Skip to main content
Antwoord

Wat is de relatie van Glaspoort ten opzichte van KPN?

• May 28, 2025
  • 24 reacties
  • 280 keer bekeken

In dit topic zie ik dat Glaspoort nu "onderdeel van KPN" wordt genoemd. Tot voor kort werd Glaspoort toch meestal "partner" genoemd, net als Glasdraad. Glaspoort is/was toch een zelfstandig bedrijf, opgericht door KPN en APG. Is er wat veranderd? 

Beste antwoord door Sanne van KPN

En de groep heeft gesproken! Heb het aangepast naar ‘partner’. 😁

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

24 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 28, 2025

Beste ​@Henk2304 zie onderstaande link voor uitleg:

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/lokale-glasvezelaanbieder/glaspoort

• Auteur
  • May 28, 2025

Maar daaruit blijkt, net als op de website van Glaspoort zelf dat het een joint venture is, en dus geen onderdeel van. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 28, 2025

Maar daaruit blijkt, net als op de website van Glaspoort zelf dat het een joint venture is, en dus geen onderdeel van. 

Dan heb je dus antwoord op je vraag denk ik ​@Henk2304 

• Auteur
  • May 28, 2025

Nee, want Glaspoort is een joint venture in de vorm van een B.V. en heeft daarmee volgens mij niet dezelfde status als KPNNetwerk dat wel een onderdeel van KPN is. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 28, 2025

Waarom is dat belangrijk voor je om dat te weten? ​@Henk2304 

• May 28, 2025

https://nl.wikipedia.org/wiki/Koninklijke_KPN

En dan daar in zoeken op “glaspoort”

zoeken : <crtl> + F

• Auteur
  • May 28, 2025

Voor mij niet, maar volgens mij zou de bewoording in het eerste door mij aangehaalde topic dan onjuist kunnen zijn. 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Vorig jaar heb ik als journalist een paar keer vragen gesteld aan de communicatieafdeling van KPN over de aanleg van glasvezel door Glaspoort in mijn woonplaats. Elke keer kreeg ik als antwoord dat ik daarvoor bij Glaspoort zelf moest zijn omdat het een zelfstandig bedrijf is.

Piet.

• Auteur
  • May 28, 2025

Precies. Overigens is de titel van dit topic anders dan ik oorspronkelijk heb opgegeven: "Glaspoort". Want de relatie tussen Glaspoort en KPN ken ik wel en daarom bevreemdde de bewoording in het bewuste topic mij. 

• May 28, 2025

Ik heb mij laatst ook verdiept (enigszins) in glaspoort.
Geheel stomtoevallig, ik zat in een hotel in een kamer naast een zaaltje met een glaspoort voorlichting.
Dus kon ik het weerstaan om daar even bij te gaan zitten. (met instemming)
Het was in een delta gebied.
In de kernen ( dichtbebouwd ) ligt al glasvezel ,( 1 of meer ! ) in de "buitengebieden" een PTT lijn en evt coax van delta.
Het idee is om bij voldoende inschrijvingen glasvezel aan te leggen in de buitengebieden met bijdrage van 2300 euro.
Keus uit 10-tallen aanbieders.

• Auteur
  • May 28, 2025

Ik heb sinds een half jaar glasvezel van Glaspoort. In het jaar daaraan voorafgaand kon ik de status op hun website volgen terwijl de site van KPNNetwerk bleef volhouden dat er geen glasvezelplannen waren, zelfs nog nadat de glasvezel al een tijdje actief door mij gebruikt werd. Inmiddels geeft ook kpnnetwerk.nl aan dat ik glasvezel heb. En dat gevoegd bij de term "onderdeel van" deed bij mij de vraag rijzen of ik wellicht iets gemist had. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Henk2304! Goede vraag. Bij alles wat ik intern lees en op onze pagina over Glaspoort is het ‘in samenwerking met’ en leg Glaspoort haar eigen netwerk aan. 

Op de pagina over ons netwerk staat dit: 

KPN en pensioenfonds ABP hebben gezamenlijk het glasvezelbedrijf Glaspoort opgericht. Maar Glaspoort is wel een zelfstandig bedrijf: het staat los van KPN en ABP. Glaspoort legt glasvezelnetwerken aan en beheert ze in dorpen, kleine kernen en op bedrijventerreinen.

Dus er is niks veranderd! Je hebt het goed. Ik gooi de verwoording van het topic dat je noemt even in de groep hier. 🙂

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • May 29, 2025

En de groep heeft gesproken! Heb het aangepast naar ‘partner’. 😁

• May 29, 2025

Dat gaat snel :-)

Mag ik nog een andere vraag opwerpen in dit draadje ?
Glaspoort legt glasvezel aan in de gebieden buiten de kernen, voor een fikse bijdrage.
Daar zal men nu gebruik maken van een PTT telefoon lijn, waar de KPN vanaf wil op termijn.
Ik kan me voorstellen dat die mensen niet allemaal enthousiast worden om tegen betaling op glasvezel over te gaan, hoe zal KPN daar mee om gaan ?

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

@KeesYagi Als ik de info over Glaspoort lees dan wordt er aangegeven dat de aanleg kosteloos is. Dus de kostenpost zou dan in elk geval niet voor een gebrek aan enthousiasme moeten zorgen. 😁 

Ik adviseer iedereen sowieso om het aan te laten leggen als het kosteloos is, dus hoop dat die mensen daar ook voor zullen kiezen. 

• May 29, 2025

De aanleg zal dan kosten loos zijn maar bij gebruik zal er betaald moeten worden.
Dat is de info zoals die verteld werd op de bijeenkomst waar ik bij was.
Mijn eerdere bijdrage in dit draadje :

Zoals ik dat bij solcon ook al heb gezien, aansluiting in huis maar wordt pas in werking gezet na een betaling van een bedrag van 4 cijfers.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 29, 2025

De aanleg zal dan kosten loos zijn maar bij gebruik zal er betaald moeten worden.
Dat is de info zoals die verteld werd op de bijeenkomst waar ik bij was.
Mijn eerdere bijdrage in dit draadje :

Zoals ik dat bij solcon ook al heb gezien, aansluiting in huis maar wordt pas in werking gezet na een betaling van een bedrag van 4 cijfers.

Vastgoedsector of iets dergelijks ken ik niet van glaspoort. Dus hoewel ik niet aan je twijfel of je dat hebt gehoord betwijfel ik wel de juistheid van die informatie. 

• May 29, 2025

Het werd daar (echt waar) gebracht als een bijdrage in de werkelijke kosten.

( waarom het hele voorgaande bericht aanhalen ? )

• Auteur
  • May 30, 2025

Glaspoort heeft hier kostenloos aangelegd en ook aan het gebruik zijn, behoudens de normale kpn abo tarieven, verder geen kosten verbonden.

Maar ik woon in een dorp. Langs de buitenwegen hier in de polder heeft FiberFlevo al eerder de glasvezel aangelegd en dat was niet kostenloos, integendeel zelfs. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 30, 2025

Vastgoedsector of iets dergelijks ken ik niet van glaspoort.

Geen vastgoed maar vastrecht… Deze vastrechtvergoeding berekend principieel KPN (en ook Glaspoort) op bedrijfsterrein. Op dit forum stond ook een voorbeeld

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 30, 2025

Zakelijk ken ik het zeker, verder inderdaad volledig verkeerd geschreven. Ik gok auto correctie, maar we bedoelen hetzelfde. 

• Auteur
  • May 30, 2025

Ik heb van Glaspoort XGS-PON gekregen en kpn kan hier 4 Gb/s leveren, dus die 1 Gb/s uit dat screenshot geldt zeker niet meer voor alles. Wellicht is ook andere info inmiddels achterhaald? 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Dat gaat snel :-)

Mag ik nog een andere vraag opwerpen in dit draadje ?
Glaspoort legt glasvezel aan in de gebieden buiten de kernen, voor een fikse bijdrage.
Daar zal men nu gebruik maken van een PTT telefoon lijn, waar de KPN vanaf wil op termijn.
Ik kan me voorstellen dat die mensen niet allemaal enthousiast worden om tegen betaling op glasvezel over te gaan, hoe zal KPN daar mee om gaan ?

Glaspoort legt ook aan in dorpen, meestal de wat kleinere. Die zijn op dit moment voor KPN Netwerk klaarblijkelijk wat minder interessant om zelf glasvezel aan te leggen. Het een en ander zal waarschijnlijk ook te maken hebben met de financiële kant van het verhaal en de financiële verhoudingen tussen KPN en ABP/APG.

Glaspoort legt het glasvezel in ieder geval in mijn gemeente kosteloos aan. Misschien verwar je Glaspoort met GlasDraad? Dat is meer actief in buitengebieden en rekent daar vaak wel een bedrag voor de aanleg. Overigens is GlasDraad tegenwoordig voor 50 procent eigendom van Glaspoort.

Piet.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik heb nog wat extra info gekregen, want ik hoor ook wisselende berichten over soms wel kosten en soms niet. 

Het komt erop neer dat het van de locatie afhangt. In sommige gevallen zal het zo zijn dat de kosten voor de aanleg hoger zijn dan normaal, dan wordt een eigen bijdrage gevraagd.
Het uitgangspunt is dat je altijd goed geïnformeerd wordt over wat precies voor jou geldt zodra er glasvezel uitgerold wordt. Zo komt in elk geval niemand voor verrassingen te staan.

De datum waarop de koper uitgaat krijg je pas als er een glasvezelpunt in je woning aanwezig is en de verbinding bruikbaar is. Tot die tijd blijft koper werken!
Hoe het zit als je geen glasvezelpunt neemt is niet bekend nog, maar koper blijft dus gewoon werken en we informeren iedereen op tijd als daar toch verandering in komt.