Skip to main content
Vraag

Wat is de minimaal verplichte snelheid die KPN moet leveren? Ik woon 4.5km van de hoofdaansluiting vandaan

• 28 maart 2025
  • 6 reacties
  • 125 keer bekeken

De woning heeft al enkele jaren internet en tv.

Voor mijn gevoel is het de laatste maanden steeds slechter geworden.

Gebeld met KPN. Heb te horen gekregen dat er blijkbaar een koperleiding ligt en er max 7mbit doorheen gaat. Meer kan er niet geleverd worden.

“Dan ga je toch naar een ander toe” , “ik snap niet dat u zo moeilijk doet om bij ons te blijven” zijn de antwoorden die je van kpn telefonisch krijgt. 

Vandaag toevallig een monteur van kpn gesproken die met zijn apparatuur kon zien dat er op dat moment maar 4 mbit geleverd wordt. 

Hij zag ook dat de hoofdaansluiting ruim 4,5 km ver weg zit, en het tussenstation op cirac 500m. Blijkbaar zit ik dus 5 km bij een aansluiting vandaan.

Contract zegt hussel 50mbit.

Is er een verplichte snelheid die KPN moet leveren, of moeten ze dan op voorhand aangeven dat het op die locatie niet haalbaar is. 

Moet namelijk wel elke maand 60 euro betalen voor internet en tv, terwijl het gewoon niet meer werkbaar is. Verrekening lijkt me dan toch vanzelfsprekend?

Benieuwd of meerdere dit bij kpn hebben meegemaakt

6 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@gvd weer problemen 

Welkom op de community van KPN.

Zo te zien maak je nog gebruik van het oude kopernetwerk van KPN, waar voorheen alleen nog vaste telefonie overheen ging.

Het klopt inderdaad bij een oude koperlijn van KPN, dat de downloadsnelheid sterk afhankelijk is van hoever je van de centrale af woont.
Hoe dichter je bij de centrale woont, hoe sneller de downloadsnelheid zal zijn, net zoals voor de upload snelheid.

Volgens de KPN monteur die je hebt gesproken, woon je dus op ongeveer 4,5 KM van deze KPN centrale vandaan, en dat is voor een koperlijn verbinding best wel ver weg.
Waardoor de downloadsnelheid op jouw woonadres tussen de 4 en 7 Mbit/s bedraagt.

KPN probeer altijd om de aangegeven snelheid te realiseren op jouw woonadres, maar op een koperlijn kan KPN dat niet gegarandeerd worden wegens de afstand tot de KPN centrale.
Vul op de volgende pagina je postcode en huisnummer in, en dan zie je direct wat je aan snelheid op je woonadres kunt krijgen: Stel je pakket samen zoals jij dat wil

Welke downloadsnelheid mogelijk zou zijn op je woonadres??

Het Hussel abonnement is in jouw geval ook TOT 50 Mbit/s, waarmee aangeven wordt dat het dus ook een minder hoge snelheid kan opleveren, afhankelijk van de afstand tot de centrale.
Hier kan weinig tot niets aan gedaan worden helaas.

Wil je een hogere downloadsnelheid dan ben je gebonden aan een glasvezel- of kabel- verbinding.
Ligt er bij jouw in de straat al glasvezel of nog niet??
Van bijvoorbeeld Delta Fiber of Open Dutch Fiber?

Want als je inderdaad meer snelheid wilt, wat ik goed kan begrijpen in jouw situatie, is overstappen naar bijvoorbeeld Ziggo (kabel) een goede mogelijke optie.
Maar je kunt ook gaan wachten tot KPN ook bij jouw in de straat glasvezel gaat aanleggen, maar dat kan met gemak nog enkele jaren gaan duren.
En tot dan zit je dus met die lage snelheden, waarmee je weinig kunt.

• 875 reacties
  • 29 maart 2025
gvd weer problemen schreef:

Is er een verplichte snelheid die KPN moet leveren, of moeten ze dan op voorhand aangeven dat het op die locatie niet haalbaar is. 

Elke provider is verplicht de werkelijke leverbare snelheid  aan te geven. Dat staat dus los van de snelheid die een abonnement heeft.

Als je jouw postcode invoert op de website moet die genoemde 7 Mbit worden vermeld.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 329 reacties
  • 29 maart 2025

Met die snelheid kun je beter afscheid nemen van KPN en naar Ziggo of een alternatieve glasvezel-aanbieder gaan.

Wachten op KPN glasvezel omdat ze ADSL uitzetten kan ook, maar dat kan nog wel een paar jaar duren.

• 3821 reacties
  • 29 maart 2025
Weer problemen schreef:

Vandaag toevallig een monteur van kpn gesproken die met zijn apparatuur kon zien dat er op dat moment maar 4 mbit geleverd wordt. 

Met die snelheid kan je niet eens fatsoenlijk tv kijken. Is er een alternatief beschikbaar? Ziggo? Of iets anders? Glasvezel van Delta of Odido ofzo?

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • 331 reacties
  • 29 maart 2025

Hi ​@Weer problemen, je kan nog controleren of Sneller Internet Buitengebied misschien beschikbaar is op jouw adres.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

He wat rot deze situatie ​@Weer problemen. Dat is wel een erg lage snelheid.

Ben je verder gekomen met de tips en suggesties hier? Heb je ook al nagekeken wat de postcodecheck voor glasvezel op jouw adres zegt? 

Reageer