Skip to main content
Antwoord

Wanneer krijgen we glasvezel en kan ik dit proces versnellen?

• July 10, 2025
  • 5 reacties
  • 68 keer bekeken

Hallo,

Ik woon in een huis uit de jaren 30 en we hebben hier alleen DSL, geen glasvezel. Wat ik vreemd vind, is dat vrijwel alle omliggende wijken al wel glasvezel hebben, en zelfs sommige huizen in mijn eigen straat zijn inmiddels aangesloten.

Als ik de glasvezelcheck op mijn postcode doe, zie ik al jaren dat er "plannen" zijn, maar ik merk daar in de praktijk helemaal niets van.

Mijn vraag is: hoe werkt dit eigenlijk?
Moet glasvezel via de VvE geregeld worden, via de gemeente, of gaat dit vanzelf via KPN? Ik kom er niet uit.

Kan iemand me uitleggen hoe dit werkt en wat ik eventueel zelf kan doen om het proces te versnellen?

Alvast bedankt!

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@LPSperwer ,

Het hele proces loopt via KPN. Uiteindelijk wordt heel Nederland aangesloten, maar dit is een proces va vele jaren. Je kunt het proces niet zelf versnellen. 

Lees meer over de aanleg van glasvezel in dit artikel: 

5 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • July 10, 2025

Hallo ​@LPSperwer ,

Het hele proces loopt via KPN. Uiteindelijk wordt heel Nederland aangesloten, maar dit is een proces va vele jaren. Je kunt het proces niet zelf versnellen. 

• Auteur
  • Topper
  • July 10, 2025

Hallo ​@LPSperwer ,

Bedankt voor je reactie!

Ik snap het beter nu, maar wat ik nog steeds vreemd vind: het portiek naast ons (letterlijk) krijgt de melding dat glasvezel al in de straat ligt en dat hun woning binnenkort wordt aangesloten. Bij ons portiek is daarentegen nog helemaal geen sprake van.

Betekent dit niet dat ze binnenkort ook bij ons gaan graven? Of kan het zijn dat ze ons voorlopig overslaan?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 10, 2025

Over de situatie bij jou in de straat kan niemand hier wat over zeggen. Maar hou het goed in de gaten en vraag aan buren uit dat portiek of ze jou op de hoogte willen brengen als er wat te melden is.  

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • July 10, 2025

Mijn vraag is: hoe werkt dit eigenlijk?
Moet glasvezel via de VvE geregeld worden, via de gemeente, of gaat dit vanzelf via KPN?

Je VvE moet eerst toestemming geven.

Gegevens contactpersoon VvE of verhuurder

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • July 14, 2025

Hi ​@LPSperwer, fijn om te zien dat je op weg bent geholpen door de community leden, dank voor de handige links. 

Voor jou misschien het handigste: een haalbaarheidsonderzoek aanvragen om te kijken wat er mogelijk is. Dit kun je ook vinden in de link die Noordzee heeft gedeeld maar hier dus ook voor het gemak. Het onderzoek is kosteloos. 

Â