten tot hun oude apparaat het begeeft. Jammer, want juist bestaande klanten verdienen óók waardering. Zij betalen immers net zo goed hun abonnementskosten. Ik heb dan ook nooit een mailtje ontvangen dat er betere/snellere apparatuur is als die ik nu heb en dat deze kosteloos wordt vervangen. Ik heb bijvoorbeeld nog een Experia Box V10!

Ik verwacht dat KPN niet alleen nieuwe klanten aantrekkelijk bedient, maar ook trouwe klanten laat merken dat hun loyaliteit gewaardeerd wordt.

Ik zie uw reactie graag tegemoet.

17 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 28, 2026

Hallo ​@Fam_Roos ,

De V10 is nog steeds een actueel modem wat heel veel klanten gebruiken. 

In het verleden las ik hier regelmatig (van kenners) dat dit modem het beste modem is wat KPN ooit heeft gebruikt.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 28, 2026

Bedankt voor uw reactie maar mijn mening hierover verschilt u schrijft zelf ook “in het verleden”, destijds was het ongetwijfeld een van de betere modems.  Maar ik hoor in mijn omgeving van mensen die een nieuwere, modernere modem hebben ontvangen dat hun internet thuis merkbaar sneller en stabieler is geworden.

Toen wij de Experia Box V10 kregen, gebruikten wij thuis alleen een pc, laptop, mobiele telefoons en een tablet. Inmiddels is dat netwerk flink uitgebreid met onder andere wasmachine, droger, airco, verlichting en andere slimme apparaten. Er zijn nu dus veel meer apparaten tegelijk actief op onze wifi dan destijds.

Juist daardoor merken wij dat de snelheid en stabiliteit van onze verbinding niet meer hetzelfde zijn als vroeger. Wat toen voldoende was, sluit naar ons gevoel niet meer goed aan op het huidige gebruik in huis.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 28, 2026

Er is echt geen enkele rede om de v10 te vervangen. Het modem kan prima een snelheid aan van 1GB. Welke problemen denkt u te ervaren?

• May 28, 2026

Beste ​@Fam_Roos KPN vervangt alléén modems als deze defect zijn of volgens KPN niet meer an de huidige eisen van de tijd voldoen en bij een defect modem zou je weer een V10 krijgen.

Volgens velen is de V10 het beste modem ooit, zeker nu met de nieuwste firmware en tevens het enigste modem in het programma dat pairbonding ondersteunt bij koperlijnen (xDSL).

Ik weet niet welke abosnelheid je hebt, maar als er meer mensen en/of apparaten tegelijk actief zijn, moet je de snelheid delen en kan het handig zijn de snelheid een stapje te verhogen en bij geen resultaat weer teruggaanm naar de oude snelheid.

Met de wifiinstellingen is ook veel te verbeteren, zie onderstaande links

en

Succes

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 28, 2026

Wees blij dat je nog de v10 hebt. Beste wifi bereik! Ik wil m'n v10 nog niet kwijt. 

Hier één tv ontvanger, twee tv's via de app, twee smartphone's, een laptop. 

En heb je nog een tv ontvanger Arcadyan HMB2260 dan kan die zonder morren omgeruild worden. Daarvoor wel even bellen of een terugbelverzoek maken. 

Verwarming, inductiekooktoestel, vaatwasser, wasmachine, stofzuiger en wat al dies meer op internet komt er hier niet in. Ben al afhankelijk van elektriciteit. En dan ook nog internet, terwijl dat voor die apparaten niet nodig is, hoeft van mij niet. Als ik de wasmachine heb gevuld sta ik er toch bij voor de knop. Dito met kooktoestel. 

Forum|alt.badge.img+16

De V10 is een verre van actueel modem. Dat modem is inmiddels al meer dan 10 jaar oud en toe aan zijn pensioen. Dat KPN dit modem nog steeds levert is eigenlijk puur uit noodzaak omdat er geen modems zijn die pair bonding aan kunnen. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 28, 2026

Bij pairbonding zou kpn nog de Fritzbox 7583 kunnen leveren. Daar moet wel iets voor bijbetaalt.

• May 28, 2026

De V10 is een verre van actueel modem. Dat modem is inmiddels al meer dan 10 jaar oud en toe aan zijn pensioen. Dat KPN dit modem nog steeds levert is eigenlijk puur uit noodzaak omdat er geen modems zijn die pair bonding aan kunnen. 

Wat is er mis met de V10 ​@Chrizziey ?

Forum|alt.badge.img+16

Wat is er mis met de V10 ​@Chrizziey ?

Er is niks mis mee, dat zeg ik ook niet ​@JanD. Ik zeg alleen dat de V10 al ruim over zijn levensduur heen is. Dat het nog werkt betekent niet dat het nog mee kan aan de hedendaagse eisen. Als ik bij een premium provider z'n stokoud modem krijg geleverd, maak ik snel dat ik weg kom. Daarnaast blijft het ook een ZTE modem, dus de Chinezen zijn heel blij met dat modem.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 28, 2026

Er staat inmiddels volledig KPN software op. 

• May 28, 2026

Beste ​@Chrizziey wat noem jij 'hedendaagse eisen'?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 28, 2026

Wordt nu een zinloze discussie allemaal antwoorden en reacties van experts hebben zeker ook nog hun oude TV van 10 jaar oud en geen andere slimme apparaten in huis dus ik laat het hierbij: Topic mag worden gesloten a.u.b.

Eigenschap V10 Box 14
Introductie 2015 2023
Leeftijd ± 11 jaar ± 3 jaar
Wifi-generatie Wifi 5 (802.11ac) Wifi 6 (802.11ax)
Wifi-prestaties goed duidelijk sneller/stabieler
Veel apparaten tegelijk beperkt veel beter
Beveiliging WPA2 WPA3 mogelijk
Bekabeld netwerk Gigabit LAN tot 10 Gbit WAN / 2.5 Gbit LAN mogelijk
Mesh ondersteuning beperkt volledig met SuperWifi
Toekomstbestendig redelijk veel beter

• Wijsgeer
  • May 28, 2026

De v10 is al ouder dan 2015. In 2013 zijn we verhuisd en hier hing al de v10 icm glasvezel. Ik weet nog dat de monteur hier binnenkwam ook met een v10 maar die ging ongeopend weer mee het busje in. Volgens mij hadden we de v10 ook al in ons vorige huis in hetzelfde dorp, ook glasvezel sinds 2011/2012.

AI geeft 2015 aan maar als je dan de bron ziet, verwijst dat naar een v10 topic uit 2015 en niet naar de daadwerkelijke release datum.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • May 28, 2026

Wordt nu een zinloze discussie allemaal antwoorden en reacties van experts hebben zeker ook nog hun oude TV van 10 jaar oud en geen andere slimme apparaten in huis dus ik laat het hierbij: Topic mag worden gesloten a.u.b.

Niemand belet jou zelf een modem welke aan al jouw eisen voldoet aan te schaffen, zelfs beter als KPN geen modem verstrekt, dat ding staat hier ongebruikt in de trapkast slechts ruimte in te nemen.

En ja, mijn TV is een 55 inch Samsung uit 2013 welke na 13 jaar nog steeds prima voldoet. 🤗

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

Dit is puur het antwoord omdat het het gevoel van topicstarter bevredigd. Maar het is absoluut niet waar. KPN levert zijn V10's niet alleen aan pairbonding klanten maar aan al haar klanten op koper. Dat komt omdat dit gewoon een erg goed modem is. Het enige wat "fout" aan dit ding is is de afwezigheid van wifi 6 (of hoger). En dat is prima op te lossen met een wifi versterker. Het zou zonde zijn als dat de reden is om alle modems om te wisselen.

Ik heb hier thuis ook nog een V10 hangen en meer dan tevreden over. Hoewel ik als monteur ook een box12 uit me bus zou kunnen pakken zie ik daar echt geen enkele reden toe. 

Forum|alt.badge.img+16
  • May 28, 2026

Dit is puur het antwoord omdat het het gevoel van topicstarter bevredigd. Maar het is absoluut niet waar. KPN levert zijn V10's niet alleen aan pairbonding klanten maar aan al haar klanten op koper. Dat komt omdat dit gewoon een erg goed modem is.

Nou ​@Ik_Combineer, het is eigenlijk bijzonder dat een premium provider mensen een modem van meer dan 10 jaar oud levert. Bij Budget bijvoorbeeld zou ik het snappen, maar een premium provider komt daar niet mee weg.  Ik wil denk ook niet weten hoe die modems eruit zien na al die jaren. 

Het enige wat "fout" aan dit ding is is de afwezigheid van wifi 6 (of hoger). En dat is prima op te lossen met een wifi versterker. Het zou zonde zijn als dat de reden is om alle modems om te wisselen.

Maar je verliest wel een belangrijk punt, want je moet dan altijd alles gaan vervangen door apparatuur wat Wifi 6 heeft en de Wifi op de v10 moet uit, anders haal je nooit alles uit met WiFi 6.  

Hoewel ik als monteur ook een box12 uit me bus zou kunnen pakken zie ik daar echt geen enkele reden toe. 

Hier ligt de Box 12 actief stof te verzamelen, moet er niet aan denken om een provider modem te gebruiken. Maargoed dit topic gaat niet over mijn situatie ;). 

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Fam_Roos . Ondanks dat er al veel gezegd is toch nog even mijn 2 cent als KPN Moderator (en tevens 20+ jaar werkzaam bij KPN) 

De Experia Box V10 was destijds een érg goed modem en eerlijk gezegd is dat op koperverbindingen nog steeds zo. De onderliggende techniek op koper is in de basis namelijk nauwelijks veranderd en juist daar schittert de V10 nog altijd in stabiliteit en betrouwbaarheid. Dat is ook de reden waarom veel monteurs en ervaren gebruikers nog steeds erg positief zijn over dit modem.

De oudere modellen zoals de V7, V8 etc. konden op een gegeven moment simpelweg niet meer goed mee met nieuwere technieken en eisen. Daarom zijn die uiteindelijk uitgefaseerd. De V10 zit technisch echt in een andere categorie.

Waar je wél een terecht punt hebt, is wifi. De V10 ondersteunt geen wifi 6 en juist daar zit tegenwoordig voor veel huishoudens de grootste winst. Zeker met tientallen slimme apparaten, telefoons, tablets en streamingdiensten tegelijk actief kan wifi 6 zorgen voor efficiënter verkeer en een stabielere draadloze ervaring.

Dat betekent alleen niet automatisch dat de V10 als modem “slecht” of “verouderd” is geworden. Vaak zit de beperking tegenwoordig meer in het draadloze deel dan in de internetverbinding zelf. Daarom wordt er tegenwoordig ook veel gewerkt met losse wifi-oplossingen zoals SuperWifi punten, zodat niet complete modems vervangen hoeven te worden terwijl het modemgedeelte nog prima functioneert.