Skip to main content

Allemaal leuk en aardig die 4  Gigabit glasvezel, maar ik mis de informatie verstrekking van KPN op Tv-reclames (bij Delta 5 Gig glasvezel is dit ook het geval).

Zoals de vereiste apparatuur, je netwerk moet dit wel aankunnen, netwerkkaarten bv. deze zijn bijna altijd 10/100/1000, netwerkkabel van minimaal Cat 6 en heb je switches in je netwerk moeten ook deze geüpgraded worden naar een veel duurdere variant.

Het zou fijn zijn als KPN deze informatie al op voorhand verstrekt, ik weet wel hoe alles werkt, maar vele anderen niet.

Hallo @RvanGils ,

Als mensen zich erin gaan verdiepen (en dat mag je toch wel verwachten als je zoiets aanschaft), dan is er genoeg informatie vanuit KPN te vinden. Bv dit artikel: 

 


Hallo  @Noordzee ,

Je moet het wel eens zijn dat deze reclames vrij lichtzinnig overkomen en er nergens wordt gerept over de benodigde apparatuur. Ze doen het overkomen alsof je verder niks nodig hebt en dat stoort mij enorm.


Hallo  @Noordzee ,

Je moet het wel eens zijn dat deze reclames vrij lichtzinnig overkomen en er nergens wordt gerept over de benodigde apparatuur. Ze doen het overkomen alsof je verder niks nodig hebt en dat stoort mij enorm.

onderzoeksplicht heb je daarvoor 

 


Hallo  @Noordzee ,

Je moet het wel eens zijn dat deze reclames vrij lichtzinnig overkomen en er nergens wordt gerept over de benodigde apparatuur. Ze doen het overkomen alsof je verder niks nodig hebt en dat stoort mij enorm.

onderzoeksplicht heb je daarvoor 

 


Juist. Als je alles wat je in de reclames ziet meteen koopt zonder verder onderzoek, dan ben je niet slim bezig. Je moet zelf ook blijven nadenken. 


Mijn nieuwste iPhone en Samsung halen op wifi al meer dan 1gb naast het modem of wifipunt. Dus hele speciale apparatuur is niet direct nodig als je iets meer snelheid wilt. Niet dat ik een toepassing kan bedenken op me telefoon die ‘t nodig hebt maar dat terzijde. 


Kpn heeft ook gewoon een informatieplicht en deze informatieplicht prevaleert boven de eventuele onderzoeksplicht van de consument. 


Kpn heeft ook gewoon een informatieplicht en deze informatieplicht prevaleert boven de eventuele onderzoeksplicht van de consument. 

En daarom hebben we een speciale landingspagina waar ook de vraag “is mijn apparatuur geschikt voor deze snelheden”  waarin duidelijk staat dat de meeste hardware niet geschikt is, je een goede netwerkkabel nodig hebt en ook de switches vaak niet de juiste snelheid doorvoeren.


met de juiste mobiele device kan je idd een lekkere snelheid halen

 

wifi 6 channel 52 160Mhz wide

 


@Ik_Combineer Het gaat erom dat de informatie bij de tv reclames niks zeggen over aanpassing van je apparatuur, niet iedereen is een netwerk expert. Ik krijg van mensen regelmatig vragen hierover omdat ik hier wel de nodige kennis over heb.


@Ik_CombineerHet gaat erom dat de informatie bij de tv reclames niks zeggen over aanpassing van je apparatuur, niet iedereen is een netwerk expert. Ik krijg van mensen regelmatig vragen hierover omdat ik hier wel de nodige kennis over heb.

Dus moeten ISP’s in reclame gaan vermelden dat u snellere routers, WiFi AX, cat 6 bekabeling e.d. nodig hebt? En dan begrijpt 95% van de potentiële klanten niet waar het over gaat. Dat doet dus geen enkele ISP. De informatie is er wel maar niet in marketing uitingen.


@Ik_CombineerHet gaat erom dat de informatie bij de tv reclames niks zeggen over aanpassing van je apparatuur, niet iedereen is een netwerk expert. Ik krijg van mensen regelmatig vragen hierover omdat ik hier wel de nodige kennis over heb.

Dus moeten ISP’s in reclame gaan vermelden dat u snellere routers, WiFi AX, cat 6 bekabeling e.d. nodig hebt? En dan begrijpt 95% van de potentiële klanten niet waar het over gaat. Dat doet dus geen enkele ISP. De informatie is er wel maar niet in marketing uitingen.

Ze kunnen er een disclaimer bij plaatsen van LET OP om deze snelheid te kunnen behalen moet u apparatuur wel geschikt zijn, dan waarschuw je de mensen alvast. Dit is mijn menig niets meer en niets minder.


RvanGils schreef:

Ze kunnen er een disclaimer bij plaatsen van LET OP om deze snelheid te kunnen behalen moet u apparatuur wel geschikt zijn, dan waarschuw je de mensen alvast. Dit is mijn menig niets meer en niets minder.

Het is toch ook volstrekt onzinnig om op één enkele machine een 4Gbps verbinding te willen hebben?

Wat denk je in vredesnaam op die machine te gaan doen zodat die bandbreedte ook werkelijk verbruikt zal worden?

Nu is een 4Gbps abonnement mijns inziens sowieso volstrekt onzinnig en puur weggegooid geld want echt je zult die bandbreedte anno 2023, 2024, 2025 en nog wel een paar jaar meer waarschijnlijk nooit verbruiken.


Hallo @RvanGils ,

Als mensen zich erin gaan verdiepen (en dat mag je toch wel verwachten als je zoiets aanschaft), dan is er genoeg informatie vanuit KPN te vinden. Bv dit artikel: 

 

Op deze pagina wordt met geen woord gerept over de bekabeling die geschikt is.


2.5gbps zou moeten kunnen over cat5e kabel. Met cat6 zit je denk ik wel goed voor 4gbps.
Ik ga voor de client computers op 2,5gbps, is snel zat.

 

Ik vraag me alleen af of de 10gbps poort ook 5GBASE-T aan kan. Hier kan ik niets over vinden.

Op amazon staat een TRENDnet USB-C 3.1 naar 5GBASE-T Ethernet-adapter.
Hiermee zou ik mijn server dan wel de volle 4gbps verbinding kunnen laten gebruiken.

Is er iemand die dit al geprobeerd heeft?

 

 


2.5gbps zou moeten kunnen over cat5e kabel. Met cat6 zit je denk ik wel goed voor 4gbps.
Ik ga voor de client computers op 2,5gbps, is snel zat.

 

Ik vraag me alleen af of de 10gbps poort ook 5GBASE-T aan kan. Hier kan ik niets over vinden.

Op amazon staat een TRENDnet USB-C 3.1 naar 5GBASE-T Ethernet-adapter.
Hiermee zou ik mijn server dan wel de volle 4gbps verbinding kunnen laten gebruiken.

Is er iemand die dit al geprobeerd heeft?

10 moet lukken met de Box14. Zie hier


 

!0Gbit poort schakelt netjes van 1Gbit tot 10 Gbit en alle daartussenliggende snelheden. 

(weet niet zeker of hij zelfs terug kan schakelen naar 100Mbit)

 

Dit staat echter niet vermeld in de specs van de box 14.

 

 


Dank voor de info,

 

Ik ga nog even verder zoeken. De TRENDnet schijnt niet echt stabiel te zijn. 

Het is jammer dat ik geen vrij PCIe slot heb waardoor ik gebonden ben aan een externe kaart die erg moeilijk te vinden is.

De Aquantia AQC111U chipset van die usb-c adapters is jammer genoeg gen 1 waardoor de max rond de 3500mbps zal zijn.