Skip to main content

Momenteel ben ik op zoek naar een internetaanbieder die de laagste en meest stabiele ping-tijden kan leveren op mijn adres. De internetsnelheid is hierbij een stuk minder van belang.

VVDSL Jager geeft de volgende omliggende distributiepunten aan:

  • 350m MDF
  • 500m wijkcentrale
  • 500m SDF
  • 500m SDF
  • 600m SDF

Op basis hiervan lijkt het erop dat mijn adres is aangesloten op een passieve kast (ie MDF) tegenover het water.
Bijgevoegd vindt u de beschikbaarheid volgens FourStack.

Tijdens mijn zoektocht begreep ik dat diverse VDSL-configuraties de ping-tijden flink doen verhogen om hogere snelheden te kunnen leveren. Het lijkt vooral te gaan om “interleaved” tegenover “fast path”. Worden dergelijke technieken hier toegepast?

Voorheen heb ik op ADSL een prima verbinding ervaren met zeer lage ping-tijden. De wijkcentrale stond toen echter in de straat. Helaas heb ik nu een beperkt aanbod op mijn adres en zal ik misschien minder gelukkig zijn op DSL dan op de kabel wat leidt tot mijn vraag.

Hallo @Jaxi , ik haal gemiddeld pingtijden van 10 en jitter 1 bij een 100/10 xDSL abo.

Perfecte waarden dus.

 


Hi @JanD

Bedankt voor je reactie! Dat klinkt inderdaad helemaal super.

Weet jij toevallig of je bent aangesloten op een passief distributiepunt (MDF) en de afstand ervan? Je kunt het dichtstbijzijnde distributiepunt terugvinden op https://vvdsl.robinflikkema.nl/

Mocht je die volle 100Mbps binnenkrijgen, dan verwacht ik dat je op een actief distributiepunt (SDF) of direct aan de wijkcentrale zit. In dit geval kan het dadelijk voor mij heel anders zijn.


Hallo @Jaxi , ik zit sinds oktober vorig jaar op een SDF-wijkkast.

Bruto moet ik 110-115 kunnen halen en netto haal ik ongeveer 100/28Mbit/s en zit ongeveer 400-450 meter van de wijkkast af.


@JanD  Bedankt voor je snelle reactie! Waren jouw ping-tijden hetzelfde pre en post de upgrade naar SDF? Zo ja dan lijkt mij dit een goede referentie voor wat ik ongeveer mag verwachten.

Dat zijn overigens prima te behalen snelheden voor 2020 denk ik zo. Helaas hier nog geen upgrade in de planning.


In zo'n geval zou het voor de hand liggen om te zien of er kpn-klanten in je buurt wonen om daar even te testen, meten.
Aan de ene kant is dat goed voor de buurt contacten, aan de andere kant kun je dan nog jaren achtervolgt worden door allerlei vragen, "zeg jij weet toch alles van computers", of, "zeg sinds jij heb zitten knoeien aan mijn verbinding, werkt <wat voor apparaat dan ook> niet meer".
Ik heb alle (?) varianten al meegemaakt, in werk en privé.


@KeesYagi Helaas zitten mijn buren allen op de kabel i.p.v. DSL. Een straat verder zitten ze weer aangesloten op een actief distributiepunt. DSL is naar mijn ervaring stabieler en heb ik daarom liever, maar hier zal ik op dit adres misschien minder gelukkig mee zijn dan op de kabel.


@JanD Kun jij je nog herinneren wat voor ping-tijden je kreeg vóór de upgrade naar SDF?

Stel je antwoord zeer op prijs!


Hallo @Jaxi , ik had vóór de update gelijksoortige waarden, alléén de snelheid was een stuk lager.