In mijn dorp, Wassenaar, wordt eindelijk glasvezel aangelegd. Een groot gedeelte van de bevolking is – net zoals in de rest van het land – boven de 75 en heeft moeite met het inzien van het nut van glasvezel. Het is voor hen in de eerste plaats ‘gedoe’ waar ze niet op zitten te wachten en daarnaast zijn ze bang dat de kosten toch zullen stijgen als ze overgaan op glasvezel. Nu is communicatie natuurlijk van essentieel belang. Helaas worden deze ‘zorgen’ niet weggenomen door te herhalen dat de kosten niet zullen stijgen.
Om deze groep wel mee te kunnen nemen dient het proces daarom duidelijk gemaakt te worden. Ook ik heb nog wat vragen. Ik stel ze hier omdat ze redelijk algemeen zijn. Ik kan ze natuurlijk ook aan KPN Netwerk stellen maar dan krijg ik een standaardantwoord terug.
Ik heb gelezen dat de aannemer (VolkerWessels) een BOP zal/kan plaatsen. Op deze manier kunnen huishoudens uiteindelijk sneller worden aangesloten. Zou het een idee zijn om huidige klanten die een koperaansluiting hebben te laten kiezen voor het realiseren van een BOP en pas in een later stadium eventueel de glasvezelverbinding te realiseren? Op die manier blijven de werkzaamheden nog (voorlopig) buiten hun deur en dat zal waarschijnlijk een hoop zorgen over de realisatie wegnemen.
Ik begrijp goed dat alleen het plaatsen van een BOP de investering in glasvezel niet zal terugverdienen, maar om dit probleem op te vangen zou er wellicht een tijdsbestek kunnen worden gegeven waarin de werkzaamheden alsnog kosteloos kunnen worden afgemaakt.
Als men na deze periode nog steeds niet akkoord heeft gegeven voor het realiseren van de aansluiting zal een andere aannemer worden aangesteld die niet kosteloos alsnog de verbinding kan realiseren.
Het is natuurlijk jammer dat niet iedereen de voordelen inziet, maar je kunt mensen natuurlijk niet verplichten. Hopelijk kunnen er in de nabije toekomst alsnog mensen worden overtuigd om voor glasvezel te kiezen.