Skip to main content
Vraag

Wat te doen als glasvezel doortrekken tot in appartementen niet lukt?

• 20 maart 2025
  • 71 reacties
  • 638 keer bekeken

Toon eerste bericht

71 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 274 reacties
  • 26 maart 2025

Er zijn legio tips  om een kabel te trekken door een min of meer verstopte buisleiding.

https://www.klusidee.nl/Forum/topic/trekveer-wil-niet-door-mantelbuis.128170/

https://www.klusidee.nl/Forum/topic/trekveer-wil-niet-door-mantelbuis.128170/

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1664973

https://www.klusidee.nl/Forum/topic/trekveer-zit-vast.116217/

Ik heb daar zelf uitstekende ervaringen mee in ons appartement.

Ook heb ik een utp bijgetrokken in een 5/8 inch pijp met daarin al een kabeltje voor de bel.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27536 reacties
  • 27 maart 2025

@Ward_ heb jij tijd en zin om mee te kijken? We willen graag weten wat hier aanleg technisch mis gaat/is gegaan.  

• Auteur
  • Topper
  • 24 reacties
  • 1 april 2025
Marlon92 schreef:
Ramon73 schreef:

Waarschijnlijk niet werken. Het is heel eenvoudig: het werkt wel of niet. 

Nee. Dat is het probleem met Devolo's: Het kan eerst werken en later niet meer. Het is een onbetrouwbaar systeem. Het forum hier staat vol met problemen. KPN verkoopt ook geen Devolo's meer. Per februari zijn ze daar mee gestopt. 

Ramon73 schreef:

Alleen: kan het ook tussen modem en NT kastje?

KPN wil dat gewoon niet. KPN zal dit weigeren zo te installeren.

Bij een buurvrouw is ADSL omgezet naar glasvezel (denk ik). Ze heeft al een paar dagen geen internet meer. Modem beneden in de kelder op de FTU aangesloten door schoonzoon en het modem zou weer verbinding maken.

Maar dat is geen oplossing, tussen modem in de kelder er appartement zitten 4 woonlagen en dus zou er een kabel moeten komen. Maar wie gaat dat uitvoeren en betalen? De provider wil van duur koper netwerk af en de bewoners mogen de beurs trekken?

Overigens wil de helpdesk een nieuwe modem sturen. Het signaal zou te zwak zijn voor haar huidige modem.....hoe dan? Heeft altijd gewerkt.

• 3481 reacties
  • 1 april 2025

Een KPN monteur trekt gratis die kabel. Maar het moet wel mogelijk zijn. Als dat niet mogelijk is, dan moet de VVE met een oplossing komen. 

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 1 april 2025

Die buurvrouw zou met de telefoonkabel een dunne kunststof trekveer door die buis moeten laten trekken en met die trekveer een Cat6 UTP kabel door moeten trekken. Dat is mijns inziens de enig juiste oplossing.

Nog mooier zou zijn dat de glasvezel naar het appartement doorgetrokken zou worden maar ik ben bang dat dat een gepasseerd station is.

Die kunststof trekveer zijn in grote lengtes te verkrijgen/huren en een beetje elektricien heeft die vast in zijn "gereedschapskist".

• Auteur
  • Topper
  • 24 reacties
  • 1 april 2025
wjb schreef:

Die buurvrouw zou met de telefoonkabel een dunne kunststof trekveer door die buis moeten laten trekken en met die trekveer een Cat6 UTP kabel door moeten trekken. Dat is mijns inziens de enig juiste oplossing.

Nog mooier zou zijn dat de glasvezel naar het appartement doorgetrokken zou worden maar ik ben bang dat dat een gepasseerd station is.

Die kunststof trekveer zijn in grote lengtes te verkrijgen/huren en een beetje elektricien heeft die vast in zijn "gereedschapskist".

Er zijn 4 of 5 pogingen ondernomen op verschillende adressen. Nog nergens heeft het geleid tot een werkende glasvezel verbinding. Ik ben nergens bij geweest, hoor alleen van buren dat “de monteurs” alle moeite gedaan hebben, maar geen kabel erin kregen. Op minstens 1 plek werd de telefoonkabel gebruikt als trekkabel (of ze eerst een koord wilden intrekken of gelijk kabel weet ik niet). Dat liep fout af waardoor de bewoner niet terug kon naar ADSL en ook niet verder kon naar glasvezel.

Ik ga bij een van de buren eens testen met modem in de kelder aansluiten, de FTU is daar geplaatst en actief. Als het modem direct op de FTU in bedrijf komt, dan zet ik tijdelijk een devolo in voor de netwerkverbinding. PSTN gewoon op de bestaande koperdraad naar boven. Kan voor de eerste tijd een bruikbare oplossing zijn.

Devolo is natuurlijk verreweg ondergeschikt aan kabel, maar deze bewoner wil gewoon een internetverbinding, snelheid en ping is niet van het grootste belang, alles gelijk aan of beter dan ADSL is al prima. En we hebben zo 1-2-3 niks anders, ik ben van mening dat de netwerkbeheerder moet opdraaien voor kosten en organisatie van de glasvezel aanleg, niet de VVE. Het is immers door de netwerkbeheerder besloten om met koper te stoppen, dan moet die partij de omschakeling helemaal regelen en niet de VVE.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 1208 reacties
  • 1 april 2025

@Ramon73 de VVE is verantwoordelijk voor de infrastructuur en dus aanleg in het gebouw m.i kpn koos er niet voor dat het zo moeilijk gaat 

• Auteur
  • Topper
  • 24 reacties
  • 1 april 2025
MR_CHIP schreef:

@Ramon73 de VVE is verantwoordelijk voor de infrastructuur en dus aanleg in het gebouw m.i kpn koos er niet voor dat het zo moeilijk gaat 

In het schouwrapport is de FTU toegezegd IN het bewonersappartement. De installateur heeft het verkeerd opgeleverd. Daarbij kiest de netwerkbeheerder ervoor om ADSL te stoppen. Waarom moet de VVE dan opdraaien voor beslissingen en fouten die ze zelf niet gemaakt hebben?

• 5913 reacties
  • 1 april 2025
Ramon73 schreef:

[..] dan zet ik tijdelijk een devolo in voor de netwerkverbinding. PSTN gewoon op de bestaande koperdraad naar boven. Kan voor de eerste tijd een bruikbare oplossing zijn. [..]

Ik help het je hopen, dat het werkt.
Je zal daar via het “lichtnet” cq het elektriciteitsnet een (te) lange omweg hebben naar de woning.
In sommige gevallen komt de 230V (stopcontact) van de opslag onder in het gebouw vanuit de woning, dan zou dat nog een mogelijkheid zijn misschien.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 1208 reacties
  • 1 april 2025
Ramon73 schreef:
MR_CHIP schreef:

In het schouwrapport is de FTU toegezegd IN het bewonersappartement. De installateur heeft het verkeerd opgeleverd. Daarbij kiest de netwerkbeheerder ervoor om ADSL te stoppen. Waarom moet de VVE dan opdraaien voor beslissingen en fouten die ze zelf niet gemaakt hebben?

Wat is je doel van dit topic eigenlijk veel gaat er niet veranderen je moet bij kpn netwerk zijn 

• Auteur
  • Topper
  • 24 reacties
  • 1 april 2025
KeesYagi schreef:
Ramon73 schreef:

[..] dan zet ik tijdelijk een devolo in voor de netwerkverbinding. PSTN gewoon op de bestaande koperdraad naar boven. Kan voor de eerste tijd een bruikbare oplossing zijn. [..]

Ik help het je hopen, dat het werkt.
Je zal daar via het “lichtnet” cq het elektriciteitsnet een (te) lange omweg hebben naar de woning.
In sommige gevallen komt de 230V (stopcontact) van de opslag onder in het gebouw vanuit de woning, dan zou dat nog een mogelijkheid zijn misschien.

Heb het zelf al jaren zo werkend.
ADSL gaat via telefoonkabel naar appartement, in het modem. Naast het modem steekt een devolo in, in de meterkast kelder zit ook een devolo, daarop een accesspoint. Heb ik wifi in de kelder. Nogal een idiote situatie, eerst met ADSL over PSTN naar boven, modem in, en met netwerk weer naar beneden. Maar ik vermoed dat je niet 2 modems gelijktjdig op 1 ADSL punt kunt hebben, anders deed ik dat wel.

De voedingskabel gaat vanuit de meterkast ononderbroken in 1 lijn door naar het appartement, elk app zijn eigen voedingskabel zonder omleidingen, aftakkingen of onderbrekingen. Dus er zit (bijna) niks tussen van overgangen, en dus ook maar 2x zekering en aardlekschakelaar. En de verbinding haalt met gemak 100mbit.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 1 april 2025
MR_CHIP schreef:
Ramon73 schreef:
MR_CHIP schreef:

Wat is je doel van dit topic eigenlijk veel gaat er niet veranderen je moet bij kpn netwerk zijn 

Als er met KPN Netwerk afgesproken is dat de FTU's in de “meter-/groepenkast/bergingen” van de appartementen geplaatst worden dan moet ​@Ramon73 inderdaad bij KPN Netwerk zijn. Is de VVE akkoord gegaan met plaatsing van de FTU’s in de meterkasten in de kelder dan is het aan KPN om één werkende aansluiting te realiseren en in dat geval moet ​@Ramon73 hier bij KPN zijn. Er is zelfs zoiets als “installatiegarantie” en ik neem aan dat die ook geldt bij de migratie van koper naar glas.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 1 april 2025
Ramon73 schreef:

De voedingskabel gaat vanuit de meterkast ononderbroken in 1 lijn door naar het appartement, elk app zijn eigen voedingskabel zonder omleidingen, aftakkingen of onderbrekingen. Dus er zit (bijna) niks tussen van overgangen, en dus ook maar 2x zekering en aardlekschakelaar. En de verbinding haalt met gemak 100mbit.

Dan kan je die dus ook gebruiken met een glasvezelaansluiting waarbij de Experia/KPN Box beneden in de kelder staat en boven een switch en/of wifi accesspoint op de “draadloze” verbindingsset aangesloten wordt.

Ik ben er absoluut geen voorstander van maar als het met die VDSL aansluiting werkte dan zal dat ook zo zijn met de glasvezelaansluiting alleen dan dus de andere kant op. Het blijft echter absoluut het beste om de telefoonkabel te vervangen door een cat6 UTP kabel.

• 5913 reacties
  • 1 april 2025

Als aanvulling op mijn eerdere bijdrage

in dit onderwerp 

Dit artikel zag ik :
https://www.elektormagazine.nl/magazine/elektor-411/63647
Single pair met Power-over-Ethernet
Dat (zoiets) zou een “oplossing” kunnen zijn, als een nieuwe kabel leggen zo moeilijk blijkt te zijn.

• Auteur
  • Topper
  • 24 reacties
  • 1 april 2025
wjb schreef:
Ramon73 schreef:

Dan kan je die dus ook gebruiken met een glasvezelaansluiting waarbij de Experia/KPN Box beneden in de kelder staat en boven een switch en/of wifi accesspoint op de “draadloze” verbindingsset aangesloten wordt.

Ik ben er absoluut geen voorstander van maar als het met die VDSL aansluiting werkte dan zal dat ook zo zijn met de glasvezelaansluiting alleen dan dus de andere kant op. Het blijft echter absoluut het beste om de telefoonkabel te vervangen door een cat6 UTP kabel.

Ik ben er ook geen voorstander van, maar het is voor het moment de enige vlotte oplossing. Zeer zeker niet de beste/ideale oplossing, maar wel een die redelijk pijnloos (afgezien van de kosten) te implementeren is. Zelf heb ik twee complete sets van Devolo (rebranded KPN draadloze verbindingsset) liggen en zelf kost het mij weinig tot niks zodra ik over zou willen/moeten/kunnen op glasvezel.

En de eerste draadloze verbindingsset werkt nog steeds, al weet ik hoeveel jaren lang al. In de kelder ben ik al aan het tweede accesspoint bezig, maar de zgn. Devolo gaat gewoon stug door. 

• 3481 reacties
  • 1 april 2025

Maar waarom wil je dan überhaupt over op glasvezel als dat via zo houtje-touwtje manier moet? Wat schiet je er dan nog mee op? Je schrijft dat je 100 mbit kan halen via een Devolo set. Is dat sneller dan de telefoonlijn? Wat haal je op de telefoonlijn? 

• Auteur
  • Topper
  • 24 reacties
  • 2 april 2025
Marlon92 schreef:

Maar waarom wil je dan überhaupt over op glasvezel als dat via zo houtje-touwtje manier moet? Wat schiet je er dan nog mee op? Je schrijft dat je 100 mbit kan halen via een Devolo set. Is dat sneller dan de telefoonlijn? Wat haal je op de telefoonlijn? 

Op ADSL haal ik 37-38mbit maximaal. En ik wil dolgraag over naar een fatsoenlijkemanier van glasvezel. Maar het lukt niet om een kabel (glas of utp) tot in de woning te krijgen. Dus ik kan het wel willen, maar als het (nog) niet kan, dan heb ik ook geen andere oplossing dan houwtje-touwtje. Ik wil ook graag een echte goede verbinding zoals het hoort, maar niemand is in staat om dat te realiseren.

Dus een tijdelijke oplossing zou zeker kunnen zijn: FTU in de kelder, utp via devolo naar boven, devolo boven op modem.

Of FTU + modem in de kelder, via devolo 1x netwerk naar boven, devolo boven op een accesspoint/router (gaat met TV van KPN ws niet werken).

Het risico is dan dat niks zo permanent is als een tijdelijke oplossing.

• 3481 reacties
  • 2 april 2025

Het probleem is alleen: als het nu niet lukt, waarom zou het dan later wel lukken? Je hebt het over tijdelijk. Maar tot wanneer is dat dan?

• 5913 reacties
  • 2 april 2025

Loopt de ADSL kabel door de meterkast, bij de glasvezel langs ?
Of daar in de buurt, kun je er bij daar ?
Zo ja dan kun je daar zeker iets mee, zoals ik al eerder aangaf.

Als de kabel 2 aderparen heeft (4 draden) dan zou je er ook nog een ethernetverbinding van kunnen maken. Of althans proberen, stekkertjes er aan zetten of een bestaand kabeltje doorknippen en de aders verbinden.
( omdat de koperaders te dik kunnen zijn voor een aanknijpstekkertje )
https://nl.wikipedia.org/wiki/RJ-45

• Auteur
  • Topper
  • 24 reacties
  • 2 april 2025
KeesYagi schreef:

Loopt de ADSL kabel door de meterkast, bij de glasvezel langs ?
Of daar in de buurt, kun je er bij daar ?
Zo ja dan kun je daar zeker iets mee, zoals ik al eerder aangaf.

Als de kabel 2 aderparen heeft (4 draden) dan zou je er ook nog een ethernetverbinding van kunnen maken. Of althans proberen, stekkertjes er aan zetten of een bestaand kabeltje doorknippen en de aders verbinden.
( omdat de koperaders te dik kunnen zijn voor een aanknijpstekkertje )
https://nl.wikipedia.org/wiki/RJ-45

Waar de glasvezel binnenkomt, zit ook het ISRA punt met een RJ-11 plugje. Ik kan makkelijk een RJ-11 => RJ-45 kabeltje maken. Beide RJ's heb ik in huis, het proberen waard. Al is het net zo'n shit oplossing als een Devolo. Er moet eigenlijk gewoon een fatsoenlijke UTP kabel of glasvezel doorgetrokken worden. Maar ja, wie gaat dat doen? Wie zal dat betalen?

Morgen KPN Netwerk eens bellen, niet de eerste keer.

• 5913 reacties
  • 2 april 2025

Ik ben benieuwd.
Hoeveel aders heb je in de kabel naar je woning ?

Reageer