Skip to main content
Vraag

Wat mag ik aan wifi snelheid verwachten met een 1 Gbit/s abonnement?

• January 13, 2025
  • 8 reacties
  • 143 keer bekeken

Ik heb een experiabox v12 en 3 wifi versterkers. Ik betaal voor 1 gbit up en download

(het  snelste wat kpn aanbied)

wat mag ik dan verwachten als ik naast de versterker de wifi snelheid meet?

ik begrijp dat bekabelt sneller is en heb naar mijn idee alle mogelijke instellingen geprobeerd.
wat is de minimale snelheid wat acceptabel is? 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • January 13, 2025

Beste ​@Jcl77 , die Gigabit snelheid kun je halen op 1 pc rechtreeks bekabeld aangesloten aan de router.

Draadloos is geen richtlijn voor. Dat hangt te veel af van de lokale omstandigheden zoals soort bebouwing, wifidrukte in de buurt, wifi instellingen en dergelijke.

In de kennisbank zijn wel links te vinden om de wifi te optimaliseren.

Succes.

• January 13, 2025

Gebruik je zwarte SuperWiFi's? Gebruik je apparatuur die WiFi 6 ondersteund? 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 13, 2025

Ik gebruik de zwarte wifi versterkers of ze wifi 6 ondersteunen dat weet ik niet. 

wjb
Wijsgeer
  • January 13, 2025

Ik gebruik wifi accesspoints van TP-Link (EAP610) en ik haal op een wifi 5 tablet snelheden van zo'n 600Mbps op een wifi 6 telefoon snelheden van zo'n 800Mbps..

Let op, hierbij is er een zichtlijn tussen tablet/telefoon en accesspoint en is de afstand zo'n vier meter.

wjb
Wijsgeer
  • January 13, 2025

Ik gebruik de zwarte wifi versterkers of ze wifi 6 ondersteunen dat weet ik niet. 

Die ondersteunen wifi 6 maar ondersteunt jouw mobiele apparaat ook wifi 6?

• January 13, 2025

Ik gebruik wifi accesspoints van TP-Link (EAP610) en ik haal op een wifi 5 tablet snelheden van zo'n 600Mbps op een wifi 6 telefoon snelheden van zo'n 800Mbps..

Let op, hierbij is er een zichtlijn tussen tablet/telefoon en accesspoint en is de afstand zo'n vier meter.

En die EAP zit bekabeld aangesloten. Bovendien hangt die misschien aan het plafond? 

wjb
Wijsgeer
  • January 13, 2025

En die EAP zit bekabeld aangesloten. Bovendien hangt die misschien aan het plafond? 

Precies, de beste methode is en blijft om wifi accesspoints met een netwerkkabel aan te sluiten. Mesh is leuk voor als het echt niet mogelijk is om netwerkkabels aan te leggen.

En uiteraard zijn de accesspoints hoog geplaatst. Op de begane grond wordt een EAP610-outdoor gebruikt en deze staat boven op een boekenkast vlak onder het plafond. Op de 1e en 2e verdieping hangt een EAP610  aan het plafond. Door accesspoints hoog te plaatsen heb je veel meer dat er een zichtlijn is tussen mobiel apparaat en accesspoint en dat heeft een behoorlijk effect op de haalbare snelheid.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi en welkom ​@Jcl77.

Goed om te zien dat je al informatie en tips gekregen hebt hier in onze community! Ben je daarmee verder gekomen?

Als aanvulling daarop en inhakend op wat ​@JanD al aangaf: In onze Kennisbank hebben we ook een boel informatie verzameld over de snelheid van het 1Gbit/s abonnement, er zit ook een specifiek deel in over wifi. Dat vind je hier: